zee aquarium van jan fokke


dacht de mexicaanse turbo slak
 
oke ik zie wel wat ze hebben in de winkel
 
Ja daar kunnen ze het vast ook prima vertellen. Zelf had ik de indruk dat de egel verreweg het meeste op heeft gegeten maar ja dat zijn aannames.
 
in de winkel werd gezegd dat ik nog niks mocht plaatsen en nog 2 weken meer gedult moet hebben
 
Wij hebben dacht ik ook wel rond de 4 weken gewacht hoor en geprobeerd geduld te hebben. De egel was de eerste aankoop en de Heremietkreeft daarna.
 
oke ja ik nu nog een no2 test gehaald
 
Ik heb de egel ingezet toen de no2 en nh3/4 0 waren beiden en de nitraat onder de 20mg.
 
oke ik ga nu eens water testen

zout gehalte 34 ppt
NO2 0
NO3 0
PO4 0,06 / 0,1
ca 450
KH 10
NH3 0
 
Ik met het zout altijd in 1024-1025. denk er wel om dat je iets van nitraat hebt want dat hebben de bacterien ook nodig.
 
dan moet ik even op mijn refractor meter kijken wat voor dichtheid bij 35ppt hoort
oke dus kan het beste even wat voer er in gooien om wat nitraat te krijgen.
 
Welke slakken bedoel je dan want ik kocht er hier ook 4 en die deden niks eigenlijk behalve wat luieren. Die waren me ook verkocht als zijnde turbo s.
De kreeftjes koop je doorgaans erg klein en die ruimen nog niet heel veel op denk ik. Ik zou een zee egel nemen dus;)

De turbo's doen hun werk wel hoor , heb je nachts als eens gekeken , overdag kunnen dat luilakken zijn ja .
 
34 zout is goed genoeg hoor , is ook wat aangenamer voor je vissen straks .
 
oke dan hou ik het op 34
 
dacht de mexicaanse turbo slak

Mexicaanse turbo's zijn prima opruimers maar ze kunnen wel groot worden, ik heb er twee die zeker groter zijn dan 5cm. Door dat ze groot zijn kunnen ze ook wel eens een koraal stekje omgooien als deze niet goed vast staat.
Poets garnalen zijn erg mooi maar helaas zijn ze geen onderdeel van de opruim-ploeg, ze eten geen algen, wel voerresten etc.
Ik zou enkele verschillende soorten slakken nemen (omdat ik verschillende soorten leuker vindt) twee heremiet kreeftjes en wat later een Henkie. Mocht je zo niet van de algen af komen dan kun je nog een egel of zeehaas erbij plaatsen.
 
een zeehaas heeft er echt maar een week voor nodig om deze hoeveelheid algen op te eten.
 
oke maar kan ik met de eerste dieren nu al beginnen of zou ik nog een week of 2 moeten wachten
 
Maar een zeehaas moet je na de algen wel weer gericht bijvoeren. Ik heb van de Mexicaanse Turbo al wel heel veel kleintjes lopen van een millimeter of 2. Als het avond is zie je ze bij de ruit opklimmen.
Overdag zie je ze inderdaad haast niet.
 
oke ja de zeehaas is dan denk ik niet geshikt voor hier heb nu alleen alg
 
Zover ik heb gehoord is het in leven houden wel mogelijk maar lastig als je geen algen meer hebt voor hem. Vandaar dat wij ook voor de egel hebben gekozen. Deze vindt altijd wel een par algjes op de stenen en wat restjes voer.
 
oke ja en ik las ook dat die giftig is
 
oke ja dat had ik ook gelezen en vind het er ook niet echt leuk uitzien
 
Vooral in een kleine bak is elk dood dier giftig toch, ook een egel. Een zee egel kan ook giftig zijn voor jezelf. Dat is ook meteen het fascinerende aan zoutwater dieren vind ik, er zijn ontelbare soorten dieren met elk zijn eigen bijzondere karaktereigenschappen (waardoor ze allemaal weten te overleven).

Ik voer dagelijks een kwart vel nori, voor mijn vossekop en gele dokter, en inmiddels weet de zeehaas exact waar hij dit kan vinden.
 
Voor de egel voer ik niet apart bij want die vindt wel wat algjes her en der en verder de restjes van het voer denk ik. Als ik er nori voor de egel indoe dan gaan de Poetsgarnalen ermee aan de haal.
 
wacht tot algen weg zijn voordat je dieren koopt.

de groene alg zal veel no3 verbruiken.. daarna sterven ze af.. dan pas een opruim ploeg aanschaffen.
 
Kan de groene alg niet overleven met een nitraat van rond de 5mg dan? Zover ik van zoetwater weet hebben algen zo weinig nodig dat het bijna nog groeit als wij het niet meer kunnen meten.
 
een dolabella haas word makkelujk en snel 30+ cm.. ik heb er ooit 1 gebad die was echt binnen notime 25cm, en heb k toen terug naar de winkelgedaan..

totaal onnodig voor deze bak..

even geduld die algen sterven vanzelf, dan handje slakken erin.. eventueel een salarias.. komt het helrmaal goee
 
Zoals altijd mag je het woord geduld weer gebruiken:D;)
 
20170825_110053.jpg
20170825_110101.jpg
 
ja en alg explosie gehad, stonden gister ook versteld in de winkel dat het zo erg veel was.
 

Terug
Bovenaan