zelfbouwbakje


T

Tim Blom

Guest
hallo iedereen.

ik heb momenteel een 100 literbakje in mijn kast staan. dit is de huidige situatie

IMG_20170530_104636539.jpg


dit is een standaardbakje van 80x35x45 cm. Maar ik ben er niet echt blij mee. Ten eerste past het niet perfect, ten tweede zitten er toch meer krassen op het glas dan ik verwacht had (het is een 2ehands aquarium) en ten derde ben ik toch niet blij met mijn inrichting.

Ik wil nu dus zelf een houten aquarium gaan maken zodat het perfect aan mijn wensen gaat voldoen. De buitenmaten van het aquarium dat ik wil gaan maken zijn: breedte 85,5cm X diepte 30cm x hoogte 65cm.
Ik heb (vooral op internet) nogal wat onderzoek gedaan naar hoe ik dit moet aanpakken, maar ik vind veel tegenstrijdige informatie. Dus wilde ik graag vragen:

welke soort hout kan ik het beste gebruiken? Maranti ben ik het meeste tegengekomen maar wil het toch even zeker weten.

hoe breed moeten de randen van de voorplaat zijn waar ik het glas op kit? heb gelezen 1,5x de glasdikte en ook gelezen 5cm. Zeker de bovenrand zou ik het liefst vrij smal willen houden omdat er nog ruim 20cm ruimte
boven zit waar licht en aanvoer/afvoer zit die afgesloten wordt. en ik heb het liefst natuurlijk een zo groot mogelijk beeld en zo min mogelijk rand om naar te kijken.

hoe dik moet het glas zijn? heb alles gehoord tussen 6mm en 14mm, en daar zit nogal een prijsverschil.

welke kit moet ik gebruiken?

is er verf waarmee ik de binnenkant kan verven? Hout of dat bruine maranti vind ik niet mooi en wil er geen extra achterwand in maken omdat het aquarium al zo ondiep is. Uiteindelijk mogen mijn zij- en achterkant vol groeien met groen maar dat duurt wel even.

alvast heel erg bedankt voor alle informatie.
 
Ik ben geen techneut dus kan op veel vragen geen antwoord geven maar ik zou zelf de bak wat dieper maken. De standaard 80cm bakken zijn ook dieper maar wellicht heb je een goede reden om hem slechts 30cm diep te willen maken.
 
Standaard diepte van een 80cm bakje is toch 35cm dacht ik maar als je de plaats hebt zou ik in jouw plaats toch voor 40cm gaan want voor veel vissen is de bodemruimte enorm belangrijk.
Ligt er natuurlijk aan welk vissenbestand je wil gaan houden.
Op wat is die hoogte van 65cm gebaseerd als ik vragen mag.
 
Ik wil hem graag 30cm diep maken omdat hij dan mooi in de kast past. Als jullie dat echt afraden moet ik het hele plan vergeten, ik wil geen dierenbeul zijn. Het gaat vooral een guppenbak worden maar ook 10 rasbora's en een aantal japonica's en vuurgarnalen.
hoogte is gebaseerd op het feit dat de totale hoogte binnen de kast 85,8cm is. Ik wil die ruime 20cm hebben om te kunnen schoonmaken e.d.
 

Terug
Bovenaan