Zeeaquarium?


M

Mirjamw

Guest
Hallo, ik wil weer een klein aquarium beginnen en denk eventueel ook aan een zeeaquarium. Ik heb veel ervaring met zoetwater, oa discusvissen. Maar omdat ik hier geen ervaring mee heb heb ik wat vraagjes hierover. Mijn belangrijkste vraag is of je een zeewateraquarium tijdens de vakantie ook 2 weken zonder zorg kunt achterlaten. Of heeft het iedere dag zorg nodig? En is het veel meer werk dan een zoetwateraquarium? Hoe moet je bijvoorbeeld het water bereiden? Ik denk aan een kleiner aquarium van ongeveer 125 liter.

Gr. Mirjam
 
Hoi, als je meer wilt weten over zeeaquarium. Lees dan eens de startershandleiding op zeewaterforum.nl of .info. Of lees t boekje van tanne Hoff. Ook dagboeken van ander zeewater aquarianen geven veel info. Dan heb je antwoord op de meeste van je vragen.
De zeewater en zoetwater hobby hebben weinig met elkaar te maken. Veel ervaring in het een betekent niet dat je een voorsprong hebt in het andere (mijn mening). En ja ik heb een zoetwaterbak.

Uiteraard kun je je zeeaquarium 2 weken zonder zorg achterlaten. Zolang er natuurlijk nog niets in zit. Anders kom je terug om dooie vissen en andere dieren te vinden. Zeewater vergt meer zorg en tijd dan een zoetwaterbak. Je moet zorgen (dagelijks) dat je water aangevuld worden, waardes in orde zijn, vissen eten geven, kijken of alles naar behoren werkt, temperatuur check etc. Ik ben dagelijks 15 min aan onderhoud kwijt, 1x per week ruim 1 uur voor het wekelijkse onderhoud en de waterverversing en schoonmaak.

In aanvulling daarop. Het kost ook een stuk meer. Zowel aanschaf als onderhoud. Ik heb een sera met 140 liter en ben al meer dan �1000 kwijt aan opbouw , opstart en onderhoud in m'n eerste jaar.

Water bereiden: osmosewater aanmaken (ik heb ren klein osmose omkeerapparaat, voor 12l doe ik een kleine 3 uur). Voldoende zout toevoegen, 24 uur laten beluchten, door laten stromen en met verwarming op temperatuur laten komen, daarna klaar voor gebruik. Of je koopt het in een winkel. Zelf maken is op termijn goedkoper.

Lees inleesplezier gewenst en succes met je aquarium wat je ook gaat kiezen!
 
Chef Kampvuur zei:
Uiteraard kun je je zeeaquarium 2 weken zonder zorg achterlaten. Zolang er natuurlijk nog niets in zit. Anders kom je terug om dooie vissen en andere dieren te vinden. Zeewater vergt meer zorg en tijd dan een zoetwaterbak. Je moet zorgen (dagelijks) dat je water aangevuld worden, waardes in orde zijn, vissen eten geven, kijken of alles naar behoren werkt, temperatuur check etc. Ik ben dagelijks 15 min aan onderhoud kwijt, 1x per week ruim 1 uur voor het wekelijkse onderhoud en de waterverversing en schoonmaak.

Water bereiden: osmosewater aanmaken (ik heb ren klein osmose omkeerapparaat, voor 12l doe ik een kleine 3 uur). Voldoende zout toevoegen, 24 uur laten beluchten, door laten stromen en met verwarming op temperatuur laten komen, daarna klaar voor gebruik. Of je koopt het in een winkel. Zelf maken is op termijn goedkoper.

2 weken achterlaten kan wel als je zorgt dat er iemand is die de vissen voert en eens in de zoveel tijd je water (verdampt) bijvult. Maar dat is niet zo'n probleem heb ik gemerkt. Ik heb zelf gemerkt dat iemand zonder ervaring best een zeeaquarium kan verzorgen als je duidelijk opschrijft wat ze moeten doen. (Bij mij was toen alleen checken of de lamp het doet (is niet zo moeilijk :p) en of de pomp het doet (ook niet zo moeilijk te zien). Voor de rest moet je ervoor zorgen dat alle koralen goed vast zitten. Mijn kreeftje heeft een koraal omgegooid in de vakantie --> 1 was dood en 1 is weer hersteld). (Ik had niet echt SPS/LPS dus doseren was niet nodig).

Wat betreft het water bereiden; het is zo dat men zegt dat je eerst 24uur moet beluchten en laten stromen ed.. Ik heb dit nooit gedaan en heb er ook geen problemen mee gehad.
Ik neem water + zout, een 100W verwarming en een lepel. Roeren en de verwarming op 32�C en dan is het vrij snel >20�C.
 

Terug
Bovenaan