Zeewater vissen, waarom hebben ze zout nodig.


World Citizen

Well-known member
Lid geworden
16 mei 2018
Berichten
1,075
Leeftijd
39
Het is een rare vraag :)

Ik heb jaren lang zeewater gedaan en toch is deze vraag nooit naar boven gekomen. Ik zat echter met vaders in de tuin en die riep spontaan, "waarom kan een zoutwater vis niet in zoetwater leven"?

Ik viel eigenlijk stil. Ik heb jaren lang mijzelf verdiept in zeewater, en dan ga je jezelf niet snel die vraag stellen. Het slaat immer nergens op en we weten allemaal dat vissen dood gaan als je ze in het verkeerde water zet.

Maar uhhh... hoezo dan? Waarom kan een zout vis niet in zoet water, en andersom?


Ik vind het ook een rare vraag maar kan er geen antwoord op geven. Wat is nou essentieel bij zoet tegenover zout kwa vissen? Welk orgaan, of ding zorgt er nou eigenlijk voor dat ze niet overleven in elkaars water?


Al bij al viel ik dus stil. Mijn pa zat me een beetje aan te grinniken "HAHA dat weet je niet he!!!" , en inderdaad... ik zou niet weten waarom. Ik weet precies welke zout vis op wat voor water moet, en hoe ze te houden, en waarom ze in dat water willen leven... maar dat is allemaal ten opzichte van andere zoutvissen. Ik heb eigenlijk nooit nagedacht over de verschillend tussen zoet en zout.

Dus ik gooi hem in de groep. Ik ben reuze benieuwd wat men vind of denkt.

Ik heb expres helemaal nog niet gezocht nadat de vraag bij mij terecht kwam. Ik ga dat nu doen en zal eventuele vondsten hier posten, maar voorlopig sta ik eigenlijk dik voor lul, want ik heb geen flauw idee wat het nou daadwerkelijk is.


DUS:
Waarom kan het lichaam van een zoetwater vis geen zout verdragen, en andersom.

Ik hoop dat we in de stelling echt uit gaan van zout op zoet. Dus temperatuur ed is even niet belangrijk. Het gaat puur over wel of geen zout in het water of zee niveau.

:)
 
Das verdomd een heel goeie vraag WC en ook ik ben zo benieuwd welke antwoorden hierop gaan volgen en de hoop dat er toch een meest logische verklaring naar boven komt.:thumbs:
 
Tijdje geleden vroeg ik mij dit ook af.

Bij zoutwater drogen vissen uit waardoor ze moeten drinken. In zoetwater juist niet. Met het gevolg dat een zoutwater vis in zoet zichzelf opblaast omdat hij blijft drinken. Andersom droogt een zoetwater vis uit omdat hij niet drinkt. De reden dat dit gebeurt is dat vissen een doorlatende huid hebben waar het water stroomt naar dr plek waar de zout concentratie het hoogst is. In zout dus naar buiten bij zoet naar binnen
 
Iets met osmotische regulering dacht ik.
 
Denk dat het te maken heeft met de osmotische waarde.
Als je een bak hebt met een semi-permeabel membraan zit aan beide kanten evenveel water in. Nu is links meer zout opgelost dan recht, het zout kan niet door het membraan. Het water links heeft dus de hoogste osmotische waarde. Het water wil altijd overal dezelfde hoeveelheid hebben, dus zal het water door het membraan naar link gaan, zodat daar het waterniveau stijgt totdat de zwaartekracht ervoor zorgt dat het niet verder kan stijgen.

Vorige hoofdstuk biologie:D:p

De cellen van zoetwatervissen hebben een iets hogere osmotische waarde dan de omgeving, het water zal de cel dus ingaan. Nu moet de vis dmv actief transport(kost energie) ervoor zorgen dat het water de cellen weer verlaat en moeten ervoor zorgen dat ze genoeg zouten in het lichaam houden

Bij zeewatervissen is dit precies omgekeerd, daar heeft de omgeving een hogere osmotische waarde dan de cellen in de vis, het water zal dus uit de cellen trekken. Zij moeten er dus voor zorgen dmv actief transport om zoveel mogelijk water op te nemen en zouten uit het lichaam te krijgen.


Eens gegoogled:

https://www.studiobiologie.nl/KB2/H05_01/index1e.html
https://www.10voorbiologie.nl/index.php?cat=9&id=499&par=503&sub=507

Komt toch aardig overeen met mijn theorie:D:p
 
Ah, Het was hier dus bekend :), Ik ben door gaan zoeken en osmotische druk is inderdaad het symptoom. De oorzaak zit hem in de nieren. Deze zijn niet gemaakt om in elkaars water te zwemmen. Ik kom ook nog wat dingen tegen over de ogen en over de kieuwen. Ik ben dat aan het verzamelen en zal dat hier posten .
 

Terug
Bovenaan