zandbodem!


M

mie567

Guest
Hallo

Ik wil graag een zandbodem, met veel planten en hout in mijn aquarium!
Maar hoe maak ik dit zuiver?
Met een zuigertje zuig ik toch al het zand uit mijn bak?
En waar de planten staan??

Gr,Mie
 
Met je zuigertje boven het zand bewegen dan dwarrelt je vuil op. Mocht er toch zand meekomen spoel je dit even en doe je terug in je aquarium.

Een zandbodem moet je niet te dik maken want je heb gauw bodemrot in zand. Probleem is dat je dus weinig bodem heb om je planten in vast te zetten. Ik maak bosjes met een elastiekje erom. Er zijn van JBL planten klemmen. Die schuif je door het elastiekje en de klem onder het zand duwen. Als er eenmaal wortels ontstaan blijft het wel staan.

Er zijn ook nog kleine zuignapjes waar je eventueel de klem in kan zetten. Zuignap op bodem klem erdoor en zand erop.
 
Als je de slang boven de zandbodem houd, dan komt er geen zand mee. Omdat zand zo klein is, blijft al het vuil erop liggen. Ik zou geen rivierzand halen, heb ik wel gedaan. Op sommige plekken word het zwart. En dat moet ik weer afzuigen, schoonmaken, of omwoelen.........

Volgens mij raden ze hier filterzand aan.;)
 
Je kan bij de Hornbach Aquasand kopen met een korrel van 0,4-0,8mm. Veel leden gebruiken dit en het is mooi spul. Zelf wapper ik met de hand tijdens het afhevelen boven de bodem waardoor ik los vuil mee kan afzuigen.
 
Ik héb een planten bak met zandbodem... Mijn planten kweekbakje. Toch weet ik nog steeds niet of ik dit ook zou doen bij m'n grote bak wanneer de bodem daar aan vervanging toe is. Het verschil in plantengroei is groot, te groot eigenlijk. Daarbij moet gezegd dat het kweekbakje geen verdere bewoners heeft.
 
Ik héb een planten bak met zandbodem... Mijn planten kweekbakje. Toch weet ik nog steeds niet of ik dit ook zou doen bij m'n grote bak wanneer de bodem daar aan vervanging toe is. Het verschil in plantengroei is groot, te groot eigenlijk. Daarbij moet gezegd dat het kweekbakje geen verdere bewoners heeft.

De groei blijft achter mag ik daaruit opmaken Ben? Ik heb zand in de bak met de Wui maar ook daar vindt ik de groei maar mondjesmaat. Nu is dat een bak zonder techniek dus wellicht dat dat ook een oorzaak is.
 
De groei blijft achter mag ik daaruit opmaken Ben? Ik heb zand in de bak met de Wui maar ook daar vindt ik de groei maar mondjesmaat. Nu is dat een bak zonder techniek dus wellicht dat dat ook een oorzaak is.
Nou, in mijn bak zit wel techniek, pomp e.d., verlichting en verwarming. Het is er algenvrij maar de bladgrootte is aanzienlijk kleiner. Bepaalde soorten komen eigenlijk helemaal niet tot wasdom. Uiteraard geef ik wel de benodigde voeding en zijn de waterwaarden goed. Ik gebruik trouwens filterzand van Wildkamp 0,4-0,8 mm.
 
Nou, in mijn bak zit wel techniek, pomp e.d., verlichting en verwarming. Het is er algenvrij maar de bladgrootte is aanzienlijk kleiner. Bepaalde soorten komen eigenlijk helemaal niet tot wasdom. Uiteraard geef ik wel de benodigde voeding en zijn de waterwaarden goed. Ik gebruik trouwens filterzand van Wildkamp 0,4-0,8 mm.

Ik heb dezelfde korrel van de Hornbach dus in een 60cm zitten. Crash heeft het in zijn ligbad en daar is de groei wel goed zover ik weet.
In de Wuibak heb ik echt heel fijn zand.
 
Ik kan er nog aan toevoegen dat ik bij planten die voeding voornamelijk via de wortels binnenhalen ook nog capsules bijsteek. (Backplay) Maar goed, dit maakt dat ik bij mijn grote bak, die het meer dan goed doet, toch weer denk aan een bodem met voeding toevoegingen.
 
Wat is het beste?
Gewoon een stuk tuinslang?
Of een speciale stofzuiger?
 
Tuinslang is net zo goed, en goedkoper. Wel oppassen voor weekmakers.;)
 
Ik gebruik ook tuinslang/filterslang en tijdens het afzuigen wapper ik met de hand wat over de bodem en dan komt los vuil veelal wel mee.
 
Ik heb ook het filterzand van Wildkamp 0,4-0,8 mm besteld!
Wat voor planten voeding is het beste?
Of is alleen kleikorrels voldoende
 
Klei bevat weinig voeding en je kan voor voedingscapsules een pb sturen aan lid Backplay. Dan heb je dacht ik 30 voor 5 euro en die zijn prima voor in de bodem.
Dat is dan meer voor de moerasplanten en voor de rest kun je gewoon wat plantenvoeding geven (vloeibaar). Ook dat zou je eventueel bij hem kunnen kopen als je wil;)
 
Mak nu eens 1 of --------------------I electrabuis, bocht , buis omhoog. net boven de waterlijn. boor in de liggende buis gaatjes 3 mm. gaatje in de bocht. in staand gedeeltje.

Princiipe als de sponsfilter. wikkel om de liggende buis , nylon doek. daar wordt dan water door gezogen.
Lijm de boel in elkaar, maak luchtaansluiting in de staande buis. en draai eerst proef in de bak.

Geen kans op zwart water, wordt steeds ververst.
 
Mak nu eens 1 of --------------------I electrabuis, bocht , buis omhoog. net boven de waterlijn. boor in de liggende buis gaatjes 3 mm. gaatje in de bocht. in staand gedeeltje.

Princiipe als de sponsfilter. wikkel om de liggende buis , nylon doek. daar wordt dan water door gezogen.
Lijm de boel in elkaar, maak luchtaansluiting in de staande buis. en draai eerst proef in de bak.

Geen kans op zwart water, wordt steeds ververst.
Als ik de tekst kon begrijpen lijkt het wel een handige tip.... Je beschrijving is niet zo duidelijk, heb je misschien een plaatje van wat je bedoelt, Bertus?
 
Om hier op aan te haken, gezien de nadelen van een zandbodem (mindere plantengroei en gasontwikkeling) heeft iemand suggesties van een type grind (1-2mm en dan afgerond maar niet die kunstmatige bolletjes) wat ongeveer dezelfde kleur heeft als zand.
Ik heb vele websites bezocht maar het grind komt vaak toch niet in de buurt.
Dank, ralf
 
Ik heb in al mijn bakken bodems van filterzand en hou die gewoon schoon met mijn Python hevelklok. Nooit een probleem met het meezuigen van zand gehad.

Overigens moet je met het gebruik van grind wel oppassen met je bestand, want Corydoras zijn er bijvoorbeeld geen fan van. Ik zou zelf in mijn nieuwe bak graag een combinatie van zand en grind gaan gebruiken, maar ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat ga doen zonder er een bende van te maken.
 
Overigens moet je met het gebruik van grind wel oppassen met je bestand, want Corydoras zijn er bijvoorbeeld geen fan van. Ik zou zelf in mijn nieuwe bak graag een combinatie van zand en grind gaan gebruiken, maar ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat ga doen zonder er een bende van te maken.
Scheidingswandje?
Stuur anders een pb naar bijv. Sanneke (@Sanneke80 ) die heeft dat ook gedaan. ;)
 
Scheidingswandjes is inderdaad een prima oplossing! Mocht je meer info willen hoe ik dat gedaan heb, laat maar weten. ;)

Zelf ben ik heel tevreden over het gebruik van filterzand. Het grote voordeel vind ik is dat het vuil er niet tussen kan gaan zitten zoals bij grind wel gebeurt.
Gasophoping heb ik bij filterzand of het gekleurde zand van de hornbach 0,4-0,8 mm nog nooit gehad,
Dit kan je wel hebben met nog fijner zand, zoals rivierzand!!!

Sommige planten doen het net iets beter op grind, maar anderen juist weer beter op zand.
Dat heb ik hier met verschillende planten uitgeprobeerd.

Voor de cory's en cichliden, is zand een pluspunt, omdat ze dit door hun kieuwen spoelen.
Ook voor bijvoorbeeld een ancistrus is dit erg leuk, omdat deze letterlijk bergen zand verzet, erg leuk om te zien.
Minder leuk als je daar planten hebt staan :D
 
Om hier op aan te haken, gezien de nadelen van een zandbodem (mindere plantengroei en gasontwikkeling) heeft iemand suggesties van een type grind (1-2mm en dan afgerond maar niet die kunstmatige bolletjes) wat ongeveer dezelfde kleur heeft als zand.
Ik heb vele websites bezocht maar het grind komt vaak toch niet in de buurt.
Dank, ralf
Nou, ik heb al mijn bakken gewoon aquariumgrint.

Gaat perfect.
 
Ik heb in al mijn bakken bodems van filterzand en hou die gewoon schoon met mijn Python hevelklok. Nooit een probleem met het meezuigen van zand gehad.

Overigens moet je met het gebruik van grind wel oppassen met je bestand, want Corydoras zijn er bijvoorbeeld geen fan van. Ik zou zelf in mijn nieuwe bak graag een combinatie van zand en grind gaan gebruiken, maar ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat ga doen zonder er een bende van te maken.

Als jij afgerond grint heb, is er niet aan de hand. Bij mij zitten ze in de 1.60 m ook op afgerond grint.
 
Als ik de tekst kon begrijpen lijkt het wel een handige tip.... Je beschrijving is niet zo duidelijk, heb je misschien een plaatje van wat je bedoelt, Bertus?


Hoe werkt een sponsfilter? Haal de sponzen eraf, wat zie je dan? buis met gaatjes.
Maak er dan nu 1 op lengte van je bak. min de bochten. doe daar aan doek omheen. . dan aan 1 of beide kanten een bocht. dan een stuk buis om hoog. De rest zie je bij je sponsfilter.
 
bm73Y5Wnh40Z3Ux7Q8XomJ0PBnZeTtaG.jpeg


Hier zie je allen de opgaande buis, de liggende buis zit onder het grint. Dit is de rechtse kant.

die het water in het bioloog gooit.
 
Dit is de linkse kant. zelfde principe. Gaat over de rechtse ook naar het bioloog. Hier was de voorruit weg. was beschadigt, nieuwe ruit gezet.


N3nOG-RU1BVCe9fX1ywtIpk8Syb6RsBR.jpeg
 
Vandaag komen mijn planten binnen!
Nu las ik ergens dat ik het zand eerst moet wassen?
Ik heb filterzand van Wildkamp

En hoeveel centimeter zand in mijn aquarium is het beste!
 
Zand altijd even spoelen. Kleine moeite en je haalt er veel stof tussen uit.
Cm of 3-4 kan al voldoende zijn afhankelijk van je planten en bewoners.
 

Terug
Bovenaan