Zelfbouw acryl hulp


Njiua

Member
Lid geworden
11 augustus 2019
Berichten
8
Leeftijd
28
Heya dames en heren,

Ik zal mij nog even netjes voorstellen op het forum, maar dat komt nog wel!

Ik sta in de startblokken om mijn geheel eerste (zelfbouw) zeewater aquarium te gaan bouwen.

Hoe willen we dit nu gaan doen? Nog geen flauw idee. Ik ben op dit moment samen met de vriendin aan het kijken voor een huis, het aquarium zal sowieso in de woonkamer komen, wegens dat dit op de eerste etage is zitten er wel een aantal eisen aan verbonden.

Een van de dingen is dat ik het aquarium van acrylglas wil maken, waarom? Ik hoor hier alleen maar goeie dingen over ten opzichte van een glazen bak.

Voor nu wordt het ontwerp nog gewoon lekker rechthoekig, een stalen (verstelbaar) frame er onder, beplaat met kunstof of hout. Zo kunnen we de basis vrij licht houden.

Nu komt het volgende, ik wil een sump waarin ongeveer de helft van mijn aquarium inhoud kan, deze komt onder het aquarium, met een dubbele toevoer, en een dubbele uitgang.. 4 dubbel als je de reserve pomp mee telt.

Nu is het idee om de toe en afvoer via een bodemdrain te gaan regelen, maar daar komt de eerste vraag al op borrelen (eigenlijk de 2e)

Wordt het water, met een normale neerwaartse druk gewoon door het zand heen gedrukt, (er is mij verteld om een 1-3mm2 korrel te gebruiken)

Zo niet, dan moet er een richel in het ontwerp komen waar alles in gemonteerd wordt.

En vraag twee. Hoe makkelijk is het om zelf een bak van acryl te maken (waarschijnlijk wordt het formaat iets van 150x120x50 of 75*100+75*120*50.. Dus een rechthoekige bak met een verlaagd stuk)

Of zijn er mensen op het forum die zich hier ook mee bezig houden?

Groeten!
 
1, acrylaat krast als een wilde tegenover glas
2, het zijn beste platen waarmee je aan de slag gaat en dat weegt een best aantal kilo’s bedenk je dat wel dat je hulp nodig zal hebben bij het lijmen.
3, afhankelijk van de lijm en het verwerkingsproces van het plaatmateriaal zal je wel of niet moeten gloeien om stress scheuren te voorkomen.
4, voor je doorvoeren kan je gewoon schroefdraad snijden in je acrylaat en daar je doorvoeren in schroeven, maar ik zou niet door de grindbodem je water laten lopen.
5, ik zou persoonlijk voor een RVS frame gaan ipv staal, en dan het liefst een 316 of soortgelijke legering
 
Als je het aquarium licht in gewicht wilt hebben kun je ook een houten aquarium maken met een glasplaat aan de voorkant.
Succes met je project en zal het volgen.
 
Hoeveel heb je er voor over? Weet je wa het kost?
Heb je er ervaring in. met het bouwen?
Weet je hoe dik de wanden dan worden?

Wordt het water, met een normale neerwaartse druk gewoon door het zand heen gedrukt, (er is mij verteld om een 1-3mm2 korrel te gebruiken) ?????
WAt dacht je van een overloop?
En een pomp in de sump.
lees je eerst eens goed in, amders ga je de mist in.
Bereken ook de dikte van het acryl, zt je zo aan de 20-25 mm.




Is aceton vloeimiddel. Vuurgevaarlijk. dus goed luchten.
 
Is aceton vloeimiddel. Vuurgevaarlijk. dus goed luchten.
Ben er inmiddels achter dat niet iedere aceton geschikt is, er schijnen dus verschillende gradaties te zijn in zuiverheid en mogelijke toevoegingen.

Maar “lijmen” kan ook met chloroform of speciale 2 componenten lijm (bijvoorbeeld van altufix) wat je ook kiest, het is niet goed voor je gezondheid en je zal het buiten moeten verwerken of een goed geventileerde ruimte met een dampmasker op je gezicht.
 
Denk dat hij het niet helemaal begrijpt. .met door het grint. loopt de bak leeg.
Zal een overloop moeten maken.
 
Ik volg je niet helemaal over de afvoer van het water. Hoe zie je dat voor je?

hier onder een aantal afbeeldingen hoe ik de water afvoer voor me zie.

het idee is dat er een pijp naar de sump loopt, dat hier boven op een semi-perminabel membraam wordt bevestigd (membraam waar alleen water door heen kan) hier op komt dat het zand bed te liggen. elders zal het ontwerp kunnen worden zoals de andere twee schetsen
IMG_20190812_133516.jpg


IMG_20190812_133518.jpg


IMG_20190812_133619.jpg
Wordt het water, met een normale neerwaartse druk gewoon door het zand heen gedrukt, (er is mij verteld om een 1-3mm2 korrel te gebruiken) ?????
WAt dacht je van een overloop?
En een pomp in de sump.
lees je eerst eens goed in, amders ga je de mist in.
Bereken ook de dikte van het acryl, zt je zo aan de 20-25 mm.

het idee is ook om eerst een hoop informatie in te winnen voordat we aan het project beginnen. in de sump komen waarschijnlijk twee pompen voor het retourneren van het water, één pomp die continue uit staat, deze dient voor back-up en gaat pas lopen als de hoofdpomp het loodje heeft gelegd.

ben nu ook aan het informeren wat een eenvoudige glazen bak kost bij een aquariumbouwer.

een overloop heb ik aan gedacht maar ik vind het juist netjes als alle onderdelen zijn weggewerkt (natuurlijk kan dit met een overloop ook)
 
hier onder een aantal afbeeldingen hoe ik de water afvoer voor me zie.

het idee is dat er een pijp naar de sump loopt, dat hier boven op een semi-perminabel membraam wordt bevestigd (membraam waar alleen water door heen kan) hier op komt dat het zand bed te liggen. elders zal het ontwerp kunnen worden zoals de andere twee schetsen
Bekijk bijlage 277876

Bekijk bijlage 277879

Bekijk bijlage 277875


het idee is ook om eerst een hoop informatie in te winnen voordat we aan het project beginnen. in de sump komen waarschijnlijk twee pompen voor het retourneren van het water, één pomp die continue uit staat, deze dient voor back-up en gaat pas lopen als de hoofdpomp het loodje heeft gelegd.

ben nu ook aan het informeren wat een eenvoudige glazen bak kost bij een aquariumbouwer.

een overloop heb ik aan gedacht maar ik vind het juist netjes als alle onderdelen zijn weggewerkt (natuurlijk kan dit met een overloop ook)

ik snap je idee, maar wat doe je dan bij stroomuitval?
dan loopt je hele aquarium leeg in je sump waardoor je koralen droog vallen en je een heleboel water over de vloer hebt (want je sump houd al dat water nooit tenzij die net zo groot als de bak zelf is).
 
ik snap je idee, maar wat doe je dan bij stroomuitval?
dan loopt je hele aquarium leeg in je sump waardoor je koralen droog vallen en je een heleboel water over de vloer hebt (want je sump houd al dat water nooit tenzij die net zo groot als de bak zelf is).

Bij stroomuitval zal er een mini generator/batterij in werking worden gezet (dat is het plan althans) het doel van deze batterij is dat deze de stroomuitval voor een aanzienlijke tijd kan overnemen, er zal op dat zelfde moment een SMS naar mijn telefoon verstuurd worden zodat ik er van op de hoogte ben dat de stoom uitgevallen is/weer actief is
 
Het zal sowieso moeilijk af te stellen zijn lijkt me, als de pomp te hard pompt trek je de sump leeg en loopt je bak over, loopt het water sneller weg dan je pomp kan pompen loopt de sump over.

Daarbij zal het grind (en het membraam daaronder) ook snel vervuilen waardoor je steeds minder doorstroming krijgt
 
Bij stroomuitval zal er een mini generator/batterij in werking worden gezet (dat is het plan althans) het doel van deze batterij is dat deze de stroomuitval voor een aanzienlijke tijd kan overnemen, er zal op dat zelfde moment een SMS naar mijn telefoon verstuurd worden zodat ik er van op de hoogte ben dat de stoom uitgevallen is/weer actief is
Zal je wel thuis moeten zijn bij die stroomuitval....
 
Bij stroomuitval zal er een mini generator/batterij in werking worden gezet (dat is het plan althans) het doel van deze batterij is dat deze de stroomuitval voor een aanzienlijke tijd kan overnemen, er zal op dat zelfde moment een SMS naar mijn telefoon verstuurd worden zodat ik er van op de hoogte ben dat de stoom uitgevallen is/weer actief is
UPS kan zal je wel op moeten letten dat je powerbudget groot genoeg is voor je opvoer pompen en je eiwitafschuimer anders is het nog nutteloos.

Ik zou gewoon voor standpijpen gaan en die bekleden met keramiek als je geen overloop wilt gebruiken, 100% failsafe.

Een afvoer door het grind lijkt me ook niet nodig voor een eventuele biologische werking.
Als het puur voor het zicht is zou ik het toch echt anders aanpakken
 
Met tuinkabouter eens. Het klinkt als een vrij ingewikkeld concept waarbij er nogal wat fout kan gaan met maar een klein gewin. Wil je toch wat stroming door je zand heen kun je wellicht denken aan een extra potfilter met bodemafzuiging?
 
Het is verstandiger om een gewone overloop te maken. Mocht je het op deze manier willen doen zou ik een vlotter op de afvoerleiding plaatsen zodat de waterhoogte in de sump gelijk blijft. Een bak van acrylaat lijm je met de zijkanten op de bodem. Acrylaat lijm je met chloroform of met Weldon 4 (te krijgen op Amazon) producten als aceton of thinner zijn niet krachtig genoeg om het acrylaat echt goed vloeibaar te maken. Thekingofdiy heeft enkele acrylaat bakken gebouwd en heeft uitgebreide tutorials op YouTube staan.
 

Terug
Bovenaan