zelfbouw achtergrond beginner..


J

Jurrie

Guest
Hey
ik heb talloze sites bekeken om idee�n op te doen maar zit nog met een heleboel vragen :help:

ik wil dus een achtergrond maken voor mijn aquarium die een beetje schuin loopt zodat het een soort trappetje wordt voor mijn schildpad.

ik heb een aquarium van 80 cm lang 45cm hoog.

de vragen:
1� Welke Epoxy is het beste ik zag al iets bij Mr Boat maar daar zijn ook weer verschillende maar vroeg me af of er meerder soorten zijn en welke het goedkoopste is

2� Hoeveel Epoxy heb je gemiddeld nodig hoeveel m2 kan je doen met een potje epoxy

3� Welke tegel lijm moet ik gebruiken

4� Moet ik de achterwand vast plakken aan mijn aquarium of zijn er ook andere oplossingen
en als je hem moet vast plakken wat kan ik hier het beste voor gebruiken

5� en als je bijvoorbeeld losse stukken tempex wilt opplakken welke kit heb ik hier voor nodig?

6� hoe kan ik het beste een aanzuig pomp (filter) er in verwerken kan dit gewoon door middel een sparing te maken achter in het tempex ?

7� moet ik ook de achterkant met tegel lijm / epoxy in smeren ?

8� hoe zit dat precies met Pur wordt dit juist aangeraden of kan ik beter een geheel van tempex maken?

9� hoe krijg je de kleur ? met verf zoja, wat voor soort verf moet ik gebruiken bij het in kleuren van de achtergrond?
of moet ik gewoon een soort kleur stof door mijn tegel lijm doen ?

10� ik heb veel achtergronden gezien maar het valt me wel op dat bij veel mensen de achterkant van het achtergrond helemaal bruin wordt.. is dit niet schadelijk ?

11� moet er achter de achtergrond ook een water circulatie zijn ? zoja hoe moet dit gebeuren als je hem vast plakt

12� verkleurd of verbleekt een achtergrond niet want ik heb ook een paar gebouwtjes in mijn aquarium en die worden met de loop van de maanden helemaal wit.

13� aangezien ik een soort bruggetje wil maken komt er ook een deel boven water moet ik dat deel ook gewoon met tegel lijm / epoxy insmeren ? er schijnt wel een warmte lamp op

14� is er nog een bepaalde soort tempex wat beter is ?

15� misschien een beetje te ver in voren aan het denken maar mocht het zo zijn hoelang gaat een achtergrond mee en hoe kun je hem het beste uit je aquarium verwijderen als hij vast gelijmd is ?

16� en het meest belangrijke is het veilig voor mijn aquarium bewoners ? kent het helemaal geen negatieve effecten mits je je aquarium goed omspoelt?

17� komt er nog andere onderhoud bij ?

18� wat is de gemiddelde prijs van alle materialen

ik hoop dat iemand me kan helpen met mijn open vragen ik ben snel te bang dat ik iets fout doe vandaar al deze vragen
 
Mr boat heeft een epoxy speciaal voor aquaria

Deze info staat op de website hoeveel je nodig bent

Tegellijm gewoon uit de bouwmarkt keuze uit wit en grijs hier kan je eventueel verfpig,enten aan toevoegen.

Wand vastkitten met kit geschikt voor aquaria zo ook voor verlijmen van tempex op elkaar, tenminste dat doe ik wel.
Hij gaat anders ook drijven

Je kunt de buizen idd wegwerken in een uitsparing in deachterwand

Achterkanthoeftnjet met tegellijj dat zie je toxh niet, epoxy dat weet ik niet zeker datvroeg ik me ook nog af

Er zijn pigmenten speciaal voor epoxy, ik heb mijn tegellijm gekleurd met pigment voor acrylverf

Dat bruine zal alg zijn.

Nee juist proberen zo mooi mogelijk af te kitten, zodat je geen vuil achter de wand krijgt.

Verkleurd normaal gezien niet.

Als gebouwtjes afgeven zou ik ze eruit doen die stoffen komen dan ook in het water.

Ook boven water met tegelijm, stevigheid, en epoxy, het is daar wel vochtig en dat kleine stukjemerk je dan toch niet


Zo dat is al heel watmocht ik ernaast zjtten dan zijn er vast wel lieve mensen die me corrigeren.
 
Zou eerst eens een schtetsje maken,van wat jij ingedachte heb.
Als je schildpad erop moet lopen,mag het niet te stijl zijn,he.
Of hij kukelt uit de bak.
 
Hallo, ten eerste bedankt voor de reacties !

en moet ook even tegen Luc zeggen wat een geweldige achterwanden maak je! :petjeaf:


ik heb al een beetje een idee hoe ik het allemaal wil doen
ik ben van plan om eigenlijk een achtergrond diagonaal door mijn bak heen te doen en vervolgens over de helft van mij zijkant een soort hoekje dus met daarin schuil plekken voor garnalen d.m.v kleine inkepingen niet te diep want ik wil alles wel normaal kunnen verven !


maar okej heb wederom zoveel mogelijk informatie opgezocht ! en ga waarschijnlijk volgende week beginnen want deze week ga ik op vakantie

maar heb nog steeds wat vragen

� welke tegel lijm is het beste ?

� ik weet dat je eerst een laag tegel lijm doet maar als je dan eventueel kleur wilt moet je dan gewoon acryl verf met tegel lijm mengen ? en vervolgens de epoxy laag ? en ik wou ook een zand laag hebben moet ik deze dan over de 2de epoxy laag doen ? en er vervolgens nog een laag epoxy over heen doen?

� en vervolgens de achter kant ik weet dat je de achterkant gewoon zo laat, maar.. je doet de epoxy laag er over om er voor te zorgen dat de schadelijke stoffen van de tegel lijm niet in het water komt toch ?
maar als je de achter kant van het piepschuim niet bewerkt met epoxy komt het water dan niet in aanraking met het tegellijm via de achterkant aangezien piepschuim het water op neemt ?

� en moet je de achtergrond gewoon strak tegen het glas aan drukken ? want ben toch bang dat er water tussen mijn achtergrond en het glas komt waardoor het helemaal bruin gaat worden.. en het kitten moet ik doen met Tec7 ?
 
welke tegel lijm is het beste ?

Maakt niet uit welk merk het is, je hebt er witte en grijze is, als je toch wil kleuren kan je de gewone grijze nemen.

ik weet dat je eerst een laag tegel lijm doet maar als je dan eventueel kleur wilt moet je dan gewoon acryl verf met tegel lijm mengen ? en vervolgens de epoxy laag ? en ik wou ook een zand laag hebben moet ik deze dan over de 2de epoxy laag doen ? en er vervolgens nog een laag epoxy over heen doen?
Ik heb gewoon de tegellijm volledig laten uitharden en toen geschilderd, nadat de verf uitgehard was heb ik deze behandeld met epoxy.
De zandlaag moet je over de laatste laag epoxy aanbrengen, dus je tweede laag indien je twee lagen aanbrengt.

en vervolgens de achter kant ik weet dat je de achterkant gewoon zo laat, maar.. je doet de epoxy laag er over om er voor te zorgen dat de schadelijke stoffen van de tegel lijm niet in het water komt toch ?
maar als je de achter kant van het piepschuim niet bewerkt met epoxy komt het water dan niet in aanraking met het tegellijm via de achterkant aangezien piepschuim het water op neemt ?

Neen, dit omdat ik ook overal(links, rechts en bovenaan)de randen heb afgekit, en ook direct in de kit zand aanbrengen.
Aan de achterwand kon hierdoor geen water komen.

en moet je de achtergrond gewoon strak tegen het glas aan drukken ? want ben toch bang dat er water tussen mijn achtergrond en het glas komt waardoor het helemaal bruin gaat worden.. en het kitten moet ik doen met Tec7 ?
Gewoon enkele dotten kit aan je achterwand en vervolgens idd de wand strak tegen je glas aandrukken.
Ik heb TEC7 gebruikt omdat
1- ik hem nog had staan.
2- je deze in diverse kleuren kan kopen, zodat hij het meeste op je wand lijkt.

maar gewone aquariumkit kan ook.
 
hey ben dus nu begonnen gaat allemaal leuk nu ! behalve de rommel maja :p


ik loop tegen een klein probleempje op

ik ben begonnen met het schetsen op tempex en er figuurtjes op gemaakt zoals ik het wou, en vervolgens heb ik stenen na gemaakt met piepschuim en de bedoeling is om deze er op te plakken alleen er zitten behoorlijke gleuven tussen kan ik dit gewoon opvullen met Pur ? Foto's volgen!
 
uhm ik heb zojuist tegellijm gekregen Eurocol 705 speciaallijm waterdichte flexibele poederlijm kan ik deze gewoon gebruiken ?
 
Oke hoop dat iemand me nu kan helpen

Ik ben nu bezig met de tegellijm zitten nu twee lagen op denk dat ik nog 1laag doe maar heb zojuist gepast en heb een klein probleempje omdat ik een soort L vorm achterwan d heb en die eerst perfecte paste maar nu door onbekende.rede niet meer meer goed past het grote gedeelte past perfect maar bij.het kleine stukje zit boven ongeveer 5 mm van het glas de onderkant zit er.wel tegen aaan dus vroeg mij nu af.wat ik.het beste kan doen met als ik hem vast moet maken.

En ik zat nog te kijken.op internet en las een stukje over.dat het piepschuim zich.vol zuigt met.water maar als dit gebeurt kunnen de schadelijke stoffen van.de tegellijm toch ook.in het.water terecht komen ?
 
geen idee waarom ik hier nog vraag maar toch in de hoop op een antwoord.

ik heb de achterwand in de epoxy gedaan vandaag en zie zojuist dat ik kleine stukjes ben vergeten in de hoekjes .. maakt dit nog veel uit ? de bedoeling is wel om er nog een laag epoxy over heen te doen.


en klopt het dat je de tweede laag er op moet doen als de eerste nog een beetje plakkerig is ?
 
Nee, hoor hoeft niet plakkerig te zijn.

Ik zou de hoekjes laten voor wat het is.

En de gehele achterwand, nog eens doen. In 1x, met een hoeveelheid epoxy om de wand te kunnen doen.

Dus niet de laatste deklaag, met 2x aangemaakte epoxy.

De verhouding, hars/verharder is dan niet precies gelijk dat ga je later zien.
 
bedankt voor je snelle reactie!

dus gewoon helemaal uit laten harden en dan nog 2 lagen epoxy erover doen ?
 
Nog 1 laag, in 1x klaarmaken is voldoende.

Plakkerig mag, hoeft niet. Na uitharden kan het ook prima.

Heb net mijn eigen wandje klaar, scheelt jou weer.

Succes.
 
okej bedankt !
ik hoop dat ie dit weekend in me bak kan !
 
De hoekjes is inderdaad geen probleem.

Gewoon nog even een laag over je hele achter doen. Maar alleen bij punten op de plekken waar geen epoxy zit kan ook.

Ik heb zelf mij wand in 4 lagen epoxy staan. En heb later nog een paar puntjes moet bijwerken. Maar ook daar zie je niks van.

Tipje van mij kant als de achter wand in je bak zet. Laat je bak even een week of 2 draaien met alleen water er in.
Er komt evengoed nog even een witte was van je achter wand af.

groet
william
 
Jurrie, ik heb al meerdere wanden gemaakt, als je die 2 weken gaat spoelen zorg dan dat je kool in je filter hebt dit haalt de schadelijke stoffen uit het water zodat je niet blijft filteren met verontreinigd water.

Wil je het glimmende effect uit je wand halen, want dat gaat deze zeker doen als je hem in de bak plaatst, dan kan je door de laatste laag epoxy wat bodemzand mengen.

Ik heb al mijn achterwanden voorzien van een kleurtje door verf te gebruiken op acrylbasis.

Succes met je wand!

DSC_0105.jpg


IMG214.jpg
 
bedankt voor de snelle reacties!
@ FearNL mooie achterwand heb je daar gemaakt!

oke de laatste stap ! en een laatste vraag (hoop ik )
oke ik had het dit weekend een beetje te druk om hem er daadwerkelijk in te lijmen maar ik vroeg me af, zou het een aanrader wezen om mijn achterwand eerst even in een badkuip te leggen vanwege de schadelijke stoffen en ben vrij wel zeker dat er overal epoxy zit maar toch blijft het riskant om hem nu in mijn bak te lijmen, want ben vooral bang dat ik misschien een onoverzichtelijke puntje ben vergeten in te smeren met epoxy en als ik hem dan in mijn aquarium lijm dat misschien de acryl verf uit zou kunnen lopen of vervagen
 
heb hem vorige week in me bak gekit en 4 dagen laten staan vanwege de lucht die behoorlijk heftig was van de bison kit :p

maar ik dacht dat ik hem dus waterdicht had .. maja toch niet, er blijkt nog steeds ergens een gaatje te zitten die behoorlijk klein is want het water niveau achter de wand stijgt heel langzaam..
wat is momenteel het beste wat ik zou kunnen doen ?
 
Niets, als je je wand gewoon laat staan dan zal het erachter vol lopen, kan normaal geen kwaad.

Wil je het echt weg hebben dan kan je je bak opnieuw leeg maken en stilletjes vullen, wanneer je water achteraan zie komen stop je met vullen en dan heb je de hoogte van je lek, deze kan je dan met een beetje kit dicht maken, nadien kan je hem gewoon opnieuw vullen.
 
naja als het geen kwaad kan maakt het mij opzich niet uit want er komt verder geen licht bij dus er is geen kans tot algen groei.

maar heb inmiddels de bak leeg laten lopen en een klein gaatje in het kit gemaakt hier vervolgens een zuurstof slangetje+ pompje aangesloten en het bleek nog te werken ook kon precies zien waar nog kleine gaatjes zaten( hier pruttelde nog wat water uit) dus opnieuw gekit en morgen waarschijnlijk weer vullen en hopen dat het goed is anders laat ik het zo als het geen probleem kan opleveren.
 
Oke heb mijn aquarium gevuld met water en alles lijkt normaal , het water zit er nu vanaf 1uur in ik zie geen verkleuringen maar wou toch even weten wat er nu nog fout zou kunnen gaan zodat ik er rekening mee kan houden.
Overings wordt zout in het water aangerade ? Heb momeenteel een filter met filtetwatte en actief kool was van plan morge de bak te ververse dmv de helfd van hrt water eruit te halen.
En dat 3 x te.herhale.


Excuses voor
de type foute mijn
mobiel heeft er geen zin in
 

Terug
Bovenaan