Zeer agressieve honing gourami


M

Madscan

Guest
hallo iedereen,

Ik heb wat problemen met mijn mannelijke honing gourami. Het is nu al een aantal dagen warm en mijn gourami was afgelopen weekend druk in de weer met een schuimnest. Het bouwen doet hij al sinds ik hem heb, maar nu was het toch wat anders. Hij leek geobsedeerd door het nest en voornamelijk 1 plekje in het nest. Vandaag heb ik ontdekt wat de reden is.... tientallen kleine oogjes met staartjes die vlak onder het nest blijven zwemmen. Joepie, allemaal leuk en wel. Nakweek in een aquarium is in mijn ogen altijd een goed teken. Maar nu is de papa in kwestie wel zeer zorgzaam. Hij jaagt alles met 2 kieuwen en een staart naar de andere kant van het aquarium. Zelf de Cory’s moeten er aan geloven. Dat kan natuurlijk de bedoeling niet zijn. Wat zouden jullie doen? In de jongen heb ik geen interesse, daar heb ik nu echt geen tijd voor. Schep ik de jongen er uit of de vader?
 
Laat gaan. Dat heb je er nu van.
of zet een schrempje in de bak, dat hij daar blijft.
 
Echt territoriaal gedrag. Bij mijn midden Amerikanen missen soms zelfs schubben van de agressie.

Je kan de jongen weghalen. Je kan de bak opdelen, je kan het zo laten tot de jongen weg zijn gesnoept.
 
Dus als de jongen weg zijn zal zijn gedrag terug beteren? In dat geval neem ik misschien wel het mannetje tijdelijk uit het aquarium zodat de jongen niet meer beschermd zijn? Momenteel ondervinden de andere vissen veel te veel stress
 
Als je geen jongen wil dan zou ik eerst nagaan of je deze wil houden want er zal vast snel een nieuw nestje volgen.
 
Oke ik heb dus geen ventilatoren voor het koelen. Daarnaast lijkt me dit niet goed voor de luchtvochtigheid boven het aquarium, wat wel belangrijk is voor labyrintvissen.
Bij wat koudere temperaturen maakt het mannetje inderdaad ook schuimnesten en probeert hij het vrouwtje te versieren. Tot voordien ging het vrouwtje er gewoon niet op in
 
Ik zou het mannetje tijdelijk ergens anders plaatsen als je die mogelijkheid hebt.

Thermostaat vind ik eng. De kans lijkt me klein dat hij deze nachten aanslaat, maar wat als je hem over een poosje vergeet weer aan te zetten?

Ik heb op een video over dit onderwerp (de temperatuur, niet agressieve gourami's) gezien dat als je wil koelen, het gebruik van een luchtpomp helpt. Maar het koelen van het water gaat nu je probleem niet oplossen lijkt me. Zijn beschermingsdrang zal nu niet minder worden van een paar graden minder.
 
Bedankt @GCJ, ik zal het inderdaad zo aanpakken. Ik heb een sponsfilter op overschot en de spons draaid standaard mee in de filter van het hoofdaquarium. Deze zal dus nogmaals zijn dienst mogen bewijzen. Dit weekend geven ze wat koelere temperaturen, dan mag het mannetje terug denk ik
 
In dat geval hoop ik voor jou dat hij erg vergeetachtig is :)

Het is niet de temperatuur die nu het probleem is, het is het nest met jongen. Ik heb geen idee of de beschermingsdrang zo snel al weg is.

Misschien zijn er hier mensen met meer ervaring met mannelijke gourami's en nesten. Dat van ons was een oops-nestje in de quarantainebak toen we ze net hadden. Wij hebben toen besloten de indraaiperiode van de grotere bak maar te verkorten en de gourami's met tussenpoos van een week naar de grotere bak over te zetten.

Wij wisten niet eens dat we toch kleintjes hadden, daar kwamen we pas achter toen we de quarantaine- bak al half leeg hadden om op te ruimen, een week of 2 later :)
 
In dat geval hoop ik voor jou dat hij erg vergeetachtig is :)
Als hij een beetje mee heeft van zijn baasje...
De jongen zullen in no time weg zijn denk ik nu het mannerje appart zit. Maar ik rek zijn zomer reisje wel wat langer
 
In dat geval hoop ik voor jou dat hij erg vergeetachtig is :)

Het is niet de temperatuur die nu het probleem is, het is het nest met jongen. Ik heb geen idee of de beschermingsdrang zo snel al weg is.

Misschien zijn er hier mensen met meer ervaring met mannelijke gourami's en nesten. Dat van ons was een oops-nestje in de quarantainebak toen we ze net hadden. Wij hebben toen besloten de indraaiperiode van de grotere bak maar te verkorten en de gourami's met tussenpoos van een week naar de grotere bak over te zetten.

Wij wisten niet eens dat we toch kleintjes hadden, daar kwamen we pas achter toen we de quarantaine- bak al half leeg hadden om op te ruimen, een week of 2 later :)
Temperatuur heeft zeker deels mee te maken hoor.

Niet direct dan wel indirect.

Volgens mij paren gouramis met hogere temperaturen. En met lagere is de kans redelijk klein.

Wat betekend dat hij nu jong heeft.
Nu als de jong wat groter is en de temp blijft zo hoog wat gaat er dan gebeuren? Ja hoor weer erop en weer jong. En hij blijft zo territoriaal. Schakel je de hitte naar beneden dmv van air cooler of iets anders. Dan gaat zijn drift naar beneden.
 
Temperatuur heeft zeker deels mee te maken hoor.

Niet direct dan wel indirect.

Volgens mij paren gouramis met hogere temperaturen. En met lagere is de kans redelijk klein.

Wat betekend dat hij nu jong heeft.
Nu als de jong wat groter is en de temp blijft zo hoog wat gaat er dan gebeuren? Ja hoor weer erop en weer jong. En hij blijft zo territoriaal. Schakel je de hitte naar beneden dmv van air cooler of iets anders. Dan gaat zijn drift naar beneden.

Ja en nee. Tuurlijk heeft temperatuur invloed op een mannetje gourami. Maar in mijn beleving is de geirriteerdheid/agressie bij paringsdrang niet te vergelijken met de agressie wanneer hij daadwerkelijk een nest met jongen heeft.

Ja, een gourami valt eerder in zijn paargedrag rond de 25 graden en hoger. Maar het gebeurt hier ook wel wanneer het water 23 graden is. Het gebeurt minder vaak, maar het gebeurt. En wat ik zei, dat gedrag is zelden het allergrootste probleem. Wij hebben ook 1 keer een paar wondjes gehad op vrouwtje gourami. Maar met een nest terroriseert hij de hele bak.

En misschien hebben gourami's bij andere mensen 3 nesten in 2 weken hittegolf, geen idee. Hier niet.
Goed dat hij apart zit. Niet leuk, wel praktisch. Zeker als je de jongen toch niet wil grootbrengen.
 
Het verschil zit hem in de details :)
Je kan het linksom of rechtsom zeggen. Uiteindelijk zeggen we hetzelfde dus.

Niet erg. Ennhet gaat ook niet om wie gelijk heeft.

Sokken van hugo boss of van de primarkt zal ook wel verschil in details zitten maar uiteindelijk blijven het sokken. Hoe je het went of keert :)
 

Terug
Bovenaan