Zavel gebruiken?

  • Onderwerp starter OlliePindakaas
  • Startdatum

O

OlliePindakaas

Guest
Beste,

Op dit forum is er al een topic over zavel, maar die is van 2010. Vandaar dat ik zo vrij ben om toch een nieuwe thread erover te openen. De link wordt hieronder gedeeld.

Recent heb ik twee bakken van elk +1,20m dus elk +300L. Nu wens ik in beide een aardbodem te leggen voor de botias, corrys en ancitrussen. Beide worden een biotoop om vooral zoetwater kogelvisjes in te doen, eentje voor de vissen uit zuid Amerika en de ander voor de vissen uit zuidoost Azië. Voor beide bodems dacht ik om één laag 'gevoed'zand te gebruiken, om geen last te krijgen van de omgewoelde onderbodem.

Daar bij kwam ik zavel tegen.

Hoewel er tot geen aquaristen zijn, die deze grond lijken te kennen, is het een geliefde grond voor de terraristen én tuinnierders. De terraristen verkiezen het omdat er goed in gegraven kan worden en de tuinnierders om de vochtdoorlatendheid én goed is voor de wortels.

Er is online wel enig misverstand tussen zavel en leem. Hoewel beide een mengsel zijn van zand en klei, is zavel zuurder door veen, terwijl leem alkalische is door kalk. Volgens wiki is zavel grof zand, aangelengd met klei.

Op papier lijkt het dus een redelijk tot goede bodem: het is waterdoorlatend, bevat klei voor planten, er kan goed in gegraven worden (door gekko's zeker) en het is wat zuur door veen.

Zoals ik in het begin al schreef, ongeveer 8 jaar geleden is er al een thread geopend omtrent zavelzand. Zie https://www.aquaforum.nl/threads/zavel-zand.43029/#post-556194. Het werd toen afgeraden, omdat het dicht zou slibben, maar met mijn (gewenste) vissen bestand ben ik daar niet echt bang voor.

Concreet is mijn vraag: is zavel idd een geschikte zand voor mijn twee +300l bakken? Maw, wat vinden jullie van zavelzand?
 
Zoals je zelf al opmerkt is het een goede bodem voor een terrarium,en voor planten welke niet onder water staan.
 
Denk toch dat corydorassen liever in ander zand grondelen dan in zavel hoor maar das mijn persoonlijk gedacht.
 
Het zou net als lateriet een onderbodem kunnen zijn. Welke dan alsnog afgedekt moet worden.

Zoals alles met klei. In water geeft dit een continue vertroebeling van het water. Zeker als er vissen in gaan rommelen.
 
Bedankt voir jullie snelke reacties.

Zoals je zelf al opmerkt is het een goede bodem voor een terrarium,en voor planten welke niet onder water staan.
Vandaar dat ik bewust deze vraag stel op een aquaforum. Wat is jouw persoonlijk mening van zavel?

Denk toch dat corydorassen liever in ander zand grondelen dan in zavel hoor maar das mijn persoonlijk gedacht.
Komt dat door de klei die het water vertroebeld, of door de grote van de korrel, of om (ook) een andere reden?

Het zou net als lateriet een onderbodem kunnen zijn. Welke dan alsnog afgedekt moet worden.

Zoals alles met klei. In water geeft dit een continue vertroebeling van het water. Zeker als er vissen in gaan rommelen.

Is het verstandig om de zavel af te dekken met een geschiktere soort zand, juist omdat de klei troebel geeft? Of is er een anderecreden voor? En als ik 'arme' zavel vind - welke dus minder klei bevat, vertroebeld deze alsnog ook het aquarium? Logischere wijze juist minder erg, omdat er dan minder klei in zit...
 
Waarom wil je het perse in je aquarium?

Want filterzand is zeer zuiver. Goed voor bodemvissen. Slibt niet dicht.
En kost bijna niks. Nog geen 10 euro voor 25kg.
 
Waarom wil je het perse in je aquarium?

Want filterzand is zeer zuiver. Goed voor bodemvissen. Slibt niet dicht.
En kost bijna niks. Nog geen 10 euro voor 25kg.
Het betreft vooral de kleur, zavel is namelijk zacht geel/bruin. Bijkomend is het even goedkoop als rivierzand. Ohja, ik wens twee zo natuurlijke/'gesloten' bakken te hebben, dus walstad-achtig nature/Dutch stijl...
 
Neem je instrooizand, heb ik ook en werkt goed.

Heeft een iets donkerdere tint als filterzand en is iets roder
 
Waarom wil je het perse in je aquarium?

Want filterzand is zeer zuiver. Goed voor bodemvissen. Slibt niet dicht.
En kost bijna niks. Nog geen 10 euro voor 25kg.
Dat wou ik ook net antwoorden maar Marcel was me al voor.
 
De kleur van zand word ook grotendeels bepaald door de kleur van de verlichting
 
Ondertussen is er meer duidelijkheid.

Een uitgebreider verslag - incluis fotos - volgt nog, maar dit zijn kort mijn bevindingen:
- De door mij gekochte zavel is eigenlijk gewoon fijn zand, met <30% klei/lutum die verantwoordelijk is voor de crème-kleur.
- Bij het spoelen gaat de klei en dus ook de kleur (gedeeltelijk) verloren.
- Gebruik het als onderbodem dat door de vissen en slakken gemengd mag worden met de bovenste laag, maar verwacht dan wel dat het water (matig) troebel en (tijdelijk) crème-kleurig wordt.
- De test met azijn gaf géén chemische reactie af, dus deze zavel is niet basisch en bevat geen kalk.

Zoals ik al schreef, deze zavel is getest met als gewoon 0/5 zand als controle groep. Er is zowel getest met azijn, als met water, dus totaal 4 bakjes met zand > zand+water (controle), zand+azijn, zavel+water en zavel+azijn.
 
Ondertussen heb ik zavel erin gedaan en de kleur bevalt me wel. Vooral omdat ik nog geen bodem-vissen heb...

Voor de volledigheid dus een kort gebruiksverslagje:
Hoewel zavel er idd mooi uitziet, is het vooral goed te gebruiken in een plantenbak; mitst er tot weinig wordt verplaatst. In een bak met (bodem-)vissen, komt er met zavel veel zand op, al daalt het wel gemakkelijk.

Om het anders te zeggen, de informatie van jullie is dus geverifieerd.
 
Dat klopt idd, maar het zand zelf is ook alsnog te klein. Zo valt het niet direct terug in het gat, nadat de planten zijn (her)plant. Met mijn komende bak zal ik hier meer opletten en het nodige verslag van doen.
 

Terug
Bovenaan