zelf een koelinstallatie maken


V

Vlinderken

Guest
Hallo iedereen,

Met het warme weer en de nog stijgende t° in het vooruitzicht zou ik zelf een waterkoeler willen maken.
Nu denk ik om een slangensysteem aan te sluiten op een interne opvoerpomp die ik in een gekoelde waterbak/emmer zou hangen, en hier dan ook de uitstroom in natuurlijk, om zo een afzonderlijk systeem te creëren.
Ok mooi zal het niet zijn, maar als het maar werkt.

Nu mijn vragen:
Is dit realistisch?
Hoe vaak moet de slang door de bak heen en weer gaan om efficiënt te zijn, 80cm met 150l.
Best op de bodem, kris kras, in het midden of bovenaan?

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Ik kan je verder niet helpen met je vraag, maar mijn idee is dat als je de emmer continue actief koelt dat het aquarium op den duur dezelfde temperatuur krijgt.
Ik ben benieuwd hoe je die emmer dan wil gaan koelen
 
Ik ben benieuwd hoe je die emmer dan wil gaan koelen

Ik denk eraan om de emmer te vullen met gewoon water met daarin enkele koelellementen voor een koelbox of bevroren flessen water.
 
Ik denk eraan om de emmer te vullen met gewoon water met daarin enkele koelellementen voor een koelbox of bevroren flessen water.

flessen water raadt ik af, heb ik een keer gedaan en bij mij smolt het ijs binnen 2 minuten en merkte niet echt een verschil.
Waarschijnlijk is dit alleen haalbaar bij een nano aquarium.

Het stofje wat in koelelementen zit is volgens mij giftig(dat denk ik weet niet 100% zeker) hiermee moet je dus oppassen dat niet in het water komt.
Ik denk dat het iets langer mee zal gaan als een waterfles maar dan nog moet je dit waarschijnlijk vaak vervangen en het lijkt me dus allebei niet echt haalbaar.

Wellicht dat andere daar anders over denken
 
Opzich..
Je moet je water ergens geen brengen waar het koeler is dan je aquarium en daar een tijdje houden om zijn warmte af te staan.

Zolang je kamer temperatuur lager is dan je aquarium helpen de normale methodes prima zat.

Zodra dat niet meer het geval is zal je een koelcircuit moeten overwegen..
Bijv een chiller, of fans of een airco
 
Op youtube staan filmpjes hoe je zelf met een oude koelkast een aquariumkoeler kan maken.
Met flessen ijs of koelelementen in een emmer en dan daar je slangen doorheen, zal geen zoden aan de dijk zetten omdat het water waar je de flessen/koelelementen in legt eerder d ekou absorberen dan je leidingen.
Wat je ook kan doen als je een extern filter hebt, inpakken in koelelementen.
 
het water waar je de flessen/koelelementen in legt eerder d ekou absorberen dan je leidingen.
Ik zou een heel apart systeem maken.
Het water dat ik koel zal door de leiding lopen en dan in de leiding door de bak stromen en zo weer in de emmer om opnieuw te koelen. het water van mijn aquarium zelf wordt zo niet verdund met het koelwater.
 
Hoe dan ook zet het geen zoden aan de dijk :) of je moet zin hebben op op en af te lopen met koelelementen en ijsblokjes :petjeaf:

enige optie is een echte chiller, of zelf 1 maken van een oude koelkast (of nieuwe maar dat vind ik weer zonde :juggle:)
 
Vond deze wel creatief om een ruimte te koelen, maar of je het in huis wil... :regen:

 
Behalve de enorme neuspiercing vond ik het een mooi filmpje.
 
Vond deze wel creatief om een ruimte te koelen, maar of je het in huis wil... :regen:


Probleem daarmee is dat je na een bepaalde luchtvochtigheid de werking verliest en enkel nog maar alles benauwd aan het maken bent
 
Ik weet niet of je een coolingfan kan plaatsen maar die kosten op Aliexpres geen drol zeg maar. Controller erbij voor een paar euro en je bent klaar.
 
Zie mijn reactie in het topic,aquarium beschermen tegen hittegolf.
 
Ja daar heb ik dacht ik al een link naar de coolingfans staan en de controller die ik erbij gebruik.
 
Probleem daarmee is dat je na een bepaalde luchtvochtigheid de werking verliest en enkel nog maar alles benauwd aan het maken bent

Dat klopt helemaal. Hier is de vochtigheid alijd al erg hoog, dus heb je geen koeling.

In texas en arizona (woestijn) daar werken zulke koelers enorm goed. Het hele huis wordt ermee gekoeld.
De zeer droge lucht, koelt enorm af door de water verdamping.
 
Dit zijn ook gewone (computer-)ventilators, gehaald bij de kringloop voor een habbekrats. De twee buitenfans blazen, de binnenventilators zuigen. Ze zijn bovendien iets schuin gezien wat een goede luchtroulatie mogelijk maakt. Eenvoudig, door iedereen, te maken voor zeer lage kosten!

IMG_20180529_100026.jpg
 
Dat klopt helemaal. Hier is de vochtigheid alijd al erg hoog, dus heb je geen koeling.


Waarom is de koeling met droge lucht dan beter? Boven een open bak zoals de mijne zal de luchtvochtigheid niet laag zijn denk ik.
 
Omdat je dan vocht af kan staan aan de lucht.

Water verdampen kost energie, energie=warmte, dus aquariumwater verdampen aan de omgevingslucht resulteert in minder energie in het aquarium
 
Waarom is de koeling met droge lucht dan beter? Boven een open bak zoals de mijne zal de luchtvochtigheid niet laag zijn denk ik.

Ik gok dat als de lucht droger is dat er dan meer vocht kan worden opgenomen in de lucht en doordat dit vocht een lagere temperatuur heeft het hierdoor koeler wordt.

Als de luchtvochtigheid hoog is kan er dus geen of weinig vocht worden opgenomen in de lucht en kan je de lucht dus ook niet koelen

Tenminste dit is logica die ik er bij zet of het klopt is natuurlijk een tweede:D
 
Ok, dank voor jullie uitleg.
 
Omdat je dan vocht af kan staan aan de lucht.

Water verdampen kost energie, energie=warmte, dus aquariumwater verdampen aan de omgevingslucht resulteert in minder energie in het aquarium

Een hoge luchtvochtigheid bij een hogere temperatuur voelt aan als een klamme warmte. Je lichaam kan zich maar moeizaam koelen door zweet te verdampen. Wanneer de luchtvochtigheid laag is bij een vergelijkbare temperatuur is het voor je lichaam gemakkelijker om zweetdruppels te laten verdampen en zo je lichaam te koelen. (Zweetdruppels die verdampen onttrekken warmte aan je lichaam)

Dit is de reden dat ik mijn gebruikte fans én laat blazen én zuigen. Luchtrotatie en afzuiging zorgt ervoor dat verdampt water, dat aldus warmte heeft onttrokken aan mijn aquarium, onder mijn afdekking weggehaald wordt. Het zorgt er overigens ook voor dat ik af en toe moet bijvullen. Dat is mijn theorie die dacht ik wel overeenkomt met eerder geschreven gedachtes.
 
Hoe dan ook zet het geen zoden aan de dijk :) of je moet zin hebben op op en af te lopen met koelelementen en ijsblokjes :petjeaf:

enige optie is een echte chiller, of zelf 1 maken van een oude koelkast (of nieuwe maar dat vind ik weer zonde :juggle:)


Heb ik dus wel gedaan, een nieuwe gekocht bij de Mediamarkt en die gesloopt. Een slangenpakket erin werkt voor geen meter omdat de slang zelf ook isoleert dus de warmteoverdracht is zeer traag (en de slang zelf stinkt ook nog eens en smaakt vies. Kan nooit goed zijn om daar te veel van te gebruiken tenzij je hem 24h in de schoonmaakazijn laat liggen net als kunstof bidons.

Helemaal gestript en er een koeler van gemaakt voor mijn 60L bakkie. Ging super met klein pompje en terugvoerhevelslang (de dike dus). ca 2 graden in 1.5 uur gezakt. Enkel bleek na een tijdje dat de koelbak en element een vuilbak wordt. Nu ben ik een 270L bak aan het opzetten en zet het element direkt in de bak. Is nog een beetje ruwe opzet en de afwerking komt nog maar heb na 5 minuten wel al -12 graden op het element. Nu nog hopen dat het vermogen voldoende is om het volume te koelen.

Overigens kwam ik onlangs een vergelijkbare koelkast tegen maar veel goedkoper:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00331670/

Ben met wat linkjes in dit draadje ook een bruikbare thermostaat schakelaar tegen gekomen waarvoor dank!

mvg, Erik

DSC02299.JPG


DSC02300.JPG


DSC02301.JPG


DSC02302.JPG


DSC02304.JPG


DSC02305.JPG


DSC02306.JPG
 
koelplaten toegevoegd en de leidingen met alutape ertegen geplakt. Het bakje had ik met schuimplaat geisoleerd 6 kanten. nu gaat het element dus rechtstreeks in de bak.

Ik maak deze dus voor een hittegolf, niet voor permanent gebruik. Hij moet nog verstevigd worden en redelijk afgewerkt en een fatsoenlijke thermostaat erop. probeer ook nog passende zuignappen te vinden voor het koelelement tegen het glas te zetten. De koelplaten op de grond zal ik nog in een L zetten ipv U om wat minder struikelgevoelig te maken en een extra buis omhoog voor de koelleiding te verstevigen. Dat doe ik nadat deze bak is ingedraaid.
zoiets als deze:
https://nl.aliexpress.com/item/2016....html?spm=a2g0z.search0104.0.0.3e396344zG9v3o

DSC02310.JPG


DSC02311.JPG


DSC02312.JPG
 
Wacht ik snap hem even niet waarom stinkt en smaakt de slang vies?
Het is toch de bedoeling dat er aan twee kanten een gat wordt gemaakt in de koelkast daarna een aquarium slang erin met zo veel mogelijk wikkelingen en er daarna weer uit?
of heb ik iets verkeerd begrepen van de koelkast cooler methode
 
Ja ik kan nu eventjes ook niet goed meer volgen.
 
idd. Maar een nieuwe slang ruikt nogal behoorlijk chemisch. Ik had 5m slang in de wasbak rond laten pompen en even geproeft smaakt echt naar plastiek kan nooit gezond zijn IMO.
Slang in/uit werkt niet goed ivm slechte geleidbaarheid van kunststoffen op 5meter slang had ik hier geen temperatuurdaling in een 60L bak. Daarom heb ik die koelkast gesloopt.
Zoals je ziet moet je wel ff opletten waar je boord de buitenmantel zit dus bekleed met leiding. Beter niet doen ik had echt geluk niks geraakt te hebben.

Na wat overwegingen leek me het beste het element maar in het aquarium te zetten.
Dat is mijn manier wil niet zeggen dat er andere goed werkende oplossingen zijn hoor.

Bij de overgenomen bak zat een niet afdichtende verwarmingselement bij die moet vervangen worden. Stuit ik op deze controller en is ook een optie maar best prijzig maar wel ideaal eigenlijk:
https://www.aquaristikshop.com/aquaristic/Aqua-Medic-T-controller-twin/368166/
 
idd. Maar een nieuwe slang ruikt nogal behoorlijk chemisch. Ik had 5m slang in de wasbak rond laten pompen en even geproeft smaakt echt naar plastiek kan nooit gezond zijn IMO.
Slang in/uit werkt niet goed ivm slechte geleidbaarheid van kunststoffen op 5meter slang had ik hier geen temperatuurdaling in een 60L bak. Daarom heb ik die koelkast gesloopt.
Zoals je ziet moet je wel ff opletten waar je boord de buitenmantel zit dus bekleed met leiding. Beter niet doen ik had echt geluk niks geraakt te hebben.

Na wat overwegingen leek me het beste het element maar in het aquarium te zetten.
Dat is mijn manier wil niet zeggen dat er andere goed werkende oplossingen zijn hoor.

Bij de overgenomen bak zat een niet afdichtende verwarmingselement bij die moet vervangen worden. Stuit ik op deze controller en is ook een optie maar best prijzig maar wel ideaal eigenlijk:
https://www.aquaristikshop.com/aquaristic/Aqua-Medic-T-controller-twin/368166/

Zou een inkbird nemen. Kan koelen en verwarmen regelen.

BEAF8472-AFA6-455B-B941-81FBB4271A63.jpeg
 
idd. Maar een nieuwe slang ruikt nogal behoorlijk chemisch. Ik had 5m slang in de wasbak rond laten pompen en even geproeft smaakt echt naar plastiek kan nooit gezond zijn IMO.
Slang in/uit werkt niet goed ivm slechte geleidbaarheid van kunststoffen op 5meter slang had ik hier geen temperatuurdaling in een 60L bak. Daarom heb ik die koelkast gesloopt.
Zoals je ziet moet je wel ff opletten waar je boord de buitenmantel zit dus bekleed met leiding. Beter niet doen ik had echt geluk niks geraakt te hebben.

Na wat overwegingen leek me het beste het element maar in het aquarium te zetten.
Dat is mijn manier wil niet zeggen dat er andere goed werkende oplossingen zijn hoor.

Bij de overgenomen bak zat een niet afdichtende verwarmingselement bij die moet vervangen worden. Stuit ik op deze controller en is ook een optie maar best prijzig maar wel ideaal eigenlijk:
https://www.aquaristikshop.com/aquaristic/Aqua-Medic-T-controller-twin/368166/
Ja je had er ook een 0 achter moeten zetten.
50m slang maakt wel indruk, 5 heb een veel te korte kontakt tijd
 
50m slang LOL!! komt er nog een pomp bij die redelijk sterk mag zijn geeft best wat weerstand. RVS spiraal is best mooi maar vrees dat die lastig is schoon te maken binnen en buitenkant.
 

Terug
Bovenaan