Zelf instroombuis maken


bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Berichten
4,301
Leeftijd
40
Locatie
Enschede
Hi!

Ik heb sinds gisteren een Eheim 2213 als 2e filter op mijn bak staan, maar nu zit ik ermee dat de instroom buis zo kort is en dat ik de aansluiting erg onbetrouwbaar vind.
Ik heb even gekeken naar de JBL versie maar die vind ik erg duur.
Idee, ik kan er natuurlijk zelf een bouwen!

Mijn idee is dan een 12mm PVC buis nemen (want 12/16 slangen), het Eheim korfje erop (of een ander korfje dat niet groen is, want groen in een blackwater bak is nou niet erg mooi), 2 knietjes en een slangtule, klaar lijkt mij?
Of moet ik nog ergens anders aan denken?
 
Hi!

Ik heb sinds gisteren een Eheim 2213 als 2e filter op mijn bak staan, maar nu zit ik ermee dat de instroom buis zo kort is en dat ik de aansluiting erg onbetrouwbaar vind.
Ik heb even gekeken naar de JBL versie maar die vind ik erg duur.
Idee, ik kan er natuurlijk zelf een bouwen!

Mijn idee is dan een 12mm PVC buis nemen (want 12/16 slangen), het Eheim korfje erop (of een ander korfje dat niet groen is, want groen in een blackwater bak is nou niet erg mooi), 2 knietjes en een slangtule, klaar lijkt mij?
Of moet ik nog ergens anders aan denken?
Dat het Eheim korfje waarschijnlijk een andere maat heeft.
 
Dat het Eheim korfje waarschijnlijk een andere maat heeft.
Die zit op een 12mm instroombuisje, dus denk dat dat wel mee zal vallen?
 
Ik heb even gekeken naar de JBL versie maar die vind ik erg duur
dat valt toch wel mee dacht ik kleinste maat 12/16 8,95 tot de grootste maat 19/25 12,95
maar zelf knutselen blijft natuurlijk ook leuk of het beter en goedkoper is:juggle::S
 
Let er bij pvc op dat het buiten maten zijn.

Dus 12 mm pvc is binnen maats 10 mm

16mm pvc is 13mm en 20mm pvc is 17mm en 25mm is 21mm binnenmaats.

Dus ik zou niet kleiner gaan dan 16mm. Ga je met knietjes werken dan zeker 20mm pvc.
 
Let er bij pvc op dat het buiten maten zijn.

Dus 12 mm pvc is binnen maats 10 mm

16mm pvc is 13mm en 20mm pvc is 17mm en 25mm is 21mm binnenmaats.

Dus ik zou niet kleiner gaan dan 16mm. Ga je met knietjes werken dan zeker 20mm pvc.
Het is echt alleen de instroombuis he, de rest blijft gewoon slang.
 
denk dat Marcel bedoelt dat je de binnen maat van de slang aanhoud
dus de binnenmaat pcv moet het zelfde of iets ruimer zijn als de binnenmaat slang
 
Ben , ook aanvullend op Marcel .
Wanneer je dunnere buis neemt ga je uitstroom ook krachtiger zijn en ik denk dat je dat ook net wil vermijden .
 
De Eheim 2213 heeft een 12/16 slang, de uitstroom is inmiddels al vervangen voor een versie van JBL maar de afzuiging kon ik niet direct krijgen. Bestellen zou ook even duren, eens kijken of ik hem elders dan wel snel kan krijgen.
Zo niet, dan maak ik hem zelf wel.
Thanks voor de tips.

Als je de slang goed op de uitstroombuis schuift dan zit dat wel snor hoor;)
Toch geeft het me een naar gevoel. Hij zoog trouwens ook valse lucht aan ergens, nu ik de uitstroom heb vervangen voor een JBL versie (met schroefdopje dus) is hij al een stuk stiller.
 
De Eheim 2213 heeft een 12/16 slang, de uitstroom is inmiddels al vervangen voor een versie van JBL maar de afzuiging kon ik niet direct krijgen. Bestellen zou ook even duren, eens kijken of ik hem elders dan wel snel kan krijgen.
Zo niet, dan maak ik hem zelf wel.
Thanks voor de tips.


Toch geeft het me een naar gevoel. Hij zoog trouwens ook valse lucht aan ergens, nu ik de uitstroom heb vervangen voor een JBL versie (met schroefdopje dus) is hij al een stuk stiller.

Haha, ik had bij de 901 juist het tegenovergestelde en hier zoog de JBL buis juist wat valse lucht aan. Deze vervangen voor een Eheim en het was opgelost;)
 
Der is niks dat meer spant dan je eigen hand .
Maar gaat hier over iets anders denk ik .
 

Terug
Bovenaan