Zelfbouw 3.200 liter in 5 geschakelde bakken


Bestelling van glas:

Tijdens mijn vakantie heb ik eindelijk de bestelling van het glas definitief geregeld. Na het lezen van diverse bouwverslagen en verschillende berekeningen van benodigde glasdikte opnieuw bekeken te hebben ben ik toch een beetje bang geworden. Het betreft dan de glasdikte van de staande ruiten van de grote bak. Voor een bak van 2.10 meter breed is 12 mm glas meer dan dik genoeg. Alle grote aquarium bouwers hanteren 12 mm voor lengtes t/m 3 meter (zie o.a. Van Wolferen Veldhuis Aquarium Terraglas De Maanvis). De maten die gepubliceerd worden betreffen echter maximaal 80 cm breed x 70 cm hoog.

In mijn geval is de grote bak 75 cm hoog en 110 cm breed. Dit betekend dat er wel heel weinig of geen marge is. Daarom dat ik de zijruiten en de voor- en achterruit van de grote bak toch maar in 15 mm glas heb besteld. Dat was wel € 250,00 duurder maar op de kosten van het hele project is dat te overzien. En achteraf is het aanpassen van de glasdikte geen optie.

Wat kost het glas:
Het glas in dit project is één van de grootste kostenposten. Ik heb grofweg het volgende nodig:
  • 12 mm float glas 16 m2 (prijs op dit moment ongeveer € 80,00 per m2)
  • 15 mm float glas 4 m2 (prijs op dit moment ongeveer € 140,00 per m2)
  • Kosten volgens deze berekening zouden dan zijn € 1.840,00
Dit is incl. btw en excl bewerkingen. En als je extra helder glas (optic white) wilt dan ben je tot het dubbele kwijt (Natuurlijk zijn er verschillen tussen verschillende leveranciers en afhankelijk van wat men nog heeft staan en drukte etc kunnen prijzen verschillen. Dus altijd meerdere offertes vragen)

Maar dat is het kale glas met vlijmscherpe randen en alleen voor rechthoekige platen. Vervolgens krijg je meerkosten voor:
  • de kosten van het bewerken van de randen. als je de randen plat poly wilt laten slijpen dan komt er al snel iets van € 9,00 per strekkende meter bij. In mijn geval heb ik alleen de bodemplaten en de zijruiten plat poly laten slijpen omdat de maatvoering bij plat poly slijpen nauwkeuriger is en juist bij deze platen is maatvoering belangrijk.
  • ik wil de staande randen van de kleine bakken onder verstek laten slijpen. Dat kost mij € 20,00 per rand
  • ik heb bodemplaten van de kleine bakken die een trapezium vorm hebben, dat kost mij per schuine zijde € 15,00
als het glas is gearriveerd moet ik zelf nog het volgende doen:

Scherpte af
Een groot aantal platen komt vlijmscherp binnen. Deze platen moet ik dus eerst nog schuren om de scherpte er af te krijgen. Daarvoor heb ik deze schuurspons besteld. Ook heb ik een schuurmachine met variabel toerental. Ik moet even kijken wat het beste werkt. Natuurlijk had ik dit ook door de leverancier kunnen laten doen maar dit is een makkelijke manier om wat geld te besparen.

Glas strips:

Glas strips wil men wel snijden maar per strip berekend men 0,3 m2 dat worden dus wel erg dure strips. De verstevigings strips ga ik dus zelf snijden. Op YouTube zijn genoeg instructievideo's te vinden over het snijden van glas. Zoals deze en deze en nog veel meer.
Gaten boren:
Ook het boren van gaten ga ik zelf doen. Ook daarvoor zijn instructie video's genoeg te vinden en een glasboor in de juiste maat is ook zo besteld en kost een paar tientjes. Niet dat ik hier veel op bespaar maar ik weet nog niet exact waar ik de gaten wil hebben. Door het zelf te doen ben ik flexibeler.

Alles bij elkaar ben ik iets van € 2.500,00 kwijt voor het glas.
De bedragen die ik noem zijn indicatief. Heb je zelf een project benader meerdere leveranciers en vraag offertes. Kies vervolgens de partij waar jij het meeste vertrouwen in hebt.

In elkaar zetten:
Hmm maar daar volgt later meer informatie over.

Wat weegt het:

Glas weegt 2,5 kilo per vierkante meter. Dus alles bij elkaar weegt dit ruim 600 kilo. De grootste plaat de voor en achterruiten van de grote bak wegen net geen 60 kilo.

Ik hoop dat deze informatie voor iemand interessant is.
 
dat glas snijden is nog niet zo eenvoudig zeker bij dik glas
dit is mischien een optie
upload_2017-8-13_14-18-32.jpeg

dat je voor 15 mm bent gegaan lijkt me een goed plan zeker met deze afmetingen
succes
 
Dat is een beste hoeveelheid glas! Heel verstandig om een maatje dikker te gaan, je kunt beter veilig spelen. Het is ruim 3000 liter water wat eventueel over je vloer heen klettert.
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!
 
De levering van het glas is aanstaande en dus ben ik maar weer eens een beetje aan het klussen gegaan. Zo was het metselwerk niet overal waterpas en heb ik wat opvulstroken op strategische plaatsen vastgelijmd. Over een lengte van bijna 6 meter kunnen kleine verschillen al snel ongewenste afwijkingen geven. Nadat alles naar wens was heb ik de opstaande randen (bestaande uit beton lateien) voorzien van een laag polystyreen van 5 mm. Deze laag polystyreen is enkel bedoeld om de laatste verschillen op te vangen alsmede het zetten van de gemetselde muur op te vangen. Bovenop het polystyreen is een laagje hardboard geplakt ter bescherming van het polystyreen. Anders zou e.e.a. al kapot scheuren bij het plaatsen van de 18 mm multiplex platen.
Opbouw onderlaag.png


Ik weet nog niet of ik de glasplaten van de bodem rechtstreeks op de multiplex zal leggen (met een groot aantal dots siliconen tussen multiplex en glasplaat) of dat ik nog een laag polystyreen/xps tussen multiplex en glasplaat zal leggen.
PiepSchuimRand.jpg
 
Vandaag is het glas aangekomen. Zoals eerder al aangegeven gaat het om 600 kilo glas maar verdeeld over 28 glasplaten valt het mee. Ik moet de maten nog controleren, maar ik verwacht niet dat daar problemen zullen zijn.

Het regende behoorlijk en mede daardoor valt de groene gloed van het glas op. Het gaat hier om standaard glas en niet het duurdere optic white.

Gals1.jpg


De voor- en achterruit van de grote bak 15 mm en 70 kilo per stuk. Met 2 man was het goed te doen maar omdat het nat was liet ik één ruit al bijna uit mijn handen glippen :-(
Glas2.jpg


Morgen maar eens beginnen met het verwijderen van de scherpe randen. Want ik zag al wat bloed op een van de glasplaten. Ik weet dus zeker dat iemand in de fabriek heeft staan te vloeken....
 
Zou toch zeggen dat ze daar beter weten...
Nou Tuinkabouter je zou zeggen van wel maar aan een oud medewerker van (pels en Joosten een glas leverancier) te horen valt dat tegen
is ook zo voor mekaar zon snijwond :'(
dus op passen geblazen met het glas Hensie44
succes
 
Nou oppassen is inderdaad belangrijk. De grote platen zijn voor een groot deel al poly geslepen en dan is het risico te overzien. Maar ik moet de verstevigingsstrippen zelf snijden dus dan is een ongelukje zo gebeurd.

Anyways ik ben vandaag bezig geweest met een proefplaatsing. Alle maten zijn op basis van SketchUp bepaalt en dan vind ik het wel spannend of alles ook echt past. Nou zie de foto's hieronder. Het lijkt allemaal te kloppen. Ik moet tijdens het lijmen op één plaats wel opletten met de dikte van de lijmverbinding maar

Proefplaatsing0.jpg


Onder de bodemplaten heb ik Selitac (van de Hornbach) 2mm dikke kunststof ondervloer voor laminaat geplaatst. Het spul is steviger dan piepschuim en bij de definitieve plaatsing zal ik 2 lagen van dit spul neerleggen. Wat ik ook prettig vind van dit spul is dat de prijs prettig is. Ik betaalde € 20,00 voor een rol van 16 vierkante meter.

De vier zijruiten van de kleine bakken. Enkel met een paar stukjes tape vastgezet.
Proefplaatsing1.jpg


En hetzelfde truukje voor de andere kant van de kleine bakken.
Proefplaatsing2.jpg


Het duurt nog wel even voordat ik daadwerkelijk ga plakken, met deze proefplaatsing achter de rug heb ik een goed gevoel gekregen.

Nu eerst maar eens een aanvang maken met:
  • het snijden van de verstevigingsstrippen
  • het boren van de nodige gaten
  • het aanleggen van de afvoer
  • de bakken voor de filters bouwen
  • etc
 
Ziet er al goed uit zo, zo krijg je een beetje een idee van de schaal van het project!
 
Ik ben de afgelopen week begonnen met het snijden van de glasstrips. Ik was er al voor gewaarschuwd maar dat viel nog niet mee. De eerste glasstrips gingen helemaal mis en kunnen beter als glasscherven beschreven worden. Maar na een paar mislukkingen kreeg ik de slag te pakken. Niet dat daarna alles netjes op het lijntje brak maar ik kreeg bruikbare resultaten.

Hierbij mijn tips voor het snijden van glasstrips uit 12 mm glas, daarbij moet ik opmerken dat dit de eerste keer is dat ik 12 mm glas heb gesneden. Iemand met meer ervaring kan deze lijst aanvullen:

1. Gebruik de juiste gereedschappen, met name de glassnijder dient geschikt te zijn voor 12 mm. De glassnijder in de foto heeft een draaibare kop en een oliereservoir. Met een glassnijder die je bij de bouwmarkt voor een tientje haalt is de kans van slagen gering. Ik heb daarnaast een uitdeukhamer gebruikt voor het forceren van de breuklijnen. Ik heb op YouTube ook video's gezien van mensen die een gewone hamer gebruiken voor het tikken op het glas maar dat durfde ik niet aan.
En ik heb een liter snijvloeistof (olie) gekocht.
SnijGereedschap.jpg


2. Maak het glas goed schoon. Ieder vuiltje dat zich in de baan van de glassnijder bevindt kan ervoor zorgen dat het breken van het glas niet op de glassnede verloopt met gevolg dat je resultaat onbruikbaar is (zie foto hieronder).
3. Leg de liniaal goed neer en zorg dat deze tijdens het snijden niet kan verschuiven.
4. Maak de glassnede in een vloeiende beweging waarbij je tijdens de hele beweging genoeg druk op het mes moet houden. Zeker als je een lange strook moet snijden zul je even moeten kijken hoe je je lichaam moet verplaatsen om de vloeiende beweging mogelijk te maken.
5. Doe dit werk met 2 personen.
6. Ik heb stroken van 8 cm breed gemaakt. Dit lukt mij niet alleen. Na het snijden heb ik de glasplaat op de hoek van een tafel gelegd waarbij een 2de persoon de glasplaat goed fixeerde op de tafel. Ik heb vervolgens enige neerwaartse druk op het uitstekende deel uitgeoefend en ben vervolgens met de hamer tegen de onderkant van de glasplaat gaan tikken. Precies onder de glassnede. Dit is het belangrijkste en moeilijkste werk. Want hoeveel neerwaartse druk moet je geven en hoe hard moet je tegen de glasplaat aantikken. Te veel neerwaartse druk en de glasstrip breekt al direct zodra de breuk in glas ontstaat. Te weinig druk en de breuk komt niet tot stand.
7. Zodra de eerste breuklijn zichtbaar is verplaats je de hamer naar het einde van de breuklijn en geef iets voorbij de breuklijn neerwaartse druk. Om vervolgens voorzichtig te tikken totdat de breuk verder loopt.

Als het fout gaat gaat het ook goed fout. Hier een voorbeeld van een dronken man maar ik heb ook een behoorlijk grote stapel glasscherven van verschillende lengte.

OepsVerkeerdGesneden.jpg


Hier een klein deel van de strips die wel bruikbaar zijn al zie ook hier dat het breuklijnen rafelig zijn.
GlasStrips - kopie.jpg


Tot zover.
 
Knap dat je het aangedurfd hebt om zulk dik glas zelf te doen! Heb ooit met een vriend zelf glas gesneden voor zijn aquarium, maar dat was echt dramatisch, zelfs met 6mm glas al.
 
zorg dat zoel je ondergrond goed vlak is ook de rand en vooral stabiel mag dus niet door buigen
glasplaat kan je vast zetten door simpel weg een plaat hout er overheen te liggen en deze vast te zetten met lijm klemmen
eigenlijk is 12 mm glas met een glas snijder niet echt te doen beter werkt dit
8LH5TTZYTFkiLZYILXvNgRzhuPdhkeHO.jpeg

of een tegelzaag machine met knappe diamant schijf mits de glasplaat niet te groot is
succes en denk aan je vinger en handen
 
Zo ben alle strips nu aan het passen om te zien wat ik te kort kom of waar ik nog bij moet werken. De eerste grote vergissing heb ik al ontdekt. De strips moeten 8 cm breed zijn. De strips zijn echter 8,3 cm breed. Ik heb mij vergist in de dikte van de glassnijder, hoe dom kun je zijn :-(.
De gevolgen vallen nog mee maar ik heb wel even mijn frustratie de vrije loop laten gaan.

GlasStripsPlaatsen.jpg



@flipper34
Ik heb een zaagtafel voor steen met een diamantzaag. Mij was verteld dat deze niet bruikbaar is voor glas omdat de rotatiesnelheid van het zaagblad te hoog is. Sowieso is de maximale breedte maar 60 cm waar ik niet echt mee geholpen ben. Maar ik moet nu van sommige strips een halve centimeter in de breedte af halen en ik ga het in ieder geval proberen. Eerst met een proefstukje natuurlijk. Wel zal ik mij goed gaan beschermen tegen rondvliegende glassnippers. Het is dan wel nat zagen maar voorkomen is beter dan genezen.
Tegelzaag.jpg
 
Vanmiddag heb ik de tegelzaag gereed gemaakt en heb de eerste voorzichtige proefstukken doorgezaagd. Dat ging boven verwachting goed. Ben vervolgens aan de gang gegaan met het op maat zagen van de glasstrippen. Veel moet onder een hoek gezaagd worden en dat gaat stukken beter met deze methode dan met een glassnijder.

Veel van de glasstrips die ik nodig heb zijn langer dan 60 cm en ik had de tegelzaag dus niet kunnen gebruiken voor het zagen van de glasstrips. Maar ik ben wel blij met de inzet van de tegelzaag. Rafelige randen die bij het snijden waren ontstaan kon ik nu makkelijk bijwerken. Het is bijna gelijk aan het zagen van tegels alleen gaat het een stukje langzamer omdat het glas anders inderdaad gaat breken.

Me is best happy....
 
Wat een werk zeg .
Veel geluk nog met de verdere opbouw .
Ik blijf dit project volgen .
 
Yep, het is veel werk maar het is de enige manier waarop ik het financieel rond kan krijgen. Ook een aquariumbouwer moet er veel manuren in steken en daar staat nu eenmaal een uurtarief tegenover. De man/vrouw moet ook brood op de plank krijgen natuurlijk. Uiteraard zal iemand die hier zijn beroep van heeft gemaakt vele malen minder tijd kwijt zijn.

Inmiddels heb ik alle glasstrips gesneden/gezaagd. De volgende klus is om alles te schuren zodat de scherpe randen verdwenen zijn. Daarna ga ik de eerste gaten boren. Dat is ook een spannende klus.
 
mooi dat het gaat met zon tafel als jou heb ik geen ervaring
ik gebruikte dit type
24976_01.jpg
voordeel geen beperking at lengte betreft :D
had een soort van tafel er omheen gemaakt om het glas te ondersteunen
ging best met twee man
 
Nadat ik alle glasstrips gesneden en/of gezaagd had was alles nog vlijmscherp en dat is natuurlijk niet de bedoeling. In eerste instantie had ik een bandschuurmachine in gedachten om alles te schuren maar nadat ik een glasstrip had getest was de schuurband al versleten en ik had nog 40 glasstrips te gaan. Dat was dus niet echt succesvol. Vervolgens maar eens mijn zéér goedkope slijpmachine voor de dag gehaald. Draait 3000 toeren en dat ging een stuk beter. Het ging niet echt snel (een cm per seconde oid) maar ik durf er de strips nu met mijn handen vast te pakken.

GlasSlijpen01.jpg


Hierbij een foto van het resultaat. Je ziet in deze foto 3 dingen:

  • waar het glas met de tegelzaag is gezaagd is het zaagvlak volledig dof, dit is voornamelik omdat de groeven zich hebben gevuld met glaszaagsel, dit dient verwijderd te worden voordat ik met lijmen kan beginnen (ik denk eerst met de hogedruk spuit)
  • waar het glas is geslepen, zie je in deze vergroting dat het meer kleine putjes zijn maar met de hand voelt het redelijk glas
  • de onderste strip is nog niet behandeld nog scherp na het breken van het glas

Gezaagd-Gebroken-Geslepen.jpg
 
Hensie

Ik heb jaren in de autoruiten gewerkt, en als ik een lichte beschadigging aan de rand van het glas had.
Dan pakte ik een zoetvijl en ging over de plek licht vijlen, altijd een goed resultaat en glade opervlakte.
Probeer het eens wel een zoetvijl gebruiken de anderen zijn te grof

Gr wim
 
FILTERBAKKEN

Tja, lang uitgesteld maar heb eindelijk wat knopen doorgehakt. Tijdens de bouw van het onderstel heb ik mij geconcentreerd op veilige ondersteuning van het aquarium en minder op het optimaal gebruik maken van de ruimte t.b.v. filter capaciteit. Hierdoor heb ik te maken met de volgende wensen en beperkingen:

  • ik moet het doen met 4 afzonderlijke ruimtes waarin slechts smalle en filterbakken geplaatst kunnen worden die ieder zo'n 70 liter inhoud zullen hebben. Dat geeft 280 liter filter inhoud op een bak dit netto zo'n 2.500 liter water bevat. Een verhouding van iets 1 op 10 en dat is aan de zuinige kant. Natuurlijk is dat vooral afhankelijk van de vis bezetting.
  • Daarnaast wil ik dat ik eventueel de filterbakken kan uitnemen voor onderhoud.
  • De opvoerpompen dienen in de filterbakken geplaats te worden gevolg is dat de afstand die het water moet afleggen ruim 2 meter is en dat is niet goed voor de efficiency van de opvoerpompen
  • De filterbakken staan in de huiskamer en ik werk grotendeels vanuit mijn huiskamer, het geluid zal zo laag mogelijk moeten zijn
  • Ik wil de mogelijkheid hebben om 2 afzonderlijke water circuits te maken
  • En als laatste wil alle aan en afvoer van water via de voorkant bereiken zodat bij problemen het afsluiten van kranen geen probleem is.
Geen makkelijke klus en of ik overal in slaag moet blijken. Dit is mijn oplossing:

Bovenaanzicht van één van de vier filterruimten onder het aquarium. De filterruimten zijn allen met epoxy zo goed mogelijk waterdicht gemaakt zodat bij grote en kleine water ongelukjes het water niet de vloer intrekt maar via enkele sleuven richting de vloerput gaat.
FilterbakRuimte.jpg


Vooraanzicht van de 4 filterbakken die 2 aan 2 aan elkaar gekoppeld zijn. Uiteraard komt daar nog een wand voor om e.e.a. niet in het zicht te hebben. Iedere filterbak wordt op een enkele balkjes geplaats waarmee ik de bak voorzichtig in en uit de filterruimte kan schuiven. Om dat mogelijk te maken zal het leidingwerk van de nodige afsluiters voorzien worden.
Filterbakker_03.jpg


Hierbij het waterstroomschema van één set bakken. Bak 1 heeft 3 vakken wat er precies in deze bak als filtermedia gebruikt gaat worden weet ik nog niet. Bak 2 heeft 2 vakken. Het grootste vak wordt gebruikt voor een fluidized filter met drijvende plastic media.
Filterbakken_01.jpg


Hierbij het bovenaanzicht van van deze oplossing. De stroming in bak 2 wil ik met een klein pompje tot stand brengen daarnaast zal er de nodige zuurstof in deze bak komen om de filtermedia optimaal te laten werken. Het water stroomt uiteindelijk in het voorste vak waarin een opvoerpomp het water terugbrengt naar het aquarium. De beperkte ruimte in het voorste vak beperkt de keuze voor de opvoerpomp maar er zijn een aantal pompen die hier wel inpassen. In ieder geval de VT ECO xl 6500.
Filterbakken_02.jpg
 
@Wim van Beek
Dank voor de opmerking. Nu moet ik bekennen dat ik redelijk wat gereedschap heb maar zoetvijlen horen daar niet bij. Maar een autoruit is van gehard glas gemaakt voor zover ik weet en wellicht dat dat ook verschil maakt. Verder heb ik meer dan 80 strekkende meter te verwerken. Dat zie ik mij niet echt met een zoetvijl doen :).
 
@Wim van Beek
Dank voor de opmerking. Nu moet ik bekennen dat ik redelijk wat gereedschap heb maar zoetvijlen horen daar niet bij. Maar een autoruit is van gehard glas gemaakt voor zover ik weet en wellicht dat dat ook verschil maakt. Verder heb ik meer dan 80 strekkende meter te verwerken. Dat zie ik mij niet echt met een zoetvijl doen :).


de zij en achterruiten zijn van gehard glas, de voorruit van gelaagd glas en is gelamineerd.
dus eigenlijk is het gewoon vensterglas.
je hebt gelijk dat er met gehard glas geen bewerking meer mogelijk is als het al is gehard.
 
FILTERBAKKEN

Tja, lang uitgesteld maar heb eindelijk wat knopen doorgehakt. Tijdens de bouw van het onderstel heb ik mij geconcentreerd op veilige ondersteuning van het aquarium en minder op het optimaal gebruik maken van de ruimte t.b.v. filter capaciteit. Hierdoor heb ik te maken met de volgende wensen en beperkingen:

  • ik moet het doen met 4 afzonderlijke ruimtes waarin slechts smalle en filterbakken geplaatst kunnen worden die ieder zo'n 70 liter inhoud zullen hebben. Dat geeft 280 liter filter inhoud op een bak dit netto zo'n 2.500 liter water bevat. Een verhouding van iets 1 op 10 en dat is aan de zuinige kant. Natuurlijk is dat vooral afhankelijk van de vis bezetting.
  • Daarnaast wil ik dat ik eventueel de filterbakken kan uitnemen voor onderhoud.
  • De opvoerpompen dienen in de filterbakken geplaats te worden gevolg is dat de afstand die het water moet afleggen ruim 2 meter is en dat is niet goed voor de efficiency van de opvoerpompen
  • De filterbakken staan in de huiskamer en ik werk grotendeels vanuit mijn huiskamer, het geluid zal zo laag mogelijk moeten zijn
  • Ik wil de mogelijkheid hebben om 2 afzonderlijke water circuits te maken
  • En als laatste wil alle aan en afvoer van water via de voorkant bereiken zodat bij problemen het afsluiten van kranen geen probleem is.
Geen makkelijke klus en of ik overal in slaag moet blijken. Dit is mijn oplossing:

Bovenaanzicht van één van de vier filterruimten onder het aquarium. De filterruimten zijn allen met epoxy zo goed mogelijk waterdicht gemaakt zodat bij grote en kleine water ongelukjes het water niet de vloer intrekt maar via enkele sleuven richting de vloerput gaat.
Bekijk bijlage 81873

Vooraanzicht van de 4 filterbakken die 2 aan 2 aan elkaar gekoppeld zijn. Uiteraard komt daar nog een wand voor om e.e.a. niet in het zicht te hebben. Iedere filterbak wordt op een enkele balkjes geplaats waarmee ik de bak voorzichtig in en uit de filterruimte kan schuiven. Om dat mogelijk te maken zal het leidingwerk van de nodige afsluiters voorzien worden.
Bekijk bijlage 81875

Hierbij het waterstroomschema van één set bakken. Bak 1 heeft 3 vakken wat er precies in deze bak als filtermedia gebruikt gaat worden weet ik nog niet. Bak 2 heeft 2 vakken. Het grootste vak wordt gebruikt voor een fluidized filter met drijvende plastic media.
Bekijk bijlage 81871

Hierbij het bovenaanzicht van van deze oplossing. De stroming in bak 2 wil ik met een klein pompje tot stand brengen daarnaast zal er de nodige zuurstof in deze bak komen om de filtermedia optimaal te laten werken. Het water stroomt uiteindelijk in het voorste vak waarin een opvoerpomp het water terugbrengt naar het aquarium. De beperkte ruimte in het voorste vak beperkt de keuze voor de opvoerpomp maar er zijn een aantal pompen die hier wel inpassen. In ieder geval de VT ECO xl 6500.
Bekijk bijlage 81872


en hoe ga je dit verwarmen met thermostaten of met de cv mee laten lopen
 
Aansluiten op mijn CV klinkt heel interessant zeker omdat de verwarming direct achter het aquarium loopt. Ik heb alleen geen ervaring met warmte wisselaars en heb geen idee wat ik zou moeten aanschaffen.
 
Platenwisselaar en een zone klep sws
Moet je ff Google hoe je dat precies aan moer sluiten, is voor mij te lang terug dat ik dat had uitgezocht
 

Terug
Bovenaan