Zelfbouw 3.200 liter in 5 geschakelde bakken


Tja, een baas is een baas hé . . . die kent veel meer antwoorden met een D erin . . . bijvoorbeeld deadline !
Ben het wel roerend met je eens Jaap . . . :petjeaf:Maar het is, en blijft, een meesterlijke bak Hans ! :thumbs:
 
Tja, over de problemen bij het managen van grotere software projecten kunnen wij hele boeken vol schrijven :)

Laat ik dit topic nog maar eens spammen met een kleine update...

Ik heb de houten ombouw nu gereed, dwz het is nu aan de buitenkant gebeitst en 2x in de lak gezet. De binnenzijde van het houtwerk is voorzien van grondlak en een laag epoxy.

Ik heb vandaag de voedingen van de verlichting een plekje gegeven. Er zullen nog wel meer plankjes met voedingen komen voor de pompen etc.

Verlichting_Voedingen.jpg


Voor dit project kan ik niet even naar een Apex grijpen om de boel de automatiseren. Het gaat om een 30-tal apparaten die aangestuurd moeten worden. Dus moet ik zelf iets in elkaar flansen.
Ik heb het vermoedelijk al eerder aangegeven maar er komen 2 Power distribution switches APC 7922 waarmee ik tot 32 apparaten individueel kan schakelen. Daarvoor zal ik zelf een programma schrijven waarmee ik via telnet de commando's naar de AP7922 verstuur. Dat programma zal op een arduino komen te draaien welke ik dan via een webinterface kan bedienen. Voordat dat allemaal werkt ben ik ook weer maanden verder maar dat zal een beetje gelijklopen met de opstart. En ik moet tegen die tijd toch iets te doen hebben om mijn tijd te doden ;-).
upload_2018-5-22_23-45-54.jpeg

AP7922
 
Wauw, ik heb dit even zitten doorbladeren, maar wat een project....
Het gaat ongetwijfeld erg mooi worden en ik ga het vanaf nu zeker volgen!
 
Ag op die overzicht foto’s gaan we de imperfecties echt niet zien hoor :p

Dat ding is zo groot, die moet je met 3 statieven en camera's fotograferen en dan stitchen. Word echt een uitdaging daar een totaaltje van te maken :D.
Goed bezig!
 
Dat ding is zo groot, die moet je met 3 statieven en camera's fotograferen en dan stitchen. Word echt een uitdaging daar een totaaltje van te maken :D.
Goed bezig!
Dat is helemaal niet nodig hoor. Je kunt ook een fisheye lens gebruiken. Een klein probleem ik heb zelf geen fisheye lens...
 
Fisheye lensen met zo een lichtopbrengst zijn veeeeel te duur. Daar heb je 3 instap spiegel reflexen met 55mm lensjes voor. Krijg je de statieven er haast nog bij.
En Fisheye is niet zo heel mooi naar mijn smaak. Ik zou met alle liefde en plezier foto's van deze bak willen maken. Stitchen en zorgen dat alle vissen mooi zwemen zonder vertekening is een super opdracht. Niet heel makkelijk ook niet.

Er zijn denk ik zat fotografen die het beter doen dan ik en hier wel plezier in zien. Als je die niet vind wil ik best samen met je 3 camera's huren en een dagje aanklooien straks. Ik heb er redelijke ervaring mee, maar zeker niet pro.
 
Panorama schotje met je telefoon :p

:D, en dan vissen van 1.5 meter lang en 2cm hoog. Kan die keurmeester niet maken. Nee ik verwacht dat ze een studio meenemen als ik zo een bak zou hebben.
"Mogen wij koffie komen drinken en een Aqua gesprekje doen"
"Ja natuurlijk, komt u met de vrachtwagen of heeft u aanhangers?"
 
Ik ben begonnen aan de aanleg van de af- en aanvoer naar de sump. Zoals eerder aangegeven komt de sump op de eerste verdieping te staan. Een hoogteverschil van 3 meter moet overbrugd worden. Ik ga daar 2x 15.000 liter pompen voor gebruiken. Iedere pomp krijgt een 40 mm leiding naar de sump. Ik verwacht dat ik effectief 15.000 liter per uur kan rondpompen tussen sump en show aquarium. Voor de retourleiding gebruik ik een leiding van 63 mm. Dat moet voldoende zijn om die 15.000 liter de stortval naar beneden te laten maken zonder dat er een overstroming komt.

Een klein kapitaal aan PVC koppelingen 63mm, 40mm, 32mm, 25mm - 3delige koppelingen - getrokken bochten gegoten knieën - puntstukken etc..
PVC-koppelstukken.jpg


Vanwege de lengte van het aquarium is het een uitdaging om overal voldoende stroming te krijgen. Ik zal daarom de retourleiding op 5 plaatsen laten uitstromen ieder met een 25 mm leiding. Op iedere leiding komt een kogelkraan om de uitstroom te regelen zodanig dat ieder uitstroompunt een vergelijkbare stroming krijgt.

Natuurlijk geeft dat nog niet voldoende stroming. Er komen ook nog enkele closed loop systemen met 2x 10.000 liter per uur pompen (waarschijnlijk Maxspect Duo 9000). Daarnaast komen er ook nog 2x Maxspect gyre 280 stromingspompen. Deze doen ieder 20.000 liter. Dat alles bij elkaar moet, mits goed ingeregeld een aardige stroming op gang brengen.

5x uitstroom (op de 5de uitstroom ontbreekt nog een kogelkraan)
PVC-uitstroom-setup.jpg


En zo ziet er dat ongeveer uit als het straks in het aquarium hangt.
Uitstroom-proefopstelling.jpg
 
Zo ik heb dit weekend dan eindelijk het meest vervelende klusje uitgevoerd dat ik al weken lang aan het uitstellen ben. Namelijk het maken van 4 gaten naar de eerste verdieping waar de sump moet komen te staan. Dat werk had ik eigenlijk al bij aanvang van de verbouwing moeten doen maar ja toen wist ik nog niet dat dit nodig zou zijn.

Om op de 1ste verdieping uit te komen moet ik eerst op de begane grond 4 gaten hakken/breken/boren in een spouwmuur welke voorheen de buitenmuur was. Daarbij is het wel de bedoeling dat e.e.a. enigszins acceptabel uit het zicht te houden is. Daarnaast betreft het hier een steunbeer van 70 breed waar een groot deel van de achtergevel op rust en waarin ik niet onbezonnen gaten kan hakken. Maar na enig overleg met een bevriende architect blijkt dat dit geen probleem hoeft te zijn mits ik de gaten niet allemaal naast elkaar boor.

De muur waar ik doorheen moet, met name aan de rechterkant is de werkruimte beperkt.De keukenkastjes waren helaas niet te verwijderen zonder onherstelbare schade aan te brengen, daarom blijven deze hangen tijdens de werkzaamheden.
HakBreekWerk01.jpg


Het gereedschap ligt klaar, ik moet door hout en door steen en heb geen cirkelboor die door 25 cm kan. Dus met een combinatie van diverse hulpstukken en veel geduld moet ik tot het gewenste eindresultaat komen.
HakBreekWerk03.jpg


Na enige uren ploeteren is dit het resultaat, vier gaten:
  • 2x 40 mm opvoer naar sump
  • 1x 63 mm afvoer naar showaquarium
  • 1 x 63 mm voor elektriciteit en aansturing sump/afschuimer/kalk/UV licht reactor etc
HakBreekWerk04.jpg


En op de eerste verdieping ziet het er zo uit (het vierde gat moet nog geboord worden).
Zoals je tevens ziet heb ik op de verdieping een houten vloer en is het plafond gestuct met betongaas als basis.
HakBreekWerk02.jpg


Het komende weekend ga ik verder met het aanleggen van de PVC leidingen. Tot de volgende update.

HakBreekWerk06.jpg
 
pff das even een klusje zeg begrijp ik het nu goed staat je sump boven (verdiepingsvloer) de bak in plaats van onder de bak dan zal een een behoorlijke opvoer pomp moeten gaan gebruiken
Wel een beetje mosterd na de maaltijd dit de Gamma of boels verhuren voor een klein bedrag ook beton 45 mm boren
 
@flipper34
natuurlijk heb je gelijk dat er nog beter gereedschap te huren is. Echter daar heb je wel de enige werkruimte voor nodig. Het apparaat op de foto hieronder zou geschikt zijn. Echter vereist dat maar dan een meter vrije ruimte. Die had ik niet ter beschikking dus moest ik het anders doen. Gelukkig was het geen betonmuur waar ik doorheen moest :).
1u04.jpg
 
En weer een stukje verder. Heb nu de retourleiding van de sump aangelegd. Zoals eerder aangegeven zijn er 5x 25mm uitstroomopeningen.

Links
Uitstroom-02.jpg


en rechts
Uitstroom-01.jpg


Nu verder met de aanvoer naar de sump. Kortom wordt vervolgd....
 
Respect en bewondering voor het werk wat je allemaal doet, en je pakt het goed aan hoor !
Maar ik ben ook wel erg benieuwd hoeveel water je netto in je filter kan pompen . . . Het is
namelijk best wel een hoogte hoor ! Kon je je filter niet onder je bak kwijt of wilde je het niet ?

Goed van je, dat je goeie kwaliteit kranen hebt gebruikt . . . !

Ik blijf dit met veel bewondering volgen . . .
 
. . . Het is namelijk best wel een hoogte hoor ! Kon je je filter niet onder je bak kwijt of wilde je het niet ?

Nee onder de bak is geen ruimte. Het onderstel is gemetseld voordat ik aan een zeewater aquarium dacht en daarom is de beschikbare ruimte te klein/ongeschikt.


Vandaag heb ik het leidingwerk voor de aanvoer naar de sump aangelegd. Ik ben voorlopig wel even klaar met PVC leidingen op maat zagen, ontvetten, schuren en lijmen. Ik overdrijf niet als ik zeg dat er 100+ lijmverbindingen gemaakt zijn. Ik heb Saba 2180 lijm gebruikt. Deze tref je niet aan bij de bekende bouwmarkten. Daar heb ik eigenlijk alleen de bison hard-pvc potjes gezien. Daar is volgens mij niets mis mee maar de inhoud is te klein. Deze Saba lijm zag ik bij Kranenbroek waar ik ook het grootste deel van de buizen en koppelstukken heb gehaald. Cranenbroek is goedkoper dan via de bekende online handels zoals https://witway.nl/pvc-drukleiding/. Daarbij is het natuurlijk wel zo dat de keuze online groter is en niet iedereen woont in de omgeving van een Cranenbroek,

Lijm en bijbehorende ontvetter/primer beide liter verpakkingen
Leidingwerk00.jpg


Respect en bewondering voor het werk wat je allemaal doet, en je pakt het goed aan hoor !
Maar ik ben ook wel erg benieuwd hoeveel water je netto in je filter kan pompen . . . Het is
namelijk best wel een hoogte hoor ! Kon je je filter niet onder je bak kwijt of wilde je het niet ?

En hoeveel debiet er daadwerkelijk overblijft?
Dat is voor mij ook de vraag.

Testrun
De sump zelf moet nog gebouwd worden maar ik heb de aan- en afvoer naar de eerste verdieping nu beiden gereed en ik heb 2 pompen die ik nog heb liggen aangesloten. 1x Jebao 5.000 liter p/u en 1x Veldhuis 6.500 liter p/u. Ik ben niet ontevreden over de stroming die ik met deze pompjes verkrijg. Ik kan het niet met cijfers staven maar ik vermoed dat er toch minimaal 60% tot 65% van het debiet overblijft.

Welke opvoerpomp
Ik zal dan ook met een gerust hart kiezen voor 2x Jebao DCP 15.000 liter pompen. Deze hoef ik dan naar ik verwacht niet op 100% capaciteit te laten draaien.Voor een zeewater aquarium zweren de meeste mensen bij Red Dragon opvoerpompen. Deze zijn echter 5x duurder dan Jebao. Natuurlijk zal de levensduur een stuk lager zijn maar mocht er één pomp kaduk gaan dan bestel ik gewoon een vervanger. De 2de pomp werkt wel door. Gaan ze alle 2 tegelijk stuk, tsja je kunt niet alles in het leven afdekken.

Minpuntje
Op dit moment maakt e.e.a. een kabaal van jewelste. Het aquarium is net voor de helft gevuld , hopelijk zal het een stuk rustiger worden als het aquarium geheel gevuld is.


Hierbij weer wat foto's:

4x de spouwmuur in: 1x 63mm retour sump, 2x 40mm aanvoer, 1x 63 mm voor elektra gecombineerd met noodoverloop
Leidingwerk01.jpg


Aan de andere kant van de spouwmuur komt e.e.a. in een keukenkastje uit en gaat rechtstreeks naar de 1ste verdieping.
De 4de leiding zie je niet deze zit boven het keukenkastje

Leidingwerk02.jpg


Het leidingwerk dat vanuit de showbak naar de sump gaat
Leidingwerk06.jpg



De eerste pomp is aangesloten. De 2de pomp staat er naast maar heb ik nog niet gefotografeerd.
Leidingwerk03.jpg


Dit moet een klein idee van het debiet geven dat nu bereikt wordt. Je ziet 3 van de 5 uitstroompijpen. De uitstroom op alle 5 punten is vergelijkbaar.
Leidingwerk05.jpg


Leidingwerk04.jpg
 
Gaaf om te zien! Komt een lekkere stroom water uit zo te zien!
Lijkt de achterste, 4de, nou wat minder water te stromen of is dit optisch omdat die zo ver weg zit?
 
@Ruben01 Het is niet de eerste keer dat de bak gevuld wordt, ik weet dus al dat de bak "inmiddels" niet lekt :). En vullen is iets anders dan daadwerkelijk opstarten. Dat wordt pas in het najaar. Ik moet eerst de sump en bijbehorende stellage nog bouwen.

@Killerfish Gezichtsbedrog. De camera heeft scherp gesteld op de eerste waterstraal daardoor is de 4de straal volledig uit focus :)
 
Doe je dit alles helemaal alleen of krijg je hulp zo nu en dan bij zo'n mega groot project.
 
Goed bezig ! Het valt me eerlijk gezegd mee hoeveel debiet je over houdt , netjes hoor. Daar kan je alleen maar blij van worden . . .
Ik denk dat je keus van pompen ook een verstandige keus is, voor pompen die 5 maal zo duur zijn kan je 5 maal een pomp kopen . . .
En voordat die gesneuveld zijn . . .
 
Geweldig project, ik volg dit nog steeds met interesse.
 
Filmpje!!

Ik ben vandaag bezig geweest met een camera en premiere hierbij het resultaat. Ik zal er geen televizier ring mee winnen :). Maar het geeft een iets levendiger beeld dan de statische foto's die tot nu toe gepubliceerd zijn.

 

Terug
Bovenaan