Zelf plantenvoeding maken


V

vriend van de cory

Guest
Beste forumleden,

Ik ben van plan om zelf mijn plantenvoeding te gaan maken. Dit omdat het gewoon vele malen goedkoper is.

Als ik een oplossing van kaliumfosfaat , kaliumnitraat, en macroelement maak, is dit genoeg?

Op de site van aquariumbemesting.nl zie ik ook magnesiumsulfaat , magnesiumnitraat calciumnitraat en kaliumsulfaat staan.

Moet ik deze ook hebben of zijn de eerste drie die ik zei voldoende ?
Waarom zou ik de andere mengsels ook kopen?
 
De cms+B heb je nodig.
En ook kalium nitraat en kalium fosfaat.

Optioneel is magnesium en klaium sulfaat.

Zelf maak voeg ik net zoveel kalium toe als nitraat dus daar heb ik kalium sulfaat.
Mijn leiding water bevat wel magnesium maar dat vind ik te weinig dus dat voeg ik ook nog toe.

Voor de plantjes die wat voeding uit de bodem nodig hebben verkopen ze ook capsules met osmocote dat is prima maar die zou je ook zelf kunnen maken.
Er zijn zelfs mensen die osmocote bolletjes bij een tuincentrum kopen en die er bij prikken.
Zelf ben ik van plan zelf van die capsules te gaan maken.
 
Ik heb gelezen dat je niet willekeurig deze moet gebruiken maar goed op de samenstelling moet letten.
Klopt wel ja.
De orginele osmocote exact schijnt wel te kunnen.
En misschien wel een mengsel van twee verschillende variaties.
Ik moet dit nog even goed uitzoeken.
 
Je kan anders eens met Tuinfluiter opnemen Dirk want die heeft ook osmocote gekocht voor capsules.
 
Niet bij elkaar he. Ik zeg dit maar even voor de zekerheid.
Beste kun je dit ook gescheiden van elkaar doseren.
Zelf voeg ik elke ochtend wat micro en elke avond wat macro toe.

Wist ik wel :) , toch bedankt voor de waarschuwing :) .
De cms+B heb je nodig.
En ook kalium nitraat en kalium fosfaat.

Optioneel is magnesium en klaium sulfaat.

Zelf maak voeg ik net zoveel kalium toe als nitraat dus daar heb ik kalium sulfaat.
Mijn leiding water bevat wel magnesium maar dat vind ik te weinig dus dat voeg ik ook nog toe.

Voor de plantjes die wat voeding uit de bodem nodig hebben verkopen ze ook capsules met osmocote dat is prima maar die zou je ook zelf kunnen maken.
Er zijn zelfs mensen die osmocote bolletjes bij een tuincentrum kopen en die er bij prikken.
Zelf ben ik van plan zelf van die capsules te gaan maken.

Wat bedoel me met cms+B?

En oke goed om te weten, dus als mijn nitraat uit zichzelf al goed is, kies ik beter voor kaliumsulfaat ?

Ik heb de ADA aquasoil, dus ik denk dat daar wel voeding genoeg in zit ?
 
Jah zit niet eens een gram aan osmocote in een 00 capsule.

Maar je mag ook gerust een deel van mijn zak overnemen hoor ;)

Maar ik gebruik qua voeding enkel kalium nitraat, kalium fosfaat, kalium sulfaat en CSM-B
Magnesium sulfaat ben ik mee gestopt, omdat het zo schreeuwend duur was.
Magnesium zit ook in de CSM-B en in de osmocote dus daar maak ik me niet druk om
 
Net zo duur als aquariumbemesting.nl

Maar “vroeger” stond er nog mgso4 in de EI generator, en omgerekend naar wat ik nodig zou hebben in mijn grote bak zou het me €20 extra kosten in de maand ongeveer
 
Net zo duur als aquariumbemesting.nl

Maar “vroeger” stond er nog mgso4 in de EI generator, en omgerekend naar wat ik nodig zou hebben in mijn grote bak zou het me €20 extra kosten in de maand ongeveer

1.5+ kg per maand ? :p
 
Net zo duur als aquariumbemesting.nl

Maar “vroeger” stond er nog mgso4 in de EI generator, en omgerekend naar wat ik nodig zou hebben in mijn grote bak zou het me €20 extra kosten in de maand ongeveer

Hoeveel voeg je dan toe eigenlijk als dat zo duur is? Ik voeg wekelijks 5 mg/L toe maar doe maanden met een zakje op de 190 liter bak. Ik voeg wekelijks 60ml toe.
 
200gr werd het voor me grote bak, en daarmee doe ik ongeveer 3 weken.
€20 was dus wat overdreven. Ben helaas het blad kwijt waarop de concentratie stond..
 
Maar goed dat we niet afhankelijk zijn van die dure merken :D

Daarom ga ik het ook zelf gaan maken ;)

Ik dacht eerst een bus profito te kopen, dom van mij.

Bovendien vind ik het beter om alles apart te hebben , dat maakt het allemaal makkelijker te controleren.

Ik ga KNO3 , KPO4 , ijzer en sporenelementen kopen . Ijzer om zeker te zijn. Er komen nl. veel gekleurde planten in mijn bak.
Ik overweeg ook KSO4 als stikstofbron.
 
Komt er niet voldoende kalium mee met de nitraat en fosfaat?
 
dat begrijp ik, maar dan voeg je toch bijna de dubbele hoeveelheid toe?
Of zie ik dat verkeerd.
 
Als je de poeders oplost zoals op het zakje staat dan heb je van de fosfaat een dubbele hoeveelheid nodig ivm de nitraat. Ik gebruik dus een dubbele hoeveelheid fosfaat en daardoor is de te doseren hoeveelheid gelijk aan de nitraat en kan ik het mengen in 1 fles. Ik meng op 500 ml dus 83 gr kno 3 en 8 gram fosfaat.
 
Ik bedoel:
Ik voeg kalium nitraat toe en kalium fosfaat, dan kom ik volgens de ei calculator al rond de 18 aan kalium uit.
Als ik dan ook nog eens 22 kalium erbij gooi dan zit ik toch veel te hoog?
 
Dat lijkt me niet nodig hoor. In mn ene bak heb ik gewoon rond de 13mg kalium en dat is voldoende en bij de grotere doe ik 10mg ongeveer extra. Het hangt ook af van je planten en de belichting.
 

Terug
Bovenaan