Zelf aquariumverlichting maken


NK-aquariumbouw

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
18 februari 2019
Berichten
125
Hallo,

Ik ben van plan om voor mijn hoekaquarium van netto ca 300 liter en ca 70cm waterhoogte (tot bovenkant zandbodem) zelf ledverlichting te gaan maken. Het wordt een bak met wat discusvissen, neon tetras enz en geen planten welke veel licht vereisen (uiteraard wel wat beplanting) Ik wil voor de verlichting een stalen u profiel 20x40x20 gebruiken en hierin 3 rijen ledstrips plaatsen en deze vervolgens ingieten in epoxy. Voor de strips zat ik zelf te denken aan 2 rijen dual white strips https://www.ledstripkoning.nl/dual-...e-led-strip-premium-met-120-leds-losse-strip/ en 1 rij RGB ledstrips voor zons op en ondergang. Mbt tot de behuizing van de verlichting (het u profiel en epoxy) ben ik er wel uit maar graag jullie advies mbt de ledstrips, ik weet namelijk niet zeker of dit voldoende gaat zijn voor enkele planten. Op papier zouden de dual white strips ca 20 lumen per liter water geven en ik wil alles aansturen met een tc420.

groetjes nick
 
ik zou zeggen investeer in een knap setje licht, zelfbouw leid alleen maar tot ergenis. En dit al zeker als je je afvraagt of de leds van de ledstripkoning wat is
 
Het hoeft ook niet veel licht te geven en ik ga ook geen planten met een hoge lichtbehoefte plaatsen. Ik heb al diverse bakken mooi zien draaien met verlichting van aquariumverlichtingkopen.nl maar in mijn hoekbak past standaard verlichting gewoon niet mooi. Wat is er mis met de ledstripkoning? Als ik naar de specificaties kijk lijkt het me prima verlichting.
 
om nog even terug te komen op het vocht en koelprobleem. Ze komen in een massief stalen profiel dus warmte kunnen ze wel kwijt en ze worden ingegoten in epoxy dus dat zou ip68 moeten zijn.
 
Ik heb nog geen besluit genomen maar op het forum lees ik veel over vocht en warmte problemen maar die zouden dus opgelost zijn. Maar wat is er nou mis met ledstripkoning want qua specificaties ziet het er niet slecht uit.
 
Sws spant mijn lamp denk ik wel de kroon qua output per euro xD

Maar een paar dingen:
-Staal oxideert als een wilde in een vochtige omgeving, zelfs op een open aquarium.
Dat zal je dus moeten behandelen
-de epoxy/silicone moet van optische graad zijn en UV resistent omdat het anders binnen no-time melkglas is.
-als je voor strips wilt gaan waarmee je garantie hebt op voldoende licht zou ik je de EB series van bridgelux aan kunnen raden.

Ik gebruik zelf de gen2 in m’n schuur en die lopen op 180Lm/W.
Met een dimbare voeding als de IDLC van meanwell kan je ze vrij makkelijk met een tc420 aan sturen en zo gaan dimmen.

Dingen als ledstripkoning, ledtuning, buy@john etc zijn Chinatown resellers.
Daar heb je geen enkele garantie op kwaliteit
 
Alustrips met waterdicht profiel https://www.profielgigant.nl/profielen/waterdichte-led-profielen/
Strips van Aliexpress met CRI van 90 of hoger (hoeft niet IP67 te zijn) kleur 6000-6500 en een RGB voor de effecten
TC-420
Trafo met ruim voldoends vermogen
Werkt hier prima ook voor planten die wat meer licht nodig hebben.
Gooi er voldoende strips in. Hier ca 60watt voor 225 liter.
Doorvoergaten voor bedrading dichtmaken met kit of smeltlijm
Suc6
 
een paar opmerkingen:

1 leuk dat je je eigen lampen maakt, is prima te doen mits je het goed uitvoert kun je er minstens zo lang plezier van hebben als gekochte led lampen.
2 lampen maken voor in een lichtkap is veel lastiger dan lampen boven een openbak/bak met dekruiten. in een lichtkap is het altijd warm en vochtig, warmte en vocht zijn de belangrijkste vijanden van de levensduur van je ledjes. ingieten in epoxy is een prima manier, maar zorg dat je je goed informeerd over de juiste epoxy voor deze klus. het dagelijkse afkoelen en opwarmen (uitzetten en krimpen) en sommige soorten epoxy vergelen vrij snel. er met siliconenkit een plaatje plexiglas over heen kitten kan bijv ook prima, met als voordeel dat het flexibeler is en ook nog weer los te halen mocht dat nodig zijn.
3 staal geleid warmte niet zo goed, beter neem je aluminium dat koelt niet alleen veel beter maar is ook lichter, gemakkelijker te bewerken etc.
4 neem geen flexible ledstrips, maar strip(e)s waar de ledjes op een aluminium plaatje/strookje zijn gemonteerd. Dat zijn vrijwel altijd de betere kwaliteit (midpower) ledjes en de afvoer van warmte gaat een stuk beter. je betaalt er wat meer voor maar krijgt veel meer en mooier licht voor terug.
5 er is geen enkele reden om de spotgoedkope LED-strips te nemen, want ze zijn per lumen duurder dan TL-T5 en verbruiken per lumen meer stroom dan TL-T5. terwijl ze in lichtkwaliteit op geen enkele manier mee kunnen komen.
 
Ben het eens met de slechte licht opbrengst van een hoop led strippen die te koop zijn, goed op letten idd, goedkoop is duurkoop hierin..

Ik heb 4 jaar lang led strips van hvp gehad en deze hadden ook een epoxy laag erin,

miss kun je er achterkomen welke soorten led en epoxy hun hebben gebruikt, maar mijn vader heeft ook deze leds en deze hebben dus niet de epoxy laag maar soort plastic/kunstof laag (word helaas snel dof lelijk) epoxy was makkelijk schoon te vegen en altijd helder geweest.

Helaas begonnen er vorig jaar al lampen kapot te gaan en heb ik alles aan mijn vader gegeven(paste op controller) en zelf overgegaan op iets anders..

Volgens hvp ligt het aan de omstandigheden waarin de lampen zich bevinden, bij mij in een semi open bak onder geperforeerde deksels dus nooit echt vochtig geweest en toch kapot binnen 4 jaar (2 led strippen) van de 5.
 
Hallo,

Ik ben van plan om voor mijn hoekaquarium van netto ca 300 liter en ca 70cm waterhoogte (tot bovenkant zandbodem) zelf ledverlichting te gaan maken. Het wordt een bak met wat discusvissen, neon tetras enz en geen planten welke veel licht vereisen (uiteraard wel wat beplanting) Ik wil voor de verlichting een stalen u profiel 20x40x20 gebruiken en hierin 3 rijen ledstrips plaatsen en deze vervolgens ingieten in epoxy. Voor de strips zat ik zelf te denken aan 2 rijen dual white strips https://www.ledstripkoning.nl/dual-...e-led-strip-premium-met-120-leds-losse-strip/ en 1 rij RGB ledstrips voor zons op en ondergang. Mbt tot de behuizing van de verlichting (het u profiel en epoxy) ben ik er wel uit maar graag jullie advies mbt de ledstrips, ik weet namelijk niet zeker of dit voldoende gaat zijn voor enkele planten. Op papier zouden de dual white strips ca 20 lumen per liter water geven en ik wil alles aansturen met een tc420.

groetjes nick
Een belangrijk advies; het idee is goed maar vergeet die strips van koninklijke huize. Ga voor goede kwaliteit en steek daar je energie in. Oh, staal daar heb ik mijn bedenkingen bij ook wat betreft warmte geleidend vermogen. Denk eerder aan (geanodiseerd) aluminium.
 

Terug
Bovenaan