zeeaquarium


Ik dacht aan een bak van 130 liter.
Zelfbouw dat is zo'n 35 euro
Een goede tweedehans afschuimer +50 euro
Levend steen + 100 euro
Verlichting +20 euro
Zout +20 euro
Vissen+ 50
Extra +50
Totaal 300+

Dat postje extra , zet daar alvast een nulleke achter , anders is het snel over en out .
 
Weet iemand dan een goedkope manier om een zeeaquarium te houden
 
Ze testen de ammoniak nitriet en nitraat
Ook de ph en dh
Ik wil lederkoraal houden

Die willen ook fatsoenlijk water en verlichting, ze worden meestal wat afgeschilderd als "makkelijk" , ik vind ze echt wel evenwaardig aan steenkoraal .
Mijn paddestoelen staan onder full power verlichting . Als een leder het niet naar zijn zin heeft , sta je heel de tijd op een dicht koraal te kijken ....
 
Maar wat is echt de minium prijs van een zeeaquarium?
 
Goedkoper gaat het helaas echt niet lukken en ga er maar vanuit dat mijn genoemde lijstje alleen maar de "basis" benodigdheden zijn. Als je bakje het echt goed gaat doen beginnen de kosten pas echt, dan blijkt dat je toch beter resultaten behaal met een iets duurder zout, dat de dieren het toch beter doen op voer van betere kwaliteit, dat je toch wel graag een steenkoraal wil proberen (dus andere verlichting), etc. etc. etc.

Ik proberen je echt niet bang te maken maar voor het genoemde budget is het misschien beter om een mooie zoetwater bak te nemen.
 
De minium prijs , zou ik niet weten , veel hangt ook af welke richting de bak uit gaat na de opstart .
 
Ben zelf absoluut geen zeewater aquarium man (vind het maar niks) maar weet wel dat je absoluut niet in een paar honderd euro's moet gaan denken, maar aan een paar duizend euro.

en dan heb ik het over de aanschaf van de glazen bak als de gehele inrichting erin.


2e hands is altijd een optie, maar ben ik zelf niet zo'n voorstander van.
 
Ik heb zelf een bak van 170 liter maar ik weet wel dat je ook 2e hands voor jouw budget het niet gaat halen. Voor 20 euro aan zout heb je al niet veel weet ik en dan moet je snel nieuwe kopen. Al de door jouw genoemde bedragen vindt ik niet erg realistisch als je echt serieus wat wil beginnen.
 
Ik zou toch 2x nadenken voor je je zinnen zet op een zeeaquarium. Ikzelf wil ook graag een zeeaquarium, mede door een familielid van mij dat een pracht van een zeeaquarium heeft, maar hierdoor weet ik ook dat ik er zeker nog niet aan kan beginnen, binnen dit en een jaar ga ik het huis uit en weet ik niet in hoeverre ik geld overhoud per maand om in het zeeaquarium te steken. Ik weet niet hoe oud je bent, maar met 300 euro kom je zeker niet toe voor een zeeaquarium, ook zelfbouw zie ik dit niet goedkomen?
Liever dan nog een jaar of 2 sparen en degelijk materiaal kopen, liever dat dan binnen een aantal maand merken dat al je koraal dood gaat of dat je niet genoeg kapitaal hebt om het aquarium te onderhouden.

Voor 300 euro kan je al een mooi zoetwaterbakje erbij nemen en ik zou het hier bij houden voorlopig.

Ik wil je hierbij niet ontmoedigen, maar voor jezelf niet teleur te stellen en binnen 3 maand vast te stellen dat het niet lukt doordat je niet het goede materiaal hebt, zou ik wachten tot je een goed kapitaal hebt zodat je eventuele problemen of gebreken kan oplossen zonder jezelf financieel in de problemen te werken ;)
 
ik denk dat ik een 2dehans aquarium ga kopen
ik heb sommige bakken compleet gezien voor 200 euro
een bak met alle apperatuur kost daar 100-150 euro

heeft iemand ervaring of tips met een tweedehans aquarium?
 
ik denk dat ik een 2dehans aquarium ga kopen
ik heb sommige bakken compleet gezien voor 200 euro
een bak met alle apperatuur kost daar 100-150 euro

heeft iemand ervaring of tips met een tweedehans aquarium?

Zou me verbazen dat je voor zo een prijs een volwaardig zeeaquarium hebt...
Maar vindt het wel ergens raar dat je hier om tips vraagt en er achteraf niks mee doet, je negeert precies het gedeelte dat een zeeaquarium veel geld kost, en veel geld blijft kosten, zout moet je niet 1x aankopen en toevoegen maar regelmatig gebruiken. Bij een zoetwater aquarium is de grootste kost de aankoop, en achteraf kan je het om het zo te zeggen al met 5/10 euro per maand doen, dat heb je NIET met een zeeaquarium, daar ben je veel meer kwijt per maand.

Maar jij maakt natuurlijk de eindbeslissing met wat je nu gaat doen, toch als ik jou was zou ik wachten en sparen.

(Als ik vragen mag, hoe oud ben je?)
 
ik denk dat ik een 2dehans aquarium ga kopen
ik heb sommige bakken compleet gezien voor 200 euro
een bak met alle apperatuur kost daar 100-150 euro

heeft iemand ervaring of tips met een tweedehans aquarium?

Tja dat kan misschien met een niet al te grote bak maar dan nog zijn de maandelijkse kosten voor toevoegingen en watertesten ook niet onbelangrijk. Daarbij komt dat bij tweedehands je de kans loopt dat iets snel stuk gat en je zal dan bv snel een andere afschuimer of opvoerpomp moeten kunnen kopen. Dat budget moet je dan wel hebben want anders zijn de rapen gaar.

Als ik vragen mag, hoe oud ben je?)

Hier ben ik ook wel benieuwd naar;)
 
Vergeet niet dat je ook geld achter de hand moet moet hebben voor als er iets misgaat
Defecte apparatuur die vervangen moet worden etc.

Iemand zei hier eens als je niet zonder te verblikken en verblozen een briefje van honderd euro kan verbranden begin dan niet aan een zeeaquarium.

Komt nog bij je nu al alle goede advies in de wind slaat dus wat ga je doen als de bak er is. Ook zo eigenwijs doorgaan als je goed advies gegeven wordt?
 
Iemand zei hier eens als je niet zonder te verblikken en verblozen een briefje van honderd euro kan verbranden begin dan niet aan een zeeaquarium.
Yeah ik ben dan geschikt om een zeeaquarium te onderhouden :D
Nu eerst nog genoeg startkapitaal...

Als voorbeeld:
http://link.marktplaats.nl/m1309784...tm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Dan heb je voor €375 een relatief knappe bak, maar wel weer met TL die 5 maanden oud zijn en volgende maand vervangen zouden moeten worden.
Geen garantie op de restant levensduur van de osmose set, geen zout zo te zien.
Zo kruip je toch wel weer rap richting die €500 die ik noemde...

Mij werd kleiner dan 250L afgeraden omdat het moeilijker stabiel schijnt te houden te zijn

Kan goedkoper voor meer..
http://link.marktplaats.nl/m1305318...tm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Maar of je dat zou willen....
 
Mij werd kleiner dan 250L afgeraden omdat het moeilijker stabiel schijnt te houden te zijn

Tja, ik heb een 85 liter gehad en nu en 170 maar heb dat niet zelf zo ondervonden. Nu zal het anders zijn als er opeens iets raars gebeurt maar als je alles met wat beleid doet dan valt dat denk ik nog wel mee.
Wanneer je per ongeluk teveel voert door een ongelukje dan is het andere koek natuurlijk.
 
Yeah ik ben dan geschikt om een zeeaquarium te onderhouden :D
Nu eerst nog genoeg startkapitaal...

Als voorbeeld:
http://link.marktplaats.nl/m1309784...tm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Dan heb je voor €375 een relatief knappe bak, maar wel weer met TL die 5 maanden oud zijn en volgende maand vervangen zouden moeten worden.
Geen garantie op de restant levensduur van de osmose set, geen zout zo te zien.
Zo kruip je toch wel weer rap richting die €500 die ik noemde...

Mij werd kleiner dan 250L afgeraden omdat het moeilijker stabiel schijnt te houden te zijn

Kan goedkoper voor meer..
http://link.marktplaats.nl/m1305318...tm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Maar of je dat zou willen....

Red Sea Max 250 bakken staan er bekend om dat het heel lastig is om de temperatuur goed te houden, een goede koeler is dan ook echt noodzakelijk voor zo'n bak.
 
Technisch gezien kan het heel goedkoop. Start je een koudwater noordzee.

Water scheppen aan de kust en je dieren ook. Je hebt hele groeperingen die het doen. En als je constant water wisseld heb je enkel een glasbak nodig.
 
Tja, ik heb een 85 liter gehad en nu en 170 maar heb dat niet zelf zo ondervonden. Nu zal het anders zijn als er opeens iets raars gebeurt maar als je alles met wat beleid doet dan valt dat denk ik nog wel mee.
Wanneer je per ongeluk teveel voert door een ongelukje dan is het andere koek natuurlijk.
Ik houd liever wat marge..
Mijn vrouw heeft laatst de voederautomaat bijgevuld maar op de verkeerde afstelling gezet waardoor er voor een maand aan voedsel in 2 dagen het aquarium in is gegaan...
Red Sea Max 250 bakken staan er bekend om dat het heel lastig is om de temperatuur goed te houden, een goede koeler is dan ook echt noodzakelijk voor zo'n bak.
Zover is mijn research niet, ik ga zelf ook niet voor een RSM bak.
Maar ff ter indicatie wat je een Btje koopt voor zo’n klein budget
 
waarschijnlijk heb ik over een paar jaar een zoutwaterbak
ik meld het als het zover is
 
Goed dat je toch de tijd neemt in elk geval:thumbs:. Ik zag je reactie in mijn topic en dat is een Reefer 170 en die kost incl de led zo n 1200 en daar komt nog de stromingspomp en afschuimer bij. Maar goed op MP kun je een boel besparen hoor.
 
Leuk om dit zo gelezen te hebben, ik begrijp heel goed dat je een zoutwater bak wil, het is natuurlijk echt een pracht gezicht.
Helaas zijn ze inderdaad erg duur in aanschaf en onderhoud, dit is één reden waarom ik zelf bij zoetwater blijf (vind zoetwater ook prachtig, vat het niet verkeerd op)
Als er bij een zoutwater bak ook maar iets kapot gaat ben je gelijk weer een paar briefjes van 100 armer :D

Later als er een budget voor is wil ik het ook wel overwegen om eraan te beginnen maar ben momenteel nog steeds blij met mijn heerlijke zoete water :D

Neem vooral de tijd en overhaast niet, is vaak moeilijk maar hou het vol.
Wie weet zien we een nieuwe zoutwater bak van jou er over een paar jaar bij staan :thumbs:
 

Terug
Bovenaan