Zelf verlichting maken?


S

Spruitje

Guest
Goedenavond,

Nadat mijn aquarium (100x50x40) met twee verstralers van 20W/stuk gecrashed is (teveel licht + te weinig voedingsstoffen = Algenexplosie) ben ik op zoek naar een andere verlichtingsoptie.

Ik heb deze bak gekocht als kale bak zonder verlichting/kap. Zijn er makkelijke opties die ook betaalbaar zijn qua verlichting om zelf boven deze bak te knutselen, of is het dan makkelijker deze bak te verkopen en een bak + kap met verlichting terug te kopen?
 
Het ligt er natuurlijk aan hoe kundig je bent. Er zijn wel standaard kappen te koop voor jouw bak.
 
Voor het bedrag van de lichtkappen die ik gevonden heb kan ik net zo goed een nieuw aquarium aanschaffen.

Ik hoor graag wat voor soorten oplossingen/mogelijkheden er zijn, ik kan mijzelf altijd nieuwe dingen aanleren als het om kundigheid gaat :D
 
Als je die lampen hoger hangt heb je ook minder licht in je bak
 
Bouwmarkt tls met armatuur ? Moet natuurlijk wel waterdicht zijn neem ik aan ? Geen idee of dit mogelijk is verder en wat de do's en donts zijn.
 
Je kunt ook een voorschakelapparaat kopen voor aquaria(35€) en dan heb je weer 2 tl lampen(+/-30€)boven de bak hangen. Moet je natuurlijk nog wel de kap zelf maken(?€)..

Ik zou in eerste instantie doen wat Tuinkabouter ook zegt, lampen omhoog. Of gebruik maken van drijfplanten die het licht dempen. Of beide, kan een heel gaaf effect geven!
 
De lampen zijn spatwaterdicht (IP67). Dan hang ik ze eerst hoger. Mijn man knutselt graag, we hebben genoeg hout liggen, dan probeer ik er zelf (mbv mijn wederhelft) een kap te maken als het hoger hangen van de lampen werkt. Zou het ook helpen door een 2x10W erin te hangen?
 
Je had toch al een 2x 10w?

Als je daarmee door wilt gaan zou ik ze hoog hangen en steeds een stukje laten zakken net zo lang tot het mis gaat en je teveel licht hebt.
 
Ik heb 2x20W ;) Ik ga het proberen als ik de bak weer opstart, staat nu nog vol algen.
 

Terug
Bovenaan