zee aquarium van jan fokke


Het afstellen van een afschuimer is erg lastig in een nieuwe bak, dit komt doordat je de schuimer goed schoon gemaakt hebt en omdat er nog geen vuil in het water aanwezig is. Hij zal nu dus de eerste dagen nog niet veel schuim produceren. Na verloop van tijd wordt dit meer en moet je hem bijstellen.

Ik heb hier de Tunze 9000 en daar kun je weinig aan afstellen want met het draaien veranderd er voor mijn gevoel niks. Ik heb hem helemaal openstaan dus.
 
oke deze doet het wel prima eerst kan altijd tzt een andere halen. Nog even kijken hoe ik de pompen wat minder lawaai kan laten maken
want nu maken ze best wel een brom toon
 
oke merk het wel. Steaks zout gehalte even meten en zand toe voegen en morgen bacterie preparaat ophalen die de winkel voor me zou maken.
 
Vaak voegt men na enkele weken pas zand toe omdat er van de stenen veel vuil af kan komen.
 
oke dan wacht ik er ng even mee, Zo nog wel even wat met de indeling aan het stoeien denk het wat meer tegen de achterwand aan bouwen.
 
net zout gehalte gemeten en dat was 29promille dus die zo ook nog wat verhogen
 
ik heb hier een emmer van reef flowers deze werdt mij geadviseerd

http://www.reeflowers.co.uk/portfolio-view/caledonia-reef-salt/


Maar wist dat ik te laag zou zitten met zout gehalte gister maar zout afgemeten voor 80 liter.
omdat de stenen en zo er ook nog in moest dus niet wist hoeveel liter ik uit eindelijk uit zou komen en je voegt makkelijker wat zout toe dan dat je er uit haalt.
 
Een Aqua 60 is lang geen 100 liter maar rond de 60 dacht ik;)
Reken maar uit,
4.8 x 4.4 x 4.4 = En de uitkomst mag je zelf invullen John,zeer benieuwd en anders werkt mijn rekenmachine op de computer niet goed meer wat ik wel heel raar zou vinden.:(
 
Ok, want men adviseert meestal zo n 10% van het aantal liter water. Het oogt wat minder dan het dus is;)
 
even nog wat verandert, en dacht dat ik dood steen had gehaald :S
20170811_130408.jpg
20170811_130533.jpg
20170811_132515.jpg
 
Reken maar uit,
4.8 x 4.4 x 4.4 = En de uitkomst mag je zelf invullen John,zeer benieuwd en anders werkt mijn rekenmachine op de computer niet goed meer wat ik wel heel raar zou vinden.:(
De aqua 60 is 48x38x33 cm, andere maten zijn inclusief kap. En het heeft een gebogen ruit, op het diepste punt is die 38cm geloof ik, en gemiddeld 35cm. 55 liter dus.

On-topic: de sera afschuimer die je hebt is vaak moeilijk in te stellen, maar eenmaal ingesteld werkt die prima, die heb ik namelijk ook.
 
oke alleen hij past er zo niet in dan moet ik er al een deel uit de rand halen en zo om hem passend te maken
 
Zelf heb ik voor de zekerheid de stenen met van dat 2 componeten pasta zeg maar aan elkaar geplakt. Ik heb dat van DD.
 
oke dat kan ik ook nog wel doen maar dan is het wel meteen zo vast heb het nu ook wel stevig gestapeld
 
Ik stapel de stenen altijd los op elkaar maar zorg er wel voor dat ze stevig liggen. Het voordeel hiervan is voor mij dat ik later eenvoudig iets kan aanpassen en dat het vastplakken van een koraal stek ook eenvoudiger is (ik kan even een steen verplaatsen of uit de bak halen).
Zeker voor een kleine hoeveelheid steen zou ik niet de extra moeite nemen om het vast te plakken.

Ik moet wel toegeven dat mijn Mexicaanse turbo slak wel eens een klein stuk steen verplaatst heeft maar dit heeft nog nooit tot problemen of schade aan koralen geleid.
 
Nee ik vul af en toe met de hand een litertje osmose bij. Op dit bakje is het water dat verdampt niet zo heel veel dus.
 
oke dan doe ik het eerst ook nog gewoon met de hand, en die ATO zijn ook nog best wel duur.
 
Ja daar heb je gelijk in. Sommige leden knutselen met wat onderdelen zelf zoiets maar dat durf ik niet aan.
 

Terug
Bovenaan