Zelfmaak rots in 100x40x45cm.


T

T im

Guest
Hallo iedereen!

Ik wil jullie graag mijn ervaring van dit zelfbouw project met jullie delen en graag jullie reacties ervan lezen!

Na 3 jaar dezelfde bak (60x30x30) was ik toe aan iets nieuws en groters. Ik kocht via marktplaats een leuk aquarium van 100x40x45 met onderkast voor €60. De complete set is zo goed als nieuw en nog geen jaar oud (de verkoper ging verhuizen dus hij moest er vanaf). Een leuke upgrade dus.

Al met al wilde ik na veel filmpjes en foto's zelf een rots maken. Ik dacht als het mislukt is het jammer maar lukt het, dan is de waardering natuurlijk extra groot!

IMG-20170811-WA0021.jpg

Het begon bij platen piepschuim grof op vorm te maken en daarna op elkaar te kitten met speciale aquarium kit genaamd Bison glas. Nadat de kit 10 uur had gedroogd ben ik begonnen met het vormen van de "rots" ,dit heb ik gedaan met een ijzerzaag, stanleymes, vork & verf fohn. Ik heb het grof gevormd met de gereedschappen en daarna de scherpe hoeken weg gesmolten met de fohn. Dit zodat het natuurlijker lijkt en om het piepschuim hard te maken zodat het cement beter blijft zitten.
20170812_184037.jpg
hierboven heeft hij 2 van de 4 lagen cement. Ik heb 4 lagen gedaan om de rots meer een rots structuur te geven en om er zeker van de zijn dat alles bedekt is. Na het minimaal 24 uur uitharden van de laatste laag cement heb ik er epoxy hars van mr boat op gesmeerd. Voorheen wilde ik het zonder hars proberen maar aangezien het redelijk bros was heb ik toch epoxy besteld. Nadat ook de hars uitgehard was heb ik de complete rots in het aquarium gekit met dezelfde Bizon Glas.
20170831_171955.jpg

Schij baar heb ik geen fotos zonder water maar hier dan het eind resultaat van de rots. Ik ben zeer tevreden en ben zeer benieuwt hoe de vissen reageren op de rots. De bak staat nu sinds 27-8 en heb er vandaag de bestelde planten in gezet. Ik heb gekozen voor dwerg naald gras, echinodorus vesuvius en hydrocotyle leucocephala. Hier een foto hoe hij er op dit moment bij staat

20170831_195529.jpg
20170831_195539.jpg
20170831_195546.jpg


Het water is wazig door de bacterie die ikheb toegevoegd.
Graag wil ik in dit aquarium maanvissen houden.

Dit is mijn eerste post op de forum en hoop dat jullie het leuk vinden. Ik kan eventueel updates geven voor de mensen die dit graag zien!

Hebben jullie tips of vragen stel ze gerust!!

Met vriendelijke groet,

Tim
 
Creatief en mooi bezig geweest, en nu kijken hoe het totaal plaatje gaat uitpakken.

Met betrekking tot jouw idee om hier maanvissen in te doen, daar zou ik mij eens goed over inlezen voordat je de stap zet. De bak is hier namelijk niet echt geschikt voor naar mijn mening.

Heel veel succes met de verdere opbouw en geniet er vooral van
 
@sschot

Bedankt voor je reactie!
Waarom denk je dat de bak niet geschikt is voor maanvissen?

Tim
 
Voor maanvissen is de bak wat te klein Tim, maar mogelijkheden zat, anders eens een topic aanmaken in Samenstellen visbestand.
 
Op zich erg creatief en mooi gedaan hoor:thumbs:
 
@sschot

Bedankt voor je reactie!
Waarom denk je dat de bak niet geschikt is voor maanvissen?

Tim
Omdat ie te klein is.
Om een maanvis mooi te laten volgroeien heb je 50cm waterhoogte nodig, ze worden 25cm punt tot punt hè
En om agressie te verdelen wil je minstens een school van 5, met een advies volume per vis van 50 liter heb je al 450 liter nodig om een schooltje te houden.

Maar zoals @TonHageraats aangeeft zijn er zat andere mooie vissen
 
Ik vind het een heel erg mooi gelukt project!
Knap hoor :thumbs:
 
Naja weetje, bekijk het positief..
Je hebt een mooie zelfgemaakte rots
Je hebt geen vissen gekocht die eigenlijk niet in je aquarium passen en dan weer herplaatst moeten worden etc.
Verder staan er nog zat andere opties open om er wat moois van te maken
 
Bedankt voor de reacties en inderdaad, ik ben na de winkel gegaan en ze zijn groter dan ik dacht. Dus ik ga een mooi vis bestand opbouwen want er zijn genoeg mooie vissen!
 
Bedankt voor de reacties en inderdaad, ik ben na de winkel gegaan en ze zijn groter dan ik dacht. Dus ik ga een mooi vis bestand opbouwen want er zijn genoeg mooie vissen!
Verstandige beslissing, er is inderdaad meer dan genoeg moois te krijgen voor zo'n bak!
 

Terug
Bovenaan