zee aquarium van jan fokke


Dit zijn mijn slakken en dat moet dan de Mexicaanse Turbo zijn als het goed is. Overdag zie je deze normaliter niet behalve nu dan even:

IMG_20170825_152101.jpg
 
Erg interessant om alles aandachtig te lezen alleen mijn hoofd stroomt ervan over, ben totaal niet thuis in de zeewereld :D
 
Kan de groene alg niet overleven met een nitraat van rond de 5mg dan? Zover ik van zoetwater weet hebben algen zo weinig nodig dat het bijna nog groeit als wij het niet meer kunnen meten.

de alg zal AL het nitraat verbruiken..
hoe meer levend weefsel er af sterft op dag1, des te meer uiteindelijk no3 en dus algen je gaat krijgen..

algen verbruike tijdens de groei, no3.. als deze op verbruikt is zal het afsterven.. vanzelf.

deze alg lost zichzelf op
 
Dat snap ik want de dode weefsel zullen worden omgezet in uiteindelijk nitraat. Maar zover ik weet heb je voor een vermenigvuldiging van je bacteriën ook nitraat nodig en als alles wordt opgebruikt door de algen dan zullen de bacteriën zich toch amper vermenigvuldigen? Er is mij verteld dat je altijd een beetje no3 (en po4) in je water moet hebben bij de opstart om voor de bacteriën te kunnen dienen als voedsel.
 
Maar komt dan niet ook nog een deel van het nitraat vrij door de afbraak van de algen
 
Ja want dode algen worden omgezet in uiteindelijk nitraat net als in zoetwater. Daar heb je weer een punt denk ik. Hmmm, best ingewikkeld soms weer.
Maar ja dan denk ik als de eerste algen afsterven dan wordt dat op den duur nitraat en daar voeden de overgebleven algen zich toch weer mee?
Aan de ander kant gebruiken we daar de afschuimer weer voor denk ik.
 
Ja dat denk ik al heb ik gelezen dat de afschuimer maar 10 a 15% effectief is. Maar kan ook dat nu de afgebroken nitraat wel wordt gebruikt door de bacterien die er na 2 weken al meer in zitten dan op dag 1. En dus dat soort processen sneller gaan verlopen
 
ik durf niet te zeggen in hoeverre een schuimer effectief is...
dit heeft mijne de afgelopen 11 uren geproduceerd, en in die 11 uren is er niet gevoerd, geen koolstof of ijzer toegevoegd.. en word voordat wster bij de schuimer komt.. minimaal 1x door een laag filterwatten gefiltert..

IMG-20170825-WA0049.jpeg
 
Nou ik heb nu een scheve nek Jan:D:D. Ik zie het staan maar dat is wat van het water passeert op dat moment maar het komt er heel vaak langs dus telkens zal denk ik die hoeveelheid onttrokken worden. Een gewone filter in een zoetwaterbak haalt ook niet alles eruit nadat het water 1x de filter is gepasseerd;)
 
Mn scherm draaien? Nou dat zal best maar ik draai dan mn hoofd wel hoor:D:D. Daarbij is dat denk ik al een wat ouder boekje en misschien zijn de nieuwste afschuimers alweer effectiever. Ook de bacterien in je levend steen hebben een grote rol in de omzetting van alles dus niet alleen de afschuimer hoeft alles te doen. Tja, ik ben ook nog niet zolang bezig en weet ook niet alles hoor en we moeten nog veel leren in elk geval;)
 
Het is iets heel anders dan zoet inderdaad maar ja ook erg leuk dus vandaar dat ik het een kans heb gegeven en tot nu toe gaat het de eerste 7 maanden zonder echte problemen.
 
Maar een zeehaas moet je na de algen wel weer gericht bijvoeren. Ik heb van de Mexicaanse Turbo al wel heel veel kleintjes lopen van een millimeter of 2. Als het avond is zie je ze bij de ruit opklimmen.
Overdag zie je ze inderdaad haast niet.

Zouden dat geen andere soort slakken zijn ?
 
als ik deze aansluit op mijn 2 pompen van 1000 l/uur elk moet ik er dan nog extra stromings pomp bij plaatsen
20170826_125532.jpg
 
Ik heb een Sicce stromingspomp van 20 liter en een opvoerpomp van 800 liter in de bak van 85 liter. Je hoort vaak dat het minimaal 20x de inhoudt van je bak moet zijn.
 
Ja zit nu op 20X maar als ik dat apparaat er tussen plaats worden ze om en om aan geschakeld dus dan heb je maar 10X denk ik dus dan zou er nog een stromings pomp bij moeten of zie ik dat verkeerd
 
Wat ik weet is dat de stroming in totaal minimaal 20x moet zijn en liefst meer. Ik zit dus op zo n 2800 liter op een bak van 85 liter. 10x is te weinig. Kunnen die 2 niet samen gewoon aan dan?
 
ik denk dat je dan beter 1 jebao sw4 oid kan kopen met controller, veel veelzijdiger, en je heb wel gelijk, varierende stroming is beter als gewoon statische stroming.

de alg lijkt al witter te worden van kleur, dat zou betekenen dat deze aan het afsterven is..
 
ik denk dat je dan beter 1 jebao sw4 oid kan kopen met controller


Het is dan wel een klein bakje maar is het juist met 2 niet handiger want dan kun je ook meer plekken bereiken lees ik weleens. Of is dat meer voor de wat grotere bakken van toepassing bij zeewater?
 
ik denk dat je dan beter 1 jebao sw4 oid kan kopen met controller, veel veelzijdiger, en je heb wel gelijk, varierende stroming is beter als gewoon statische stroming.

de alg lijkt al witter te worden van kleur, dat zou betekenen dat deze aan het afsterven is..
Zoon controler/wavemaker heb ik hier wel liggen voor beide pompen op aan te sluiten zie paar foto's eerder. Maar moet ik er dan nog een stromings pomp bij plaatsen of niet.

En ja heb ook het idee dat het aan het afsterven is of een deel
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan