Zelf aquarium bouwen


Hoe heb je de textuur van het hout bewerkt? En met wat voor verf heb je ze zo mooi opgeschilderd? Echt meer dan geslaagd!
 
Hoe heb je de textuur van het hout bewerkt? En met wat voor verf heb je ze zo mooi opgeschilderd? Echt meer dan geslaagd!

De textuur van het hout heb ik er met een soldeerbout uitgesmolten, en het verf wat ik gebruikt heb is acrylverf van Amsterdam.
De techniek die ik bij de bomen gebruikt heb heet glaceren, in principe verdun je de verf dan met water en verf je zo meerdere lagen over elkaar heen.
Bij de stenen heb ik eerst een donkere ondergrond geschilderd, vervolgens mrt een droog penseel structuur in beige tinten aangebracht, en daarna wat witte highlights waar het licht op zal vallen.
De 'bodem' heb ik in zandkleur geschilderd waarbij ik met een nat penseel spatten donkerbruine verf er op heb gedruppeld, om zo wat meer dat echte zand effect te krijgen.
Vervolgens met epoxyhars het zand wat ik in de bak heb zitten in een overloop gemaakt, zodat de kleuren en texturen uiteindelijk feilloos in elkaar over gaan
 
  • Leuk
Waarderingen: yov
Heb je het vaker gedaan? Ik vind het echt net een schilderij.
 
Erg mooi geworden!

Petje af.

Ben je niet bang met de afdekplaat dat je zuurstofuitwisseling beperkt word.
Misschien nog ventilatie sleuven in frezen?
 
Heb je het vaker gedaan? Ik vind het echt net een schilderij.

Bedankt! Een keer of 4, nu.
Maar ik ben redelijk actief in de kunst, dus dat helpt ook mee.

Erg mooi geworden!

Petje af.

Ben je niet bang met de afdekplaat dat je zuurstofuitwisseling beperkt word.
Misschien nog ventilatie sleuven in frezen?

Nee hoor, ik heb er 12 gaatjes van3mm doorsnede in zitten.
De bak waar de kreeft nu in zit heeft dat nog niet eens, is een capri 60.
Ze blijft maar eten en groeien, dus ik neem aan dat het wel goed zit :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat donkerbruine vermoeden had ik al! :petjeaf:

Haha! Leuk om te horen hoor :)

Sinds gisteren heb ik een visje in de bak zitten, een 'test'vis.
Samen met een slakje en wat drijfplantjes.
Allen leven nog, planten zijn onaangetast.

Echter heeft de wand een paar witte plekjes gekregen bij het vullen met water, ondanks 7 dagen drogen en mengen tot op de gram.

Dus heb ik het besluit gemaakt dit 'testvisje' er tot zaterdag in te houden, als hij/zij dan nog leeft waar ik wel van uitga mag de kreeft er in en mag het visje terug.

Want ik neem aan dat een vis door epoxyvergiftifing sowieso wel binnen 24 uur dood zal zijn, dus leek 72 uur me al een veilige keuze. En de slakken zitten op het raam en op de bodem, ik geloof dat dat ook een teken is dat het water niet vergiftigt is?
 
Probleem is natuurlijk hoeveel wordt er eventueel afgegeven en bij welke dosis is die giftig ? (alles is giftig afhankelijk van de dosis). ER is dus eigenlijk op voorhand geen peil op te trekken.

Verversing si ook een factor en misschien filter je over kool ? Ik zou dat hier wel aanraden.

Dat gezegd hebbende. Geheel buiten dit onderwerp maar wat voor kunstigheden maak je zoal en please show us.
 
Probleem is natuurlijk hoeveel wordt er eventueel afgegeven en bij welke dosis is die giftig ? (alles is giftig afhankelijk van de dosis). ER is dus eigenlijk op voorhand geen peil op te trekken.

Verversing si ook een factor en misschien filter je over kool ? Ik zou dat hier wel aanraden.

Dat gezegd hebbende. Geheel buiten dit onderwerp maar wat voor kunstigheden maak je zoal en please show us.

Ik filter inderdaad over kool, net even wat oud aquariumwater van de andere bak er bij in gegooid.
Naar wat ik mag geloven is epoxy zelfs in de laagste dosering erg giftig als het niet is uitgehard, bij de meeste verslagen die ik heb gelezen waren de vissen daar ook binnen een dagdeel dood.

Kunst maak ik eigenlijk van alles en nog wat. Vissen vind ik uiteraard geweldig om te schilderen vanwege hun vormen, kleuren en vele details, architectuur vind ik ook geweldig. Tja, verder maak ik beelden, tekeningen.. noem maar op, waar ik maar zin in heb! Paar voorbeelden hier onder, mocht je nieuwsgierig zijn kan je ook (weet niet of dit mag, zo niet mag het verwijderd worden) op www.facebook.nl/emmartonline

IMG_1355.JPG


IMG_1356.JPG


IMG_1624.JPG


IMG_1354.JPG


IMG_1353.JPG


IMG_1385.JPG


IMG_2036.JPG
 
Want ik neem aan dat een vis door epoxyvergiftifing sowieso wel binnen 24 uur dood zal zijn, dus leek 72 uur me al een veilige keuze. En de slakken zitten op het raam en op de bodem, ik geloof dat dat ook een teken is dat het water niet vergiftigt is?

Ik snap niet waar je dit broodje aap vandaan haalt, misschien dat je dit alleen maar wil geloven om je eigen gemoedrust te vinden?
Het gebeurd dat vissen snel sterven, maar het gebeurd veel meer dat dit later en soms veel later is(en dan is het heus niet van ouderdom)

Naar wat ik mag geloven is epoxy zelfs in de laagste dosering erg giftig als het niet is uitgehard.
Dit is correct.

bij de meeste verslagen die ik heb gelezen waren de vissen daar ook binnen een dagdeel dood.

En dit moet je juist niet geloven, dit zal soms wel gebeuren, maar meestal moet men dan eerst denken aan een nitrietpiek, met epoxy kan dit veel later dan binnen 24 uur zijn.
Het is niet altijd zo dat epoxy plots alles van gif af geeft, dit gebeurd op zo'n trage manier dat er weken/maanden of zelfs jaren over heen kunnen gaan, dat hij zolang blijft afgeven.
Dit dwz. dat de chemische reactie wel is gestopt, hij zal bv. niet meer drogen of uitharden en zal in 99% van de gevallen dan ook blijven duren met afgeven,
Ik zou dan ook graag deze verslagen lezen die zeggen dat een vis dan ook dood is binnen 24 uur.

Wat gebeurd er dan wel?
Na maanden/jaren blijven regelmatig vissen sterven, planten blijven maar verslijmen of er zijn algen die hardnekkig blijven terug komen, kortom, je krijgt veel problemen om je bak(waterwaarden ed)in orde te krijgen en nog veel moeilijker om hem goed te houden(als je hem al in orde hebt gekregen, wat voor mij één groot vraagteken is, want dit soort van zaken kan je met huis en tuinmiddelen echt niet meten.
Dit gebeurd op zo'n "stille" manier dat men eerst aan allerlei zaken denkt vooraleer men beseft dat het aan de wand ligt.

Daarom, en ik zal het nog eens herhalen.
Een vis die te klein zit vergroeit na jaren, dit wordt door iedereen beaamt en wordt dan door iedereen afgeraden, men maakt er ruzie over, men begint te schelden en wat allemaal nog.
Dat men de vis snel of traag vergiftigd met dit soort van wanden blijven gebruiken maakt niets uit, dat vissen veel te jong sterven, dat vissen er tumoren van krijgen? so what?
Wat zegt die Luc nou toch weer, mijn visje zwemt zelfs na weken rustig rond dus het kan perfect.

Niet elke vis zal reageren alsof er een nitrietpiek is. je merkt het aan andere zaken maar dan is het te laat.

Maar ook hier weer, dit is de laatste keer dat ik reageer, want....... :stars:
 
ik dacht al bij het zien van de achterwand das iemand met ervaring :D

blijkt ook wel uit de mooi kunstwerken die je laat zien vooral de laatste afbeelding van de mooi hond is een woord prachtig :petjeaf:af hoor

groet
jaap
 
Sorry hoor, als ik mensen erger met vragen.
Ik heb me zo goed mogelijk proberen in te lezen en kom gewoon enorm veel tegenstrijdige dingen tegen.
Ik zal de bak wel leeg halen en hem nogmaals een week laten drogen.
 
ik dacht al bij het zien van de achterwand das iemand met ervaring :D

blijkt ook wel uit de mooi kunstwerken die je laat zien vooral de laatste afbeelding van de mooi hond is een woord prachtig :petjeaf:af hoor

groet
jaap

Dankjewel Jaap! Leuk om te horen :D
 
Wat een prachtige schilderijen en kunstwerken! :smitten::smitten::smitten::smitten::smitten::smitten::smitten:
 
Die wand heeft toch gewoon een week gedroogd? Wat is nu het probleem dan?
 
Die wand heeft toch gewoon een week gedroogd? Wat is nu het probleem dan?

Op een paar plekjes slaat hij wit uit, doorsnede van een mm of 2. Terwijl dat juist de zijde is die zelfs 9 dagen heeft staan drogen, de kant die 7 dagen heeft staan drogen heeft dit niet.
Dus ik zit een beetje met mijn handen in het haar van wat nu te doen.
Luc zegt bij wijze vab dat deze achterwand nu ongeschikt is, mijn oom die in een bedrijf werkt waar ze epoxy gebruiken zegt dat het geen gif meer afgeeft, zelfs onder water niet.
Ik geloof beide even graag, maar de onzekerheid slaat er wel door toe ;)

Dankjewel Sanneke! :D
 
Dat eerste schilderij is ook bijzonder. Moest gelijk denken aan het Taj Mahal maar dan omringd met koralen:D
 
ohzo... ja lastig.

ja ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die 2meter w anden helemaal insmeren met epoxy en dan zal er toch ook wel is een plekje zijn dat wit uitslaat??? misschien wel zonder het te weten omdat het onder een richeltje zit bijvoorbeeld.

heb er geen ervaring mee maar kan me niet voorstellen dat dat nooit zou gebeuren.
 
Foto van de plekjes:

En iedereen bedankt voor de leuke reacties :D

IMG_2917.JPG
 
kan me vergissen maar dat lijkt meer op opstartschimmel als een probleem met de achterwand
zou het gewoon even afwachten verdwijnt als het schimmel is gewoon weer van zelf als de bacteriehuishouding op stoom is

groet
jaap
 
Als het geen schimmeltje zou zijn en je wil het echt zeker weten dan kun je de epoxy plaatselijk even wegschuren met een dremel of wat je ook maar handig lijkt en het daar even opnieuw coaten. Persoonlijk zou ik me er niet teveel zorgen over maken, tegen de tijd dat er vissen in kunnen zal alles wat slecht zou kunnen zijn al wel eruit gelekt zijn
 
Ik ben er zeker van dat het geen schimmel is helaas.
Omdat ik sinds kort allergisch ben geworden voor epoxy, werk ik er liever niet meer mee. Heb er de vorige keer drie dagen jeuk van gehad.

Ik heb zojuist een busje transparante tec7 besteld, als ik daarvan een drupje over het plekje uitsmeer zal dat neem ik aan ook hetzelfde resultaat hebben mits goed aangebracht natuurlijk.
En dan hoef ik ook mijn huid niet meer open te krabben door de jeuk.
Zit ondertussen al met een flinke korst op mijn been ;)
 
Vervelend maar komt vast wel goed.
Wat een talent heb jij en zag in je profiel dat je nog maar 23 bent! :petjeaf:
 
Vervelend maar komt vast wel goed.
Wat een talent heb jij en zag in je profiel dat je nog maar 23 bent! :petjeaf:

Haha, klopt! Ik ben nog maar een groentje.
Dit kan ik inderdaad best, maar wiskundig gezien ben ik zo goed als een stronk hout. Ieder z'n ding :)
Dankjewel in ieder geval!
 
Dat wil niks zeggen, ik ben zo slecht in wiskunde dat ik best wel een wedstrijdje wil doen in wie het slechtste is, maar toch heb ik een doctoraatspositie aan een natuurkunde instituut, waar je dus in feite veel wiskunde zou moeten kennen. Ik ben overigens ook geen talenwonder (ei/ij ou/au, d/t/dt/td, ik gok altijd maar wat want ik zie het gewoon niet) kortom, ik was een droomleerling voor elke leraar :D

Het is vooral een kwestie van vinden waar je wel goed in bent en goed genoeg leren lullen om de rest te begraven onder een berg woorden :D
 
Dat wil niks zeggen, ik ben zo slecht in wiskunde dat ik best wel een wedstrijdje wil doen in wie het slechtste is, maar toch heb ik een doctoraatspositie aan een natuurkunde instituut, waar je dus in feite veel wiskunde zou moeten kennen. Ik ben overigens ook geen talenwonder (ei/ij ou/au, d/t/dt/td, ik gok altijd maar wat want ik zie het gewoon niet) kortom, ik was een droomleerling voor elke leraar :D

Het is vooral een kwestie van vinden waar je wel goed in bent en goed genoeg leren lullen om de rest te begraven onder een berg woorden :D

Wat een geweldige instelling :D
Ik dacht altijd dat wiskunde en natuurkunde hand in hand gaan.
Wel een prachtig vak overigens, natuurkunde.
 
Wat een geweldige instelling :D
Ik dacht altijd dat wiskunde en natuurkunde hand in hand gaan.
Wel een prachtig vak overigens, natuurkunde.

Mwah, al die stomme sommetjes enzo van de middelbare school gebruik je bijna nooit meer in de praktijk (als je een beetje de juiste hoekjes van de natuurkunde kiest tenminste).

Mare, volgens mij is het bijna tijd voor plantjes in die mooie bak :D
 
Mwah, al die stomme sommetjes enzo van de middelbare school gebruik je bijna nooit meer in de praktijk (als je een beetje de juiste hoekjes van de natuurkunde kiest tenminste).

Mare, volgens mij is het bijna tijd voor plantjes in die mooie bak :D

Ik heb er al wat waterpest en limnobium laevigatum in gegooid, maar omdat er een kreeftje in komt die zelfs al een aantal anubiassen verknipt heeft komen er verder helaas geen levende planten in.
Wel heb ik aardig natuurgetrouwe nepplanten gekocht, waar ik zelf persoonlijk geen fan van ben maar beter dat dan een kale bak!

Wel heb ik besloten om uit mijn grote bak de Javavarens te halen en daar enkel een anubiasbak van te maken.
De vissen lijken deze veel prettiger te vinden om in te verstoppen.
De javavarens ga ik verhuizen naar de kreeftbak, kijken of ze die ook graag eet. Zo niet, dan haal ik daar nog wat van bij!
 
Kreeften die planten afknippen, daar hebben ze een oplossing voor:thumbs:
36659468_636f580b76_lobster.jpg


En er is natuurlijk nog een oplossing....:chef:
 
Foto van de plekjes:

En iedereen bedankt voor de leuke reacties :D

Bekijk bijlage 8162
Is dit van de epoxy? Ik had bij mijn achterwand ook last van witte plekjes. Waterniveau laten zakken en velletje keukenrol met drupje azijn op gedept. Plekje verdween als sneeuw voor de zon. Daarna weer gewacht met vullen natuurlijk.
 
Kreeften die planten afknippen, daar hebben ze een oplossing voor:thumbs:
36659468_636f580b76_lobster.jpg


En er is natuurlijk nog een oplossing....:chef:

Ik zou kleine gebreide wantjes wel wat leuker vinden :D
Hmm, wat betreft koken.. zit er me net wat te weinig vlees aan ;)
 
Is dit van de epoxy? Ik had bij mijn achterwand ook last van witte plekjes. Waterniveau laten zakken en velletje keukenrol met drupje azijn op gedept. Plekje verdween als sneeuw voor de zon. Daarna weer gewacht met vullen natuurlijk.

Wat een slim idee! Hoe lang heb je gewacht met vullen daarna?


Mevrouw kreeft lijkt klaar te zijn om te vervellen. Ze verstopt zich veel, beweegt weinig en eet niet meer.
Zojuist het eerste 'scheurtje' tussen lijfsegment en staart waar genomen, ze heeft een plekje vlak naast het raam uitgekozen.. dat word de hele avond 'live' televisie. Leuk!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laatste update voor dit topic wat betreft de bak:

Mevrouw zit al een paar dagen in haar nieuwe bak. Eerst verstopte ze zich nog veel, ondertussen zit ze lekker rond te scharrelen en te ontdekken.

IMG_3005.JPG


Ook ben ik weer bezig met een nieuwe achterwand, ik had nog zoveel materialen over dat ik het zonde vond ze te laten staan.
Ik zal er een nieuw topic voor maken, voor degenen die het willen volgen.
Deze vind ik misschien nog wel mooier dan de andere.
Ik doe het lekker rustig aan, als hij met een poos af is ruil ik ze misschien nog wel een keertje om. En zo niet, gooi ik 'm in de verkoop :D

IMG_3004.JPG


IMG_3001.JPG


IMG_3002.JPG


IMG_3003.JPG
 

Terug
Bovenaan