Zeezout en/of zouten aan het tropisch zoetwater aquarium toevoegen?

Discussie in 'Experts uitgedaagd' gestart door AF-Beheer, 1 apr 2018.

View Users: View Users
  1. AF-Beheer

AF-Beheer Beheerder Beheer

Lid geworden:
    22 apr 2003
    Beste leden,
    Bij deze de nieuwe Experts Uitgedaagd, met dank aan sschot.

Zeezout en/of zouten aan het tropisch zoetwater aquarium toevoegen?

In meerdere topics is het de afgelopen tijd voorbij gekomen, zout aan het water toevoegen.
    Dit kan gedaan worden vanwege

- vis heeft wat zouter water nodig
    - preventief tegen ziekte bestrijding
    - kuur bij bacteriele aandoeningen

Mogelijk zijn er nog wel wat meer goede of minder goede redenen en we zouden het fijn vinden om het eens helder te krijgen hoe het zit. Dus, waarom zouden we zout aan het water toevoegen? Wat zijn de risico's? Wat is het positieve effect? En wat zijn evt. negatieve gevolgen van het toevoegen van zout?

Graag zouden we de feiten helder krijgen. Geef je mening en spui je ideeën. Blijf scherp maar ook respectvol, we hoeven het niet samen eens te zijn

2. Nekko

Nekko

Lid geworden:
    26 okt 2015
    Zout ( Natriumchloride, NaC1 ) heeft geen antibacteriële werking omdat de meeste Bacteriënveel hogere zout concentraties kunnen verdragen dan cichliden. Door zout toeteveogen ontstaan er verschillen in zout concentraties binnen en buiten het vissen lichaam , waardoor de vis minder energie nodig heeft om zijn osmotische regulatie gaande te houden.
    De daardoor vrijgekomen energie kan het dier vervolgens gebruiken om de “slechte bacteriën en flagellaten” te bestrijden.
    Het is natuurlijk nadelig om teveel zout toe te voegen en om die reden is het raadzaam om het zout gehalte nooit op te voeren tot boven 0.4% .
    Een veiligere en effectievere concentratie ligt bij ongeveer 0.2%, hetgeen neerkomt op 200 gram zout per 100 liter water
    Het is dus ook niet verstandig om zout met jodium te gebruiken, jodium is erg irriterend voor de ogen en slijmvliezen.

3. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Is het niet zo dat door zout er iets gebeurt met de slijmlaag van een vis?

4. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

Volgens mij staat dat hier beschreven;). Met nog meer info.

https://www.cichlidenkwekers.nl/zout-als-vismedicijn/

Ruben01 vindt dit leuk.
  5. Honeybadger

Honeybadger

Lid geworden:
    11 mei 2016
    je bent de bronvermelding vergeten denk ik... ;)

https://www.cichlidenkwekers.nl/zout-als-vismedicijn/

Edit: gelijktijdig met John.
    Maar goed, als je iets letterlijk (maar gedeeltelijk) citeert kan je dat dus beter vermelden... :D

Ruben01 en RichD1011 vinden dit leuk.
  6. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

Ik heb hier een antwoord gevonden op ons forum:

Doordat hij de hele dag drinkt en nu in een omgeving komt waar de zouten hogerzijn dan zijn lichaam krijgt je vis een osmotiese verandering in het lichaam hierdoor gaat hij alles afwerpen van zijn eigen huid en inwendig gaat er ook alles uit.Doordat alles afgeworpen wordt komt het terecht in de emmer en niet in je systeem.De ziekte of wat het dan ook is spoel je er ook uit.In iedergeval een hele boel.

https://www.aquaforum.nl/threads/hoe-en-wat-zoutbad-behandeling.14205/

7. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
  8. Honeybadger

Honeybadger

Lid geworden:
    11 mei 2016
    You don't bullshit a bullshitter

LOL

9. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Ik zie zelf geen voordelen in een tropisch zoetwater aquarium.

Als de vis zout nodig heeft, zal het dus een brakwatervis zijn, en die heeft een brakwater aquarium nodig, geen zoetwater aquarium met een paar gram zout.

In het geval van ziekte, is een zoutbad nodig. Dat is best brak water, en zou dus nooit in het aquarium moeten gebeuren.

En preventief... Om een positief effect te hebben moet het water zo brak zijn dat het voor zoetwater vissen gevaarlijk wordt om daar lang in te zwemmen.

De gevaren van te veel zout? Uitdroging. Osmose gebeurt namelijk ook buiten het apparaat.

visstisck, Nickey, Ruben01 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    Ben het met Christian eens.

ik heb wel eens gelezen over epsom salt (?), dit schijnt het zout gehalte in de bak niet/minder te verhogen maar heeft wel een positief effect op de vissen. wellicht dat daar iemand nog wat meer over weet.

11. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Epsom zout is MagnesiumSulfaat MgSO4.
    Dit is zoals de naam al zegt een zout. Dus ook dit zout verhoogd de zoutwaarde.

Echter in de volksmond is zout keukenzout NaCl.

Ook epsom zout zal de geleidbaarheid verhogen en de osmotische druk verlagen.

Ik denk echter wel dat het toevoegen van epsom zout beter is dan keukenzout. Planten kunnen de sulfaat goed gebruiken, evenals de magnesium. Tevens is magnesium weer een onderdeel van de GH.

RichD1011 vindt dit leuk.
  12. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Dan even waar het werkelijk over gaat.

De zin of onzin van het toevoegen van zout aan het aquarium. Dit vooral NIET verwarren met een ZOUTBAD.

Zoutbad. De vis tijdelijk in een badje met verhoogde zoutconcentratie laten zwemmen.
    Door de osmotische verandering zal de vis zijn buitenste huid loslaten en tevens ook zijn darminhoud.

Hierdoor zal het merendeel van de bacteriele, parasitaire besmetting afgestoten worden.

Echter zal het aquarium ook grondig ververst moeten worden voordat u de vis weer terugzet.

Toevoegen van zout aan het aquarium zelf.

Wat ik erover gelezen heb.

Het is vooral bedoeld om de osmotische druk op de vis te verlagen. Hierdoor heeft de vis minder moeite om overtollig water uit het lichaam te werken. Hierdoor houd de vis meer energie over.
    Dit geld vooral voor vissen die eigenlijk een zach water biotoop verlangen. Met een lage geleidbaarheid.

En daarom vind ik persoonlijk dat het toevoegen van zout een lapmiddel is.

Ten eerste verlangd de vis een zachtwater biotoop. En vervolgens gaan wij dit weer aanzouten. Is niet logisch.

In de natuur is de bacteriedruk op de vis vele malen lager dan in een aquarium.

En juist daar ligt dan ook de uitdaging. De vissen die en zout toevoeging nodig hebben zijn eigenlijk al verzwakt door een te hoge bacterie druk. En een beetje zout toevoegen help dan wel, maar dat is niet de oplossing van het probleem.

Dus om de bacteriedruk te verlagen, kun je extra veel verversen. Of een uvc unit installeren.
    Hiermee behoud je de zacht water biotoop en je verlaagd de bacterie druk op de vis.
    Deze ervaard minder stress en verbruikt minder energie en kleurt mooier.

Dat zout komt uit de oude doos van vroeger. En dat mag ook weer netjes terug in de doos.
    Nieuwe techniek maakt plaats voor zout.

Ruben01 vindt dit leuk.
  13. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Wat is dan de invloed van zout dat we voor de zeewaterbakken gebruiken op een zoetwaterbak?

14. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Hetzelfde. 70% is keukenzout, de rest Mg en Ca zouten.

15. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik lees hier dat er veel meer inzit dan enkel dat en heeft dat verder geen nadelige invloeden? Nu gebruik je maar weinig zout dus wellicht valt dat weg te cijferen.

Parameters van een zout worden hieronder weergegeven:

• 24°C / 75.2°F
    • Cl – 19000-19500 mg/l
    • Na – 9720-11880 mg/l
    • Mg – 1300-1360 mg/l
    • S – 810-990 mg/l
    • Ca – 410-430 mg/l
    • K – 360-380 mg/l
    • F – 1,2-1,3 mg/l
    • B – 4,05 – 5,0 mg/l
    • Sr – 7,2-8,8 mg/l
    • dKH – 7,4-8,2

16. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Die getallen kun je door 1000 delen. Dan heb je grammen. En dan zie je dat je bij Kalium wel op kunt houden.
    Dus dan blijft het nog steeds wat ik eerder zei. Na, Mg, Ca, en een beetje K.
    De Cl en S(O4) horen bij bovenstaande kationen.
    De rest zijn sporen elementen.

jessicapilon vindt dit leuk.
  17. sschot

sschot

Lid geworden:
    8 okt 2015
    Er is reeds duidelijk aangegeven dat het toevoegen van zout zorgt voor een osmotische verandering, waarbij de vis zowel van buiten als van binnen schoon wordt, waardoor allerlei bacterieen en parasieten worden afgestoten.

Hier zal ik dus weinig aan toevoegen, want dit klopt met de mij bekende info.

Echter bij mijn discusvissen leven ook altijd flagellaten in het darmkanaal van de vis. Deze kunnen geen kwaad tot deze zich sterk gaan vermeerderen. Daar zijn diverse oorzaken voor, die we hier buiten beschouwing laten.

Juist om het legen van het darm kanaal met de hierin aanwezige "diertjes" maak ik gebruik van een zout kuur, 1 x per maand. Echter voor zover mijn kennis gaat, leven deze diertjes niet zwevend in het water, maar in de ontlasting van de vis en dus op of in de bodem, denk ik. Door het toepassen van UVC worden de in het water zwevende items aangepakt, maar verder niet. Dus ik denk dat het voor een bepaalde groep vissen een absolute meerwaarde heeft om wel met zout te werken, omdat ik denk (mijn kennis) dat deze op een andere manier niet worden aangepakt.

Oftewel zout "ouderwets" bestempelen en UVC als alternatief noemen, geeft mij twijfels.

Naast genoemde aspecten voor de vis, is er zout die ook een lichte verkleuring (blauw) van het water geeft. Deze zou negatieve gevolgen hebben voor de alg ontwikkeling, aldus de fabrikant. Ik heb hier zelf nooit enig effect of verschil in waar genomen.

Toevoegingen aan het zout zouden nog positief kunnen bijdragen aan het immuunsysteem van de vis. Of dit klopt kan ik niet beoordelen, maar andere producten zoals Easy Life Voogle zijn hier ook "voor gemaakt"

Dus zout vervangen door UVC, is dat een 100% alternatief?

18. copymaster

copymaster

Lid geworden:
    30 mrt 2011
    En wat is het effect op planten in het aquarium?

jessicapilon vindt dit leuk.
  19. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

Hele goede vraag:thumbs:

20. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Onlangs vroeg iemand mij raad ivm zout toevoegen aan het aquarium . Ik verwees deze door naar bovenstaande link in dit topic en vermelde nogmaals extra erbij om jodiumvrij zout te gebruiken . Een nog aanwezig persoon zei me dat dit van jodiumvrij zout een verzinsel was en ik reageerde als een kuddedier omdat ik de info gewoon klakkeloos overnam omdat iemand dit zo had neergeschreven . Tegen de uitspraak van kuddedier had ik weinig in te brengen omdat deze persoon in principe wel gelijk had , maar hoe zit het daar nu mee ?

21. sschot

sschot

Lid geworden:
    8 okt 2015
  22. sschot

sschot

Lid geworden:
    8 okt 2015
  23. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Volgens deze link.

Dood het je planten.

copymaster vindt dit leuk.
  24. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Ik heb beide gelezen. En ik kan mij alleen vinden in een zoutbad.

Zout toevoegen aan een aquarium vind ik nog steeds niet logisch.
    De vissen in de natuur hebben ook zacht (zoutloos) water.

Dat zout vele parasieten dood, dat doet een goed gedimensioneerde uvc lamp ook!
    En dan blijven uw planten wel in leven en uw vissen ook gezond.

Dat met die osmotische druk, heeft alleen invloed op zwakke vissen. In de natuur hebben zij ook zacht water. En hebben deze vissen ook geen last van osmotische druk.

Dus wat mij betreft. Zoutbad ja. Aquarium aanzouten, nee.

25. sschot

sschot

Lid geworden:
    8 okt 2015
    Ik geloof niet dat dit generiek op gaat. Ik heb nog geen enkele plant "verloren" ondanks dat ze toch grofweg 1 x per maand 1 week zout te verduren krijgen.

En de flagellaat, wordt deze nu door UVC aan gepakt? Of is dit iets wat ook bij gebruik van UVC aanwezig blijft? Dat is voor mij in ieder geval nog niet duidelijk uit alles wat ik tot nu toe gelezen en opgezocht heb.

En vissen die verzwakt of ziek zijn een zoutBAD geven, ik denk dat dit een hele goede is, waarbij er mogelijk meer vissen zouden overleven en/of minder medicijnen zouden worden gebruikt. Of dit alleen "ff" gedaan wordt, dat weet ik weer niet.

En om de vissen te reinigen ze iedere maand uit te vangen en een zoutbad te geven, dat is ook weer lekker stress gevend, en of dit "beter" is als een toevoeging aan de bak, dat vind ik lastig te beoordelen.

Uiteindelijk ook weer een typisch lastig aquarium ding, waarbij er volgens mij weinig wetenschappelijke informatie beschikbaar is

26. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Op sommige terreinen kan nog veel research worden verricht.

27. sschot

sschot

Lid geworden:
    8 okt 2015
    de ongezouten mening van Discus Sunshine's Valley

28. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Interessante video .

29. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
    Mooie video. Kan me daar wel in vinden.

En heel subtiel kwam het al naar voren.
    De osmotische regulatie is iets natuurlijks. En als dat voor de vis al teveel energie kost. Dan is de vis toch al wel verzwakt.
    Welke oorzaak daar dan ook aan ten grondslag ligt.

Zelf denk daarom ook. En pas dit zelf om die reden dan ook toe.

Dat het voor de vis beter is om de bacterie druk in het aquarium laag te houden. Dit zal de vis netto meer energie opleveren, dan het schepje zout af en toe.

Dan nog heel specifiek over de flagellaten.

In alle aquaria zijn deze flagellaten aanzwezig. En de vis zal er alleen last van gaan krijgen als deze verzwakt is door een hoge bacterie druk, stress of slecht voedsel.

Ik kan echter nergens (nog) vinden of de flagellaten ook aangepakt worden door een uvc unit.
    Maar ik weet wel 100% dat een uvc bacterien en parasieten kan bestrijden. Mits deze een correcte cappaciteit heeft.

Voor een correcte werking van een uvc en de voor en nadelen verwijs ik naar.
    https://www.aquaforum.nl/threads/uv-c-en-waar-moeten-we-rekening-mee-houden.154821/

30. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
  31. biljoenblik

biljoenblik

Lid geworden:
    3 sep 2015
  32. jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Lijken wel vrouwen Marcel:D:D:oops:

33. visstisck

visstisck

Lid geworden:
    13 apr 2012
    Sommige vissen kunnen in zoet en brak water, maar vaak zie je dat sommige soorten die heel de tijd op zoet water worden gehouden vaak toch wat gevoeliger zijn voor schimmels. In dat geval zou ik een toevoeging van zout niet eens zo'n gek idee vinden.

Voor vissen die niet op brak water kunnen vind ik zout toevoegen als preventie geen goed idee. Of mijn voorkeur heeft het in ieder geval niet (zeker bij mijn dwergcichliden niet).

Ik denk dat de meeste vissen pas ziek worden wanneer hun weerstand is verzwakt. En ook al hebben ze soms een keer witte stip, vaak kan het immuunsysteem van de vis het vaak zelf wel aan.
    Met het water consequent en frequent verschonen, goede voeding geven en een goed en niet te vol visbestand voorkom je stress (en dus uiteindelijk een verzwakte weerstand).

Heel toevallig had ik vorige week een artikel gelezen van iemand die beweerde dat het helemaal niks uitmaakt of je wel of geen jodium gebruikt. Wat er van waar is, weet ik ook niet, maar vond het wel een interessant stuk: http://www.discusvissen.com/discusvis_zoutbad.htm

Laatst bewerkt: 9 apr 2018