Zelf aquarium meubel bouwen, graag je hulp gevraagd


M

mmfi

Guest
Beste aquariumliefhebber,

Ik ben van plan van vurenhout en steigerplanken zelf een aquarium meubel te bouwen. Het aquarium meet 81 x 36 x 50 cm (lxbxh) en zal gevuld ongeveer 150 kg wegen. Qua meubel ga ik uit van ca. 83 x 40 x 50 cm (lxbxh)
Op het internet heb ik gezocht naar complete bouwtekeningen met maatvoering maar kan die niet goed vinden. Het bouwen van het meubel zelf is geen probleem voor me maar ik ben onbekend met draagkracht in combinatie met materiaaldikte en constructie. Ook weet ik niet hoe ik dat uit zou kunnen rekenen. Ik realiseer me dat er verschillende soorten constructies mogelijk zijn.

Ik had daarom enkele concrete vragen:

Heeft of weet iemand een internetlink met een bouwtekening die ik zou kunnen gebruiken?

Op welke manier is de maximale draagkracht van zo'n meubel bij benadering dan te bepalen?

Alvast hartelijk dank,

Marcel
 
You tube.....staat er vol mee....DIY aquarium stand...je vind er dan legio :)
 
Marcel, ik wil je toch even waarschuwen.
De draagkracht is uiteraard van belang, maar bedenk wel dat hij super vlak moet worden aan de bovenkant en volledig waterpas. Dit is best een kunst, als gewicht namelijk ergens concentreerd gaat het niet goed. Dit kan na een week al zijn maar ook na een langere periode pas optreden (zeker als hout ook iets nat wordt).

Niet vlakke bovenkant scheurt je bodemplaat van de bak
Niet waterpas kan kast doen scharen
Etc etc

Heb op een ander forum ooit gelezen dat iemand een meter bak op een grote stevige Ikea kast had gezet, de poten van de kast zijn er na een half jaar mee opgehouden, met een behoorlijke ravage als gevolg

Weet je zeker dat je dit wil doen en heb je er genoeg ervaring mee?

Als je het toch doet misschien een stalen frame maken?

Ongetwijfeld gaat het vaak goed, ik heb het destijds niet aangedurfd en een bijpassende kast gekocht.
 
Ik denk dat als je een beetje ervaring hebt met hout dat je behoorlijk ver komt.

Zorg gewoon dat het stevig genoeg is (150kg valt opzich wel mee)
Je kan beter te stevig maken dan niet stevig genoeg.

En zoals hierboven al vermeld is, zorg dat je de bovenkant (en onderkant) zeer vlak hebt om de druk goed te verdelen.

Zorg voor voldoende schuine balken ertussen en dan komt het wel goed.
Je constructie moet het hele gewicht met gemak kunnen dragen.
 
Bestudeer deze eens , is gemaakt volgens die Amerikaan Joey , veel beter zal het niet worden .
De foto is niet compleet want de betonplex zit er nog niet op , onder de betonplex zijn nog 3 of 4 extra liggers aangebracht .
Dit is pas later gedaan zodat deze strak tegen de plaat konden geplaatst worden .
Hier staat bij mij zowat 550kg op .
Het voordeel van deze manier is dat de schroeven geen enkele draagkracht moeten overbrengen . Enkel ter fixactie van het hout .
Ik heb het hout eerst voor het maken precies van afmeting laten maken , zodat er geen kromme stukken inzitten en homogene doorsnede hebben .

WyLXqf_ZJChVkFbfwg9K52GWgEiD0WnK.jpeg
 
Beste aquariumliefhebbers,

Hartelijk dank voor jullie vlotte reacties. Ik zal secuur kijken naar de constructie. Inmiddels heb ik van "aquarium Joey", die ik nog niet kende al vele films bekeken. Buitengewoon behulpzaam.

Met vriendelijke groet,

Marcel
 
Toch wordt dit best wel overdreven denk ik als ik kijk naar de originele kasten van Juwel en bijvoorbeeld mijn bak een Trovis.

Mijn originele meubel is geheel van spaanplaat 18 mm de bodem van het aquarium wordt ondersteund door een 18 mm plaat met op 180 cm om de 40 cm een staande plank 18 mm van voor naar achter en 1 plank over de gehele achterzijde. hier staat dus een bak van 180 x 60 x 65 van 12mm glas op met 600 liter inhoud.

De constructie die ik op de foto zie lijkt mij voor 550 Kg erg overdreven zeker als er nog eens 4 liggers onder komen, maar goed ik ben geen constructeur en kan het dan ook geheel mis hebben.
 
Met zon constructie zit je in ieder geval altijd goed voor 150Kg.
De balkjes zijn niet het duurste dus je kan hem beter stevig genoeg maken.
Als je gewoon zorgt dat je bovenop je constructie een contructieplaat hebt welke zijn druk uitoefend op de poten dan zit je goed.
 
Gerrit1964 zei:
De constructie die ik op de foto zie lijkt mij voor 550 Kg erg overdreven zeker als er nog eens 4 liggers onder komen, maar goed ik ben geen constructeur en kan het dan ook geheel mis hebben.

Dat is ook zo , maar hout kost niet veel , dus waarom niet extra en geen problemen ondervinden . Ik maak de meubels aan de helft van een juwel meubeltje .
De vergelijking met juwel meubels kan je maken , maar dat vind ik appels en peren vergelijken .
Ik heb ook zo een juwel ding gehad als eerste bak , maar dat is echt het minste van het minste en totaal uitgenut zonder al te veel marges , dat is zoals iets kopen bij de ikea of den aldi .
Iets kwalitatiefs heeft massa en doorsnede nodig , geen samengeperste lucht .
 

Terug
Bovenaan