Zelfde wattage, verschillend vermogen?


S

Sanneke80

Guest
Hoi allen,

Wie weet mij iets uit te leggen over de staafverwarming?

Mijn twee bevindingen met bijbehorende vraag:

Ik lees dat een staafverwarming van 100 Watt van het ene merk max 75 liter kan verwarmen en van een ander merk maar liefst 150 liter.
Hoe kan dit :S


Mijn Juwel Rio heeft de standaard staafverwarming van 100 Watt, maar het water is aan de andere kant van het aquarium 2 graden koeler dan vlakbij het verwarmingselement. Dat verschil vind ik nogal veel.
Is dit erg :S


Groetje Sanne!
 
Ga uit van 1 watt per liter. Dat verschil is geen ramp,zal in de natuur niet anders zijn.
 
Lijkt me onmogelijk .
Of je hebt veel te weinig stroming .
Je meet toch niet met 2 thermometers ?
 
@ Mondeo, ok� dat is een makkelijke om te onthouden, thanks!

@ Erwin2, je zet me aan het denken! De lampen zijn nu net uitgesprongen, zal morgen eens opnieuw op onderzoek gaan. En met ��n en dezelfde thermometer op verschillende plekken gaan meten. (dat is wat je bedoeld neem ik aan, dat de thermometers kunnen afwijken van elkaar)

Bedankt alvast!
 
Ja idd , met 2 dezelfde thermometers meet je meestal een andere temperatuur .
Dus enkel met 1 meten en dan op verschillende plekken .
 
Het verschil zal waarschijnlijk liggen in de eisen die de fabrikant zelf aan de verwarming stelt.

Als voorbeeld: stel fabrikant 1 heeft als minimale eis heeft dat het verwarmingselement het aquarium bijvoorbeeld minimaal 10 graden warmer dan de omgeving moet kunnen verwarmen. Als fabrikant 2 die eis op maar 5 graden verschil heeft en het verwarmingselement hetzelfde wattage heeft, verklaart dat het verschil in liters waarvoor de verwarming geschikt zou zijn. In het geval van 5 graden zal dat ongeveer 2x zo veel water op temperatuur kunnen houden, als wanneer het temperatuurverschil 10 graden moet kunnen zijn.
 
Het rendement van een electrische verwarming is sowieso praktisch 100%
Alle energie gaat naar warmte.

Het aantal liters is een pure inschatting.
Want het wattage hangt af van hoeveel de bak verwarmd moet worden ten opzichte van zijn omgeving.

De benodigde warmte kan gaan van 1.5watt tot amper 0.3 watt per liter in normale omgevingen.
 
Met 1 Watt/L. Zit je voor het gemiddelde huiskamer aquarium toch wel heel aardig in de buurt.
 
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb effe wat getest...

http://a68.tinypic.com/2qs9n2p.jpg

Daarnaast heb ik nog een SuperFish smart lcd die niet op de foto staat

De reseultaten;

SuperFish smart lcd. �8,95. 24,4
SuperFish mini. �2,25. 24
Jbl mini. �1,95. 24
SuperFish standaard. �2,45. 25
Hs Aqua glas XL �2,25. 26
Hs Aqua glas XL �2,25. 26
Europet glas slim. �4,25. 24

De temperatuur is overal in het aquarium gelijk

Maar mijn thersmostaat (originele juwel) moet ik steeds hoger zetten om dit te bereiken.
Hij staat inmiddels op 30 graden!

Welke thermometers gebruiken jullie?
Ik vind twee graden verschil tussen de meters behoorlijk hoog.

Ook voor de vissen, want is het water nu 24 of 26 graden?
 
Mijn JBL thermometer werkt juist.

Er is trouwens een eenvoudige truc om te checken of uw thermometer juist meet.

Maak warm water van ongeveer 37�C
Steek de tip van een koortsthermometer er in en de aquariumthermometer.
En vergelijk. :)

Een koortsthermometer kan het hem niet permitteren om een halve graad af te wijken. Die dingen zijn geijkt. :)
 
MauriceM zei:
Met 1 Watt/L. Zit je voor het gemiddelde huiskamer aquarium toch wel heel aardig in de buurt.
Voor grotere bakken vanaf 200 liter zelfs met de helft.
 
@Jurgen

Soms is de oplossing zo simpel, dat je je afvraagt waarom je er zelf niet op komt!
Echt een super goede tip!

En ik was al ff aan het kijken voor een nieuwe thermostaat en kwam toevallig ook op die JBL. Het fijne is dat ie ook afslaat als het waterpeil zakt, ik vergeet de stekker er nog wel eens uit te halen ;-)

Thanks Jurgen!
 
Ik had het over de thermometer.

JBL en Eheim verwarmingen vallen idd uit als ze te warm worden(droog staan)
Maar geloof me vrij, de houder die de verwarming op zijn plaats houdt zal eerst smelten....
 
Hoi allen,

Het thermometer probleem liet me niet los :p

Ik heb het advies van Jurgen ter harte genomen en met een normale thermometer gekeken welke aquariumthermometer nu de juiste temperatuur weergeeft.

De uitslag is dat de beide gele thermometers het dichtst in de buurt komen. Deze zijn van het merk HS Aqua glas XL
De overigen zaten er allen ongeveer 2 graden onder.

Met de twee juiste thermometers ben ik vervolgens al mijn aquaria afgelopen.
Daarbij heb ik ook gekeken op welke temp ik de verwarmingen had ingesteld.
Ik schrok behoorlijk van het resultaat!
Ik heb ze hieronder neergezet, helaas weet ik niet hoe ik een tabel in moet voeren, dit ging fout, dus dan maar zo. Hopelijk is het voor iedereen duidelijk. De inhoud van de aquaria is de werkelijke hoeveelheid water dat er in zit (om en nabij uiteraard)

Aquaria...Inhoud...Soort verwarming
Rio 125 (92 liter) Juwel staaf
SF Home 60 (44 liter) HS Tico 50
SF Expert 30 (25 liter) SuperF Smart 55
40 x 40 x 30 (40 liter) SuperF Smart 55
40 x 25 x 25 (20 liter) SuperF staaf 50
30 x 20 x 20 (9 liter) Geen

Stand verwarming...Gemeten temperatuur
30...26
25...28
27...27
27...24
24...26
0...25

De conclusie is duidelijk;
De temperatuur waarop je je verwarming afstelt is niet betrouwbaar!

Wat opvallend is, is dat ik twee aquaria heb met een SuperFish Smart Heater, die beide waren ingesteld op 27 graden.
Omdat mijn garnalen bak (40 liter) slechts tot de 24 graden kwam, heb ik later (zonder erbij na te denken), dezelfde soort heater in mijn kweekbak van 25 liter ook op 27 gezet.
In tegenstelling tot mijn garnalenbak die slechts 24 graden haalde, haalde mijn kweekbak wel de temperatuur van 27 graden.

Ik dacht dat dit kwam doordat mijn garnalenbak te veel liters bevat, maar deze SuperFish zou dit in principe net aan kunnen met zijn 40 liter. Volgens de beschrijving.

Wat heb ik geleerd (meneer Kaktus show :p)

-Ik ga alle thermometers die ik koop voortaan controleren
-Mijn thermometers die afwijken gooi ik direct weg
-Als ik de verwarming instel controleer ik altijd met een goede en gewone thermometer wat de temperatuur van het water werkelijk is.

-Ik vertrouw nooit meer op de beschrijving van een artikel.

Het is een behoorlijk groot artikel geworden, maar ik hoop dat er mensen zijn die hier iets aan hebben. Waarschijnlijk vertel ik niets nieuws voor de ervaren mensen, maar wellicht hebben beginners, net als ik, hier wel iets aan.
 
Sanneke80 zei:
De conclusie is duidelijk;
De temperatuur waarop je je verwarming afstelt is niet betrouwbaar!

Mooie test. :) Maar het is idd al lang geweten dat je de temperatuurschaal op een verwarming niet mag vertrouwen.
De thermostaat en verwarming zitten op enkele cm van elkaar in een afgesloten compartiment.
Kan onmogelijk juist werken.
 
Hoi Jurgen, inderdaad, nu je het zo zegt klinkt het heel logisch. ondanks dat ik een beta meisje ben, had ik daar niet aan gedacht.
Maar eigenlijk zou een leek met deze basis dingen toch gewoon moeten kunnen vertrouwen op de instelling van een thermostaat.
Ik heb er in elk geval heel veel van geleerd met hulp van jullie :petjeaf:
 
Hoch, het werkt nauwkeurig genoeg om geen gevaar te betekenen.
Maar wie graag precies werkt zoals ikzelf zal geen voldoening halen uit een ingebouwde thermostaat.
 
Het is een beetje hit en miss. Ik heb elementen gehad dei keurig gelijk lopen maar messtal wijkt het wat af allemaal.

�vroeger� hadden die dingen ook helemaal geen temp schaalverdeling meen ik me te herinneren.
 

Terug
Bovenaan