Zelfbouw 3.200 liter in 5 geschakelde bakken


Zo het eerst deel van de sump is gereed en heb ik op de stellage geplaatst.
Sump-05.jpg


Want er moet natuurlijk getest worden of het plakwerk enigszins waterdicht is.
En je ziet het goed. Voor het geval dat er een lekkage is heb ik de dompelpomp al klaarstaan om de bak leeg te pompen.
Het weinig zin in een douche. Ik heb namelijk geen:regen:


Sump-06.jpg


En het 2de deel van de sump is ook geplakt en staat op dit moment uit te harden.
Sump-07.jpg


Het gaat allemaal niet snel :sorry:

Maar iedere dag een stapje vooruit.....
 
Dat gat onderin links op de laatste foto... gaat dat de 2 sumpen verbinden?

Edit: Ow wacht... lijm je ze aan elkaar?
 
Opzich heb jij het dan wel makkelijker qua stroom uitval..
Dat kleine beetje water uit je sump past makkelijk in die grote showbak :p
 
Het weinig zin in een douche. Ik heb namelijk geen:regen:
Vanaf vandaan in de aanbieding bij de Lidl :D:D:sorry:
Je gaat lekker en Keulen en aken is ook niet op en dag gebouwd
Beter iets langer er over doen dan straks een kamer vol met water
 
Zo na weer een paar avondjes klussen staan de beide sumps op hun plaats en is een deel van het leidingwerk (de afvoer naar de showbak) gereed. Het is allemaal niet zo netjes als bij medeforumlid @RoelHG bij zijn huidige build maar dat is dan ook niet zo mijn ding. Het is een sump die ook nog eens uit het zicht staat, dus als een kitvoeg minder netjes is kan ik daar prima mee leven :).

Beide sumps broederlijk naast elkaar. Het valt wellicht niet op maar de achterste sump staat 3 cm hoger dan de bedoeling was. Ik heb gvd een tussenschot van verkeerde hoogte in de voorste sump gelijmd waardoor de doorstroming niet meer zou werken als ik de sumps op gelijke hoogte zou plaatsen zoals oorspronkelijk de bedoeling was. Een typisch gevalletje van haastige spoed is zelden goed. Afijn met een extra dik purplaatje is het alsnog goed gekomen :engel:.

Sump08.jpg


Een slechte foto maar hierbij de verbinding tussen beide sumps een strip glas over de hele breedte, De beide sumps staan bewust 1 cm van elkaar. De stellage is van hout en dat gaat vroeg of laat enigzins werken. Op deze manier is er ruimte voor enige beweging zonder dat er ongelukken optreden.
Sump-10.jpg


En ook maar een overzichtje van bovenaf. Duidelijk is te zien dat de sumps breder zijn dan de stelling. De dikte van de bodem van de sumps is daarop berekend dus dat mag geen probleem zijn.
Sump-09.jpg


Nu lijm een dagje laten drogen en morgen de rest van het leidingwerk aanleggen.
 
Kitnaden minimum 3 weken laten uitharden zonder water .
Natuurlijk heb je gelijk dat het uitharden van siliconekit meer tijd nodig heeft dan één dag. volgens de bijsluiter is dat 2 mm per 24 uur. Maar dat geld voor de buitenste 2 mm. Zodra die eerste laag droog is duurt het voor de daaronder gelegen kit langer om te drogen want deze is nu immers ingesloten en heeft geen rechtstreekse toegang tot lucht. En naarmate de kitvoeg dikker wordt heeft de kit aan de binnenkant steeds meer tijd nodig om uit te harden, wellicht gaat het dan om 0,5 mm per dag.

Dus ja als je een aquarium hebt geplakt is het verstandig dit uitharden ruim de tijd te geven, je wilt namelijk niet dat een voorruit loslaat, met gevolgen zoals in de onderstaande video ;-).

Maar in dit geval gaat het om de bevestiging van de overloop waarop geen krachten komen te staan. Het enige doel van de kit rand is hier om e.e.a. waterdicht te maken. Dat durf ik wel aan na 24 uur :).


 
Prima , was me niet geheel duidelijk .
Er zijn er veel die de kit veel te kort laten uitharden .
Je kan het trouwens redelijk goed volgen als je transparante silicone gebruikt . Dan zie je de uitharding met de dag breder worden .
Zeker met platte strips is het belangrijk om de voeg voldoende dik te houden en lang wachten . Het laatste stuk gaat echt heel traag .
 
De beide sumps worden tegen elkaar gezet met een overloop van sump 1 naar sump2

Alle ervaringen, positief of negatief zijn me goud waard hier. Dit is een opzet die ik echt al 10x heb overwogen en ben echt serieus benieuwd wat je allemaal tegen gaat komen.
Ik had alleen zelf gehoopt een systeem te maken waardoor de bakken los verwijderbaar zijn.

In mijn ReefCube design heb ik gekozen om de bakken toch niet te laten overlopen maar met een buis te werken. In de ReefCube staan de bakken ook op planken met wielen waardoor ze onder het meubel uitgeschoven kunnen worden.
Toch wil ik in mijjn droombak liever geen buizen maar overlopen zoals jij nu hebt. Alleen dan dus niet de bakken aan elkaar kitten. Dit moet gaan als je de overloop aan de hoogste bak vast maakt en het niet gaat druppelen.

Elk klein ding waar je tegenaanloopt hoor ik echt heel erg graag! Ervaringen hiermee vinden is erg lastig.
 
Ziet er goed uit, maar dat schuine plaatje zit dus niet aan de tweede sump gekit? Ben je idd niet bang voor lekkage als het water langzaam komt te stromen, omdat het dan via het plaatje teruglekt als het ware. Zelfde als je een emmer of glas heel langzaam leeg giet, dat het langs je glas aan de zijkant loopt. Hopelijk een beetje logisch :juggle:
 
Ziet er goed uit, maar dat schuine plaatje zit dus niet aan de tweede sump gekit? Ben je idd niet bang voor lekkage als het water langzaam komt te stromen, omdat het dan via het plaatje teruglekt als het ware. Zelfde als je een emmer of glas heel langzaam leeg giet, dat het langs je glas aan de zijkant loopt. QUOTE]
Het is niet goed zichtbaar maar de overloop staat onder een hoek waardoor het water omhoog zou moeten lopen om een overstroming te veroorzaken dus neuh ik ben niet bang voor lekkages vanwege de overloop.
 
Zo heb nu ook het leidingwerk enigszins op orde.

2 aanvoerleidingen die ieder gesplitst worden om een deel van het water naar de UV-lamp te leiden. Met een kogelkraan kan ik de stroming naar de UV-lamp reguleren.
Sump-11.jpg


En hier komen de aanvoerleidingen vanaf de begane grond.

Sump-12.jpg


Nu wachten op tot de 2de opvoerpomp terugkomt zodat e.e.a. kan gaan testen zodat ik weet bij welke stroming ik een overstroming krijg zodat ik dat kan voorkomen. Ik heb al gezien dat mijn showbak niet voldoende overcapaciteit heeft om de inhoud van beide sumps op te kunnen vangen. Dat had ik ook niet verwacht maar ik was wel blij met mijn noodoverloop in de showbak :D.
 
Volg het project al heel lang...
Petje af hoor..huis word zowat om de bak gebouwd..
Heb niet alles gelezen..dat was teveel..
Maar kan er een klein beetje uit opmaken dat er veel leidingwerk loopt..qua bochten en overlopen..
Heb je niet giga veel last van geluid van stromend water?
En al het hout voor de frames..behandel je dat ook met een coating?
En wat voor via komt erin...
Ik ben mij bak ook redelijk aan het afronde..en wil graag zoveel mogelijk info
Gr corne
 
@stingray

Geluid: dat is en blijft een dingetje. Helemaal stil wordt het niet. Daarvoor is er te veel waterbeweging. De grootste oorzaak van herrie is lucht in de leiding die van de sump (staat 3 meter hoger) naar de showbak loopt. Dit kan ik een beetje beïnvloeden met het instellen van de opvoerpompen en het knijpen van de uitstroom naar de showbak.Maar dit blijft tricky want voor je weet pomp je meer water naar boven dan er via de retourpijp maar beneden kan stromen. Je hebt dan wel een stil systeem maar dat gaat dan regelmatig (via de nood overloop) waardoor je waterstand dan weer te laag wordt. Hoe dit gaat uitpakken weet ik pas als ik mijn 2de opvoerpomp terug heb en ik daarmee alle scenario's heb doorgetest.

Coating:
Al het hout dat in de ombouw van de showbak is gebruikt heb ik aan de binnenzijde met epoxy behandeld en aan de buitenzijde met beits en blanke lak. De showbak is namelijk open waardoor de luchtvochtigheid hoog zal zijn. De stellage voor de sump is nu nog onbehandeld. De sump zal namelijk afgedekt worden waardoor de verdamping daar een stuk lager zal zijn. Maar er zal regelmatig water geknoeid worden dus is behandeling verstandiger, maar weet nog niet of ik het ga doen.

En wat voor vis komt erin?
Weet nog niet precies wat het gaat worden. Maar de nodige dokters, en wat je nog meer tegenkomt in een rif gezelschapsbak. Zal afhankelijk zijn van beschikbaarheid van de dieren en de financiële middelen op dat moment. Maar zal beginnen met de relatief makkelijk houdbare vissen.
 
Ik geloof niet dat ik al had laten zien dat de beide opvoerpompen hun eigen compartiment hebben.
De foto's zijn niet geweldig. Ik had geen zin om de verlichting voor deze foto's aan te zetten ;-).

Op de eerste foto is duidelijk te zien dat het water vanaf de zijkant in het compartiment stroomt. Aan de opening wordt de waterkam bevestigd die over de hele breedte van de grote bak komt te zitten.

Op de 2de foto is te zien dat er een 2de instroom is die vanaf de bodem naar boven gaat omdat over de rand in het pomp compartiment te stromen. Uiteraard moet er nog een rooster gemaakt worden dat voorkomt dat levende have meegezogen wordt.

Het compartiment zal straks bekleed worden met rifkeramiek zodat het uit het zicht zal zijn.
Sump-13.jpg
Sump-016.png



Hierbij de sump in actie. Op de eerste plaats heb ik nu ook het gat voor de noodoverloop geboord en een doorvoer aangesloten.
Duidelijk is te zien dat de afvoer meer dan helft lucht te verwerken krijgt en daarmee dus bijzonder luidruchtig is. Als ik dit weekend de 2de pomp binnenkrijg vermoed ik dat dit probleem een stuk kleiner zal zijn.

De skimmer staat op zijn plaats maar staat nog niet op hoogte en moet nog met de sump verbonden worden.
Boven de skimmer komt de kalkreator te hangen.
Sump-15.jpg


Sump-14.jpg
 
Heb de afgelopen week diverse dingen afgerond die met de water af- en aanvoer te maken hebben. Noodoverloop op de sump pvc leidingen definitief gelijmd etc. Ook heb ik een opzet voor de bevestiging van de pompcontrollers gemaakt.

PompControllers01.jpg


4x voedingen voor Maxspect (zijn identiek voor Turbine Duo en Gyre 280)
2x voedingen voor Jebao DCP 15.000 (voor zover ik kan zien van dezelfde fabrikant als de Maxspect voedingen)
2x controller voor Maxspect Turbine Duo
1x controller voor 2x maxspect Gyre 280
2x controller voor Jebao DCP 15.000
1x Maxspect ICV6 voor besturing van de Maxspect pompen via WiFi

In de komende weken moet ik dit op een plaat hout monteren en de bekabeling tussen de pompen en de controllers waar nodig verlengen (rekening houdend met de elektrische weerstand van de hele kabel zodat er geen oververhitting kan optreden)
 
Heb de afgelopen week diverse dingen afgerond die met de water af- en aanvoer te maken hebben. Noodoverloop op de sump pvc leidingen definitief gelijmd etc. Ook heb ik een opzet voor de bevestiging van de pompcontrollers gemaakt.

Bekijk bijlage 259889

4x voedingen voor Maxspect (zijn identiek voor Turbine Duo en Gyre 280)
2x voedingen voor Jebao DCP 15.000 (voor zover ik kan zien van dezelfde fabrikant als de Maxspect voedingen)
2x controller voor Maxspect Turbine Duo
1x controller voor 2x maxspect Gyre 280
2x controller voor Jebao DCP 15.000
1x Maxspect ICV6 voor besturing van de Maxspect pompen via WiFi

In de komende weken moet ik dit op een plaat hout monteren en de bekabeling tussen de pompen en de controllers waar nodig verlengen (rekening houdend met de elektrische weerstand van de hele kabel zodat er geen oververhitting kan optreden)
Mooi om te volgen hoor. Enorm veel respect voor dit grote project.
 
@Nicole
Dank je dit project is een heel groot avontuur :)

Heb zojuist ook maar een paar plaatjes geschoten van een proefopstelling van de Turbine Duo. Deze ga ik als stromingspompen gebruiken in een closed loop systeem. Daarbij krijgt iedere pomp 4 uitstroom openingen die over de bodem naar verschillende locaties in de bak gaan. De pijpen worden uiteraard afgedekt met decoratiemateriaal, ook het staande deel. Wat je nog niet ziet is de vierkante bak die ik om de pomp heen bouw waar het water in zal stromen.

Voor de goede orde er komen 2 van deze constructies in de bak. Hij is 5,5 meter lang dus om de kans op dode hoeken zo klein mogelijk te maken moet je wat extra moeite doen.

De uitstroom wordt nog voorzien van 45 en/of 90 graden bochten zodat de stroming naar boven gericht gaat worden.
Hmm, de flitser van de camera deed het niet dus vanwege het tegenlicht wellicht niet goed te zien.
TurbineDuo01.jpg


Hier is te zien dat ik tussen de pompen en de PVC stukken buizen flexibele buis heb zitten. Enerzijds om de vibratie van de pomp op te vangen. Anderzijds kan ik op deze manier de pomp loshalen voor onderhoud.
TurbineDuo03.jpg

En het aanzicht vanaf de andere kant.
TurbineDuo02.jpg
 
Soms gaat het boven mijn pet hoor, maar het blijft prachtig om te volgen!
 
Die noodoverloop snap ik niet helemaal, als jij op je toevoer een terugslagklep had gezet en een waterslot op je afvoer had het net zo makkelijk geweest
 
@Nicolientje-W
Tja, die noodoverloop op de sump is nodig omdat ik tijdens de eerste dag proef draaien merkte dat de opvoer en afvoer niet constant verloopt. Bijv. door de golfslag in het aquarium waardoor de opvoer harder of zachter kan gaan. Ook is het zo dat ik de afvoer zal knijpen om ervoor te zorgen dat er geen of zo min mogelijk lucht in de afvoer terecht komt. Door deze 2 zaken gecombineerd kan het zo zijn dat de uitstroom van de sump kan overlopen. En met 15.000 liter per uur is dat al snel een groot waterballet. Daarom 2de overloop. Je zag deze al op een van de foto's hierboven maar toen was deze nog niet aangesloten. De omcirkelde overloop boven is 40 mm en via een afzonderlijke pijp verbonden met de showbak. De afvoer die je onder ziet zitten is 63 mm doorsnee en de hoofdafvoer. De knijp bij de 5 uitstroomopeningen in de showbak zodanig dat er meer aanvoer is dan dat de onderste pijp kan verwerken. Gevolg is dat het waterniveau in het uitstroomdeel van de sump stijgt. Totdat de noodoverloop bereikt wordt. Daar gaat dus een klein beetje water doorheen. Hiermee bereik ik 2 dingen:

  • er komen zo min mogelijk luchtbellen in de showbak
  • het geluidsniveau van de uitstroom neemt aanzienlijk af.
Dit is de theorie en in de komende week ga ik testen of de theorie in de praktijk werkt.
upload_2018-10-15_23-0-12.png


@Fuubs
Hmm, dierentuin gecombineerd met excursie. Ik zie mogelijkheden …. om entree te vragen :D
We zien wel wat de toekomst brengt eerst maar eens zorgen dat er iets te zien valt.....
 
@Nicolientje-W
Lucht in de afvoer geeft inderdaad een takke herrie. Maar je krijgt ook micro bubbles die zich vastzetten aan het gesteente en koraal. Dat is geen mooi gezicht.

Weer een paar uurtjes met pijp en pvc hulpstukken gespeeld. Het feit dat ik mijn aquarium niet vanaf het begin heb ontworpen als Zout water bak wreekt zich weer eens. Zoet water laat je zonder meer in het riool lopen. Zout water wil je echter niet altijd kwijt en daarom dat ik iets moest bedenken om de mogelijkheid te creëren om het water naar een opvangbak te laten stromen. Wat je ziet is een leiding die vanaf de sump op de eerste verdieping komt en een leiding die van de noodoverloop van de showbak komt. Afhankelijk van de stand van de kogelkranen kan het nu naar het riool dan wel de opvangbak lopen. De opvangbak komt buiten te staan. De leiding die de grond in gaat komt uit bij de opvangbak die buiten in de grond gegraven gaat worden.

Het leidingwerk is een mooie spaghetti geworden :)

PlumbingMess.jpg

En dan hier de noodoverloop van de showbak. Ook hier was het motto, het hoeft niet mooi te zijn als het maar werkt....
Plumbing01.jpg
 
Ik blijf t brilliant vinden en ik weet dat je t ook zeer technisch benaderd (berekeningen, etc). Maak je van te voren ook een P&ID? Of gaat t uit t hoofd?
 
@Fuubs
P&ID die moest ik even opzoeken :). Dus nee ik maak geen officieel diagram vooraf. Wat ik natuurlijk wel weet is welke flows ik wil ondersteunen, daarvan maar ik op papier met potlood een schetsje zodat ik weet welke onderdelen ik moet bestellen. Dat bestellen is in mijn geval, naar Cranenbroek rijden en daar de voorraad plunderen, goedkoper dan online shops en je kunt daar ook 5 meter lange pijp halen iets dat bij de webshops die ik ken niet mogelijk is. Nadeel van Cranenbroek is wel dat men al weken niet meer alles op voorraad heeft. Pas in het voorjaar wordt e.e.a. aangevuld lijkt het wel.
 
@Fuubs
P&ID die moest ik even opzoeken :). Dus nee ik maak geen officieel diagram vooraf. Wat ik natuurlijk wel weet is welke flows ik wil ondersteunen, daarvan maar ik op papier met potlood een schetsje zodat ik weet welke onderdelen ik moet bestellen. Dat bestellen is in mijn geval, naar Cranenbroek rijden en daar de voorraad plunderen, goedkoper dan online shops en je kunt daar ook 5 meter lange pijp halen iets dat bij de webshops die ik ken niet mogelijk is. Nadeel van Cranenbroek is wel dat men al weken niet meer alles op voorraad heeft. Pas in het voorjaar wordt e.e.a. aangevuld lijkt het wel.

Respect! Knap dat je dus de flows, kranen, bypasses, etc allemaal uit t hoofd doet :thumbs:
 
Het werk gaat niet snel maar met kleine stapjes kom je ook aan de eindstreep. Ik heb de pompcontrollers hun plekje tegen de muur gegeven.
De open ruimte op het bord is voor de stroom aansluitingen en Sonoff aansturing die ik t.z.t. daar zal plaatsen. Voorlopig komt er een stekkerblokje te hangen.
PompControllers02.jpg


Voor de Maxspect Gyre 280 die aan het andere einde van het aquarium zijn werk doet heb ik een verlengkabel van 6 meter moeten maken (dat is dus totaal 8 meter kabel tussen controller en Pomp). Dat is niet zonder risico. De 2m verlengkabels van Maxspect zelf hebben volgens mijn meetapparaat (een goedkoop ding dus onnauwkeurig) een weerstand van 0,6 Ohm. De kabels van Maxspect hebben 3 aders van 0,75 mm en zijn relatief duur wat komt door de gegoten spatdichte aansluitingen conform de IP68 standaard (stof- en waterdicht).
De verlenging die ik heb gemaakt heeft een weerstand van 1 Ohm. Dat is bijna het dubbele maar dat voor een kabel die 3x langer is. Dit heb ik voor elkaar gekregen door gebruik te maken van kabels met aders van 1,5 mm dik koperdraad. Daarbij heb ik voor neopreen kabels gekozen omdat deze naar verluid beter tegen zout water bestand zijn dan de normale plastic huishoud kabel. Deze kabel kost bij de Hornbach € 2,00 per meter dus is ook niet bepaald goedkoop. Ik heb een Maxspect verlengkabel doorgeknipt en vervolgens de Hornbach kabel ertussen gesoldeerd. Dit was de enige manier om de kabels aan de motor en aan de controller niet te beschadigen. Het is als particulier namelijk niet mogelijk om de juiste connectoren te kopen (of je moet er gelijk 100 in China bestellen).

Ik had natuurlijk ook 3 Maxspect kabels achter elkaar kunnen koppelen maar dan had ik een hogere weerstand over de totale kabel lengte gehad en ik heb ergens gelezen dat Maxspect aangeeft dat je maar één verlengkabel mag gebruiken. Daarnaast zou dat 3x € 19,95 hebben gekost.
 
Maar weer eens kleine update. Ik heb de afgelopen week wat met de indeling van de verlichting "gespeeld". Onlangs heb ik nl. bij een opruiming van HVPAQua 4x Blauw/Rood Ledbalken aangeschaft. Deze kleurcombinatie is inmiddels uit het assortiment maar blijkt in combinatie met de HVPAqua Ledline balken die ik vorig jaar had aangeschaft (ik wilde er toen nog een Tanganjika bak van maken) een redelijke combinatie te zijn. Ik heb 2 setjes van 2x 98 watt Blauw/Rood en 1x 48watt Wit/Blauw balken van 146 cm lengte gemaakt. Deze balken maken gebruik van 2 Watt resp. 1 Watt led lampen. Duidelijk is dat dit geen match is met de Orphek Atlantiks die ik ook heb hangen. Deze 6 balken geven ongeveer 220 Par op 20 cm water diepte en daarna neem het snel af. Ik moet daar dus rekening mee houden bij het plaatsen van de koralen.

2x 3 balken met 2 cm tussenruimte zodat de warmte weg kan.
Verlichting_KleineBak01.jpg


Ik heb op dit moment 2x 250 watt voedingen voor deze led-balken. Ieder setje is 242 Watt en daarmee belast ik deze voedingen te zwaar. Ik zal t.z.t. nog een extra voeding aanschaffen. Ik zal op de komende Vivarium beurs eens kijken of ik iets kan vinden en anders is een Mean well voeding alsnog snel besteld

De voedingen en controllers (TC 410) voor de HVP aqua led-balken
Verlichting_KleineBak02.jpg


Ik heb ook een nieuwe controllerbord gemaakt voor het bevestigen van de voedingen van de verlichting. De planken die ik voorheen had gebruikt waren toch wat te klein. Op de zaak wilde men een bureau weggooien. Ik heb houten bureaublad geconfisqueerd en tot een voor mij bruikbare maat verzaagd. Ik moest wel weer wat kabels verlengen. Het ziet er hier nog rommelig uit. Ik heb de kabels nog niet vast gezet. Er komt immers nog een maatwerk schakelmechanisme voor al het licht zodat het deels via een app te bedienen zal zijn.

Verlichting_Voedingen01.jpg

Later wellicht meer....
 
Ik ben ook al aan het nadenken over de Aquascape. Ik heb daarom alles wat ik heb aan steen en keramiek uitgestald zodat ik kan uitdenken welke formaties ik waar wil gaan plaatsen en hoe ik dat veilig aan elkaar kan bevestigen.

De bodem van de bak is 4,5 m2 wat je hieronder ziet is een groot biljart (net geen 6 M2) vol gelegd.

Nu ik al het steen heb uitgestald zie ik wel veel verschil. Het komt van meerdere particulieren en ik heb niet alles even goed bekeken. Een deel van het steen is groen van de algen die er op hebben gezeten. Ook kan ik van sommige stenen de resten van leders zo afkrabben. Een groot deel ziet er gelukkig ook fris uit (hetgeen niets zegt over wat er in zit). Alles wordt nog goed afgespoeld. De rifpilaren die je ziet zijn tussen de 40 en 65 cm hoog. De zwaarste steen weegt meer dan 10 kilo en er zitten enkele resten van Monti plaat bij die 40x30 cm groot zijn. Kortom daar moet wel iets van te maken zijn.

  • Wat het gewicht is ??
Dat is een mooie kwis. Wie het weet mag het zeggen :thumbs:

Daarnaast zal er in de sump nog een kleine kruiwagen levend steen komen, maar dat is voor later

AquaScape02.jpg

AquaScape01.jpg
 

Terug
Bovenaan