Zelf spraybar maken


Mafkees

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
929
Hoi allemaal,

Ik heb besloten dat het tijd wordt om de stroming eens goed aan te pakken. Zelf heb ik weinig tools en om die reden heb ik nog nooit eerder iets DIY (DHZ) gemaakt maar dit wordt de eerste. Het moet een spraybar worden over de gehele lengte van de achterwand. Het rode onderdeel in deze foto.

upload_2019-1-19_13-39-49.png


Het aquarium is 100x40x40 (180L bruto).

De pomp die hem moet gaan aandrijven is een Eheim Pro 2324. Bruto debiet zou 750L/u moeten zijn, als ik mij niet vergis. Laten we zeggen dat er netto 400L/u van overblijft. Qua biologische belasting komt de pomp prima toe maar zoals jullie op de foto zien, heb ik in mijn huidige inrichting een stromingspomp (debiet: 1000L/u). Dit om me ervan te vergewissen dat de stroming hopelijk alle delen bereikt.

Ik heb een aantal vragen.
Uitgaande van een spraybar van PVC, dimensies 12/16 met 90cm lengte.
1. Zal deze verbeterde waterdistributie ertoe leiden dat mijn extra stromingspomp achterwege kan worden gelaten?

2. Zo nee, is het dan een probleem dat de stromingsrichtingen conflicteren? Het is niet ondenkbaar dat de extra pomp zo krachtig is dat het water niet meer rechtsonder komt.
-nieuwe spraybar: achter naar voor;
-extra pomp: rechts naar links.

3. Ik weet niet hoeveel gaatjes ik moet boren en welke diameter deze moeten hebben. Laten we uitgaan van een debiet van 400L/u vanuit de filterpomp.

4. Vergeet ik nog wat?

Bedankt voor het meedenken.
 
Op mijn Rio 180 had ik een spraybar met 2 mm. gaatjes op een afstand van 4 cm. Mijn filter was een JBL e901 (Bruto 900 l/h). Geplaatst op de achterwand net onder het wateroppervlak de gaatjes licht naar beneden gericht. De stroming kaatst dan tegen de voorruit de druk het water naar onderen waar het over de bodem (belangrijk(!)) naar achter gaat. Daar komt het weer omhoog. Gezien het feit dat je aanzuiging rechtsachter zit ontstaat er dus een spiraalvormige stroming naar rechts. Voor mij was dit (ruim) voldoende en er was een uitstekende waterdistributie zoals bleek uit een test met Easy-life filter medium. Een stromingspomp zou ik daarbij niet gebruiken.
 
Op mijn Rio 180 had ik een spraybar met 2 mm. gaatjes op een afstand van 4 cm. Mijn filter was een JBL e901 (Bruto 900 l/h). Geplaatst op de achterwand net onder het wateroppervlak de gaatjes licht naar beneden gericht. De stroming kaatst dan tegen de voorruit de druk het water naar onderen waar het over de bodem (belangrijk(!)) naar achter gaat. Daar komt het weer omhoog. Gezien het feit dat je aanzuiging rechtsachter zit ontstaat er dus een spiraalvormige stroming naar rechts. Voor mij was dit (ruim) voldoende en er was een uitstekende waterdistributie zoals bleek uit een test met Easy-life filter medium. Een stromingspomp zou ik daarbij niet gebruiken.
Bedankt voor het meedenken. Hoe zorg ik dan toch dat er voldoende oppervlaktebeweging is om een kaamlaag en de bijbehorende zuurstoftekorten te voorkomen? Misschien toch een paar gaatjes richting het oppervlak?
 
Gewoon de spraybar wat hoger monteren zodat de gaatjes net net onder het oppervlakte uitkomen dan krijg je vanzelf een rimpeling.
Ik heb mijn spraybar uit 3 delen zodat deze makkelijk te demonteren is en de onderdelen per stuk kan richten in mijn 200 cm bakje.
De gaatjes zitten om de 6 cm, de grootte kan je zelf bepalen door klein te beginnen en naar behoefte verder uit te boren in kleine stapjes.
Ik heb er 2 filters op zitten een 2278 en een 901 beiden aan de zelfde spraybar.
 
Ik heb de spraybar ook iets naar beneden gericht en dus geen oppervlakte beweging maar daar krijg je niet een kaamlaag door hoor. Met voldoende planten is er voldoende zuurstof aanwezig.
Ik heb de spraybar overigens aan de zijruit geplaatst met een 901 op een meterbak.
 
Bedankt voor het meedenken. Hoe zorg ik dan toch dat er voldoende oppervlaktebeweging is om een kaamlaag en de bijbehorende zuurstoftekorten te voorkomen? Misschien toch een paar gaatjes richting het oppervlak?
Nee, dat hoeft niet, doordat de beginbeweging vlak onder het wateroppervlak zit is er een rimpeling op het water. En waarom zou je zuurstof tekorten hebben?
 
Gewoon de spraybar wat hoger monteren zodat de gaatjes net net onder het oppervlakte uitkomen dan krijg je vanzelf een rimpeling.
Ik heb mijn spraybar uit 3 delen zodat deze makkelijk te demonteren is en de onderdelen per stuk kan richten in mijn 200 cm bakje.
De gaatjes zitten om de 6 cm, de grootte kan je zelf bepalen door klein te beginnen en naar behoefte verder uit te boren in kleine stapjes.
Slim! Thanks.
Ik heb de spraybar ook iets naar beneden gericht en dus geen oppervlakte beweging maar daar krijg je niet een kaamlaag door hoor. Met voldoende planten is er voldoende zuurstof aanwezig.
Bij mij niet vrees ik.
Nee, dat hoeft niet, doordat de beginbeweging vlak onder het wateroppervlak zit is er een rimpeling op het water. En waarom zou je zuurstof tekorten hebben?
Ja, slim, dan heb je alsnog oppervlaktebeweging. Maar ik had erg lang van een kaamlaag en zuurstoftekorten Nu mijn stromingspomp op het oppervlakte staat, is dit opgelost.
 
Ja, slim, dan heb je alsnog oppervlaktebeweging. Maar ik had erg lang van een kaamlaag en zuurstoftekorten Nu mijn stromingspomp op het oppervlakte staat, is dit opgelost.

Een kaamlaag ontstaat ondermeer door afgestorven bacteriën. Misschien je filter (te) goed schoongemaakt? Maar wanneer je de gaatjes in je buis vlak onder het wateroppervlak zet is er een rimpeling in het water. Deze waterbeweging is voldoende om te zorgen voor een kansloze kaamlaag, mits de overige condities in acht worden gehouden. Bovendien zorgt deze lichte rimpeling ervoor dat je CO2 niet te gemakkelijk vervliegt uit het water. Deze CO2 kan dan worden opgenomen door je planten en die zorgen dan voor zuurstof, voldoende voor je levende have. Een zuurstof tekort hoef je dus helemaal niet bang voor te zijn bij een normaal aquarium.
 

Terug
Bovenaan