Zelf LED inbouwen voor beginners (door een beginner)


Allereerst complimenten, voor dit prima geschreven artikel.

Ik mis wel "mijn" (China) LEDs van het type SMD8520 (waarvan de fabrikant beweert dat ze zo'n 40 a 50 lumen per LED doen...een 8520 behuizing bevat trouwens 2 LEDs).

Mvg,

Eeg.
 
Beste allemaal,
aangezien ik niet weet om welke lumen deze set: Led Set via de ledstripkoning bevat, dacht ik eraan om dit misschien zelf in elkaar te knutselen, ik heb al wat ideeen opgedaan door het lezen van dit topic, maar wat heb ik echt nodig heeft iemand hier de links van, wat ik t beste kan gebruiken en allemaal nodig zal hebben... ik ben niet echt handig...
Ik wil Malawi cichlides gaan houden in een rio 180, heb ik dan aan 1 ultra white 10000k en 1 rgb strip genoeg of moet ik er meerdere monteren....
 
Ik vind dat behoorlijk duur eerlijk gezegd terwijl de kwaliteit van die leds niet fantastisch is.
Het is jammer dat je ver weg woont anders had ik wel wat voor je kunnen maken voor de helft van de prijs.
 
Heb je misschien eem voorbeeld van hoe dat eruit zou zien??
En wat je zou gebruiken. ...??
 
Eerder deze week ook bezig geweest met het ombouwen van T5 naar LED. Het gaat om een 60l bakje van 60cm breed. Ik was al lang op zoek naar een manier om zonsopgang en zonsondergang te simuleren maar met een standaard TL met ouderwets VSA houd dat snel op.

In verband met de spreiding van het licht en de hoeveelheid licht maak ik gebruik van 2x 50cm koud wit en 2x 50cm RGB. Alle strips zijn 5050 LEDS en hebben 60 leds/m. Volgens de leverancier zouden ze 1000 lumen per meter moeten leveren. Dus per paar (50cm RGB, 50cm KW) zou ik op 1000 lumen zitten. Twee paar, dus in theorie 2000 lumen. Of dat ook gehaald wordt weet ik dan weer niet ;)

LED's worden aangestuurd door de bekende TC420. Door deze uit z'n behuizing te halen pas deze precies in de kap van m'n Juwel, waar ook de ballast van de TL zit. Adapterstekkertje in de kap gemaakt en klaar :)

Het resultaat ('zonsopgang' gemist):
's-Nachts:
[img=234,176]http://static.tweakers.net/ext/f/IkFfDO2bFePQlRNnIj1dWFFV/medium.jpg[/img]

Overdag:
[img=234,176]http://static.tweakers.net/ext/f/EUeZbDAKtrO2OH3XJjomogIw/medium.jpg[/img]

Zonsondergang:
[img=234,176]http://static.tweakers.net/ext/f/iuxzsgYKmVBroTt7aJVJozzr/medium.jpg[/img]

In eerste instantie had ik 1 paar led strips, maar dat vond ik toch wel wat weinig licht. Ook de spreiding vond ik niet heel geweldig, planten groeide zichtbaar naar het midden van de bak.

Nu ben ik erg tevreden met het resultaat. Totale kosten zo'n �70.
 
Ik zou de zonsondergang iets roder maken, minder blauw (later blauw toevoegen voor maanlicht)
 
Ik heb inderdaad nog wat wijzigingen aangebracht in het (op internet gevonden) schema. Ik maak gebruik van het schema African Sun.

In het originele schema had ik vanaf een uur of 23.00 een leuk maanlichtje wat de hele nacht zou blijven branden. Echter, de TC420 stond ingesteld dat hij langzaam fade naar de volgende stap in het schema, begin van de zonsopgang. Gevolg daarvan was dus dat vanmorgen om 4.30 (ik weet 't, veel te vroeg uit bed) de zon al op kwam in de bak en waarschijnlijk ver daarvoor de rode led ook al langzaam aangestuurd werd.

Dus de nachtcyclus aangepast. Sowieso gaat de verlichting nu tussen 0.00 en 5.00 helemaal uit, ook geen maan. Van 5.00 tot 6.00 wordt de 'maan' weer langzaam aangezet, om 6.00 branden de blauwe leds op 10%. Dat bouwt zo op tot de daadwerkelijke zonsopgang.

Meteen ook geprobeerd om de zonsopgang en ondergang wat roder te maken, zoals je al aangeeft. Het is even afwachten hoe dat uitpakt. Gelukkig is het instellen van de TC420 een fluitje van een cent dus wijzigingen zijn zo gemaakt.
 

Terug
Bovenaan