Zandbodem


Hidde06

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2023
Berichten
181
Leeftijd
19
Hoi, ik heb sinds kort een slangvis (modderkruiper) en heb gelezen dat deze graag onder het grind en het liefste in zand duikt. Ik heb nu grind op de bodem, maar heb nog wel strandzand thuis liggen. Zou ik die strandzand in mijn aquarium kunnen leggen in een hoekje bijvoorbeeld voor mijn modderkruiper? Of is dit zand schadelijk?
 
Geen ervaring met strandzand qua korrelgrootte en substantie. Zou het in ieder geval goed wassen maar ik weet niet of er bijvoorbeeld naar verhouding veel schelpresten inzitten ofzo. Wel ervaring met de combinatie van zand en grind en dat het uiteindelijk aardig gaat mixen (zand onderop en grind bovenop). Dus daar zou je bij voorbaat wat op kunnen bedenken.
 
Je hebt voor je cory's en voor de kuhlii relatief fijn zand nodig, korrelgrootte 0,4-0,8mm. Filterzand is een redelijke goedkope en geschikte zandsoort. Overigens zijn ook kuhli's groepsdieren, en is eentje wel erg alleen. (https://aquainfo.nl/artikel/pangio-kuhlii-indische-modderkruiper/)
Dat is op deze plaats even offtopic,maar ik weet dat je de vraag elders gesteld hebt.
 

Terug
Bovenaan