Zie ik nou eitjes? (Gup)


Xaleah

Well-known member
Lid geworden
7 maart 2020
Berichten
84
Leeftijd
39
Heyy,

Ik heb een tweetal guppen tegelijk gekocht 5 weken geleden, ik was toen al in de veronderstelling dat ze zwanger waren en ze zijn eigelijk alleen maar gegroeid en nooit meer geslonken. Enkele andere vrouwen hebben al jongen op de wereld gezet die niet opgegeten worden.

Nu viel mij bij 1 van de 2 vrouwen op dat ik... Eitjes zie? Klopt dat? Als je inzoomt kan je het zien. De andere vrouw heeft dat niet, die heeft alleen een oranje waas maar geen definitie. Ze is wel bijna even dik.

Hoe lang blijven de eitjes in de buik zitten voordat ze in jongen veranderen?

Thanks!
IMG_20200525_004611.jpg
 
Ze zijn levendbarend en zover ik zie zijn dat schubben. Ik vindt het ook lastig om te zien maar heb bij de eigen Guppen nooit zo eitjes kunnen waarnemen. wellicht zijn er leden met een gelijke ervaring.
 
Thanks Jessica, ik dacht ook dat het schubben waren in eerste instantie maar de vormen zitten duidelijk in de buik en niet erop. Ze veranderen ook niet van kleur als de vis gegeten heeft.
Ik weet inderdaad dat ze levendbarend zijn, maar het lijkt me dat er een fase is waarin ze eieren hebben toch?
 
Vorig jaar bij de NBAT quiz geleerd dat Guppen helemaal niet levendbarend zijn (ik dacht dat ook altijd) maar eierlevendbarend (Ovoviviparie) waarbij de eitjes dus in het lichaam blijven en daar uiteindelijk uitgebroed worden. Het lichaam van de vis is dus alleen een veilige plek voor de eitjes verder zijn ze net als normale eitjes helemaal zelfstandig met voedingsstoffen. Dus het zou best kunnen, al zie ik het op de foto niet, dat je eitjes in het lichaam van een gup ziet!
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat de ts dit bedoeld met eieren
 

Bijlagen

  • gup ei.JPG
    gup ei.JPG
    27 KB · Weergaven: 471
Vorig jaar bij de NBAT quiz geleerd dat Guppen helemaal niet levendbarend zijn (ik dacht dat ook altijd) maar eierlevendbarend (Ovoviviparie) waarbij de eitjes dus in het lichaam blijven en daar uiteindelijk uitgebroed worden. Het lichaam van de vis is dus alleen een veilige plek voor de eitjes verder zijn ze net als normale eitjes helemaal zelfstandig met voedingsstoffen. Dus het zou best kunnen, al zie ik het op de foto niet, dat je eitjes in het lichaam van een gup ziet!
Yes yes
Dat was een zinvolle vraag van de nbat
 
Volgens mij zie je gewoon de bloedvaten van de ingewanden van de Gup.
Net als bij de kieuwen.
De huid op het achtereind van de buik is namelijk zo goed als doorzichtig bij een gup.
Guppenkuit (raar woord) is zo klein dat je de lichtroze kleur haast niet kan waarnemen.
Als is deze vis zo lichtgekleurd dat het hier wellicht zou kunnen, maar ik denk het niet.
Daar is het gewoon té rood voor.

En inderdaad, de eieren worden uitgebroed binnen in de gup.
In kouder water duurt het daarom ook langer voor de jonkies geboren worden dan in warm water.
Tijdens de "geboorte" scheurt de wand van het eitje in het geboortekanaal waardoor het lijkt alsof er een visje geboren wordt.
Soms komt er ook geen visje uit maar een bolletje die onderweg naar de bodem open knapt of op het moment dat het de bodem raakt.
(Meerder keren waargenomen.)
De jonkies teren de eerste twee dagen op de dooierzak, halen daar hun voedsel uit.
Voederen is dus niet nodig de eerste twee dagen.
 
OK heel erg bedankt allemaal, helemaal duidelijk, nu ik er over na denk realiseer ik me ook dat er vast niet 10 van die eieren in een vis passen laat staan 70! Typisch dat het er zo rond uit ziet.

Ik ben nu alleen wel benieuwd; deze en haar gelijksoortige maatje leken al drachtig toen ik ze bij de dierenwinkel vandaan haalde terwijl vele anderen (zelfde kleuren) veel dunner waren. Ik zie geen donkere vlek, maar ze zijn wel dik. We zijn nu 5x bijna 6 weken verder, zijn het gewoon vreet zakken of is het bij deze kleur vissen lastig te zien of ze drachtig zijn? De vissen die in de bak zitten eten de jongen niet op. Die zwemmen na een dag of 3 al gezellig met de andere vissen mee.
 
Ik denk dat je wel degelijk ontwikkelende gupjes ziet deze vis heeft weinig pigment en je hebt een prima foto gemaakt.

De ingewanden zijn het in ieder geval niet
De jonkies zitten in een vlies/eitje in de moeder gup. Guppen broeden eitjes inwendig uit.
Als de visjes worden geboren knapt het vlies in de moeder of net buiten de moeder in het water

Soms heb je het geluk dat je het net kan zien gebeuren duurt ongeveer 30 seconden tot een minuut per visje
een worp van 10-30 is normaal .
70 heb ik nog nooit mee gemaakt en geloof eigenlijk niet dat zoveel tegelijk mogelijk is
 
Ik denk dat je wel degelijk ontwikkelende gupjes ziet deze vis heeft weinig pigment en je hebt een prima foto gemaakt.

De ingewanden zijn het in ieder geval niet
De jonkies zitten in een vlies/eitje in de moeder gup. Guppen broeden eitjes inwendig uit.
Als de visjes worden geboren knapt het vlies in de moeder of net buiten de moeder in het water

Soms heb je het geluk dat je het net kan zien gebeuren duurt ongeveer 30 seconden tot een minuut per visje
een worp van 10-30 is normaal .
70 heb ik nog nooit mee gemaakt en geloof eigenlijk niet dat zoveel tegelijk mogelijk is
Zijt maar gerust van wel.
Het meeste dat ik uit 1 gup zien komen heb is 80 jongen.
Het was dan ook wel een super gezonde en grote moedervis van 8cm en meer.
Bij een molly (lierstaart black molly) is het hoogste aantal 130 jongen in 1 worp.
 
Het lijken mij inderdaad eitjes maar nog niet goed ontwikkeld. Ik weet niet of er ook windeieren (een soort onvruchtbaarheid) bestaan bij (eier) levendbarenden??! Ik heb me wel eens vergist bij ook een heel lichtgekleurd Platy vrouwtje.
 

Terug
Bovenaan