Zandbak voor baby muskusschildpad?


Estervdw

Member
Lid geworden
8 oktober 2020
Berichten
20
Leeftijd
54
Beste mensen,

Ik heb een muskusschildpad van zo'n 2 maanden oud. Er is mij geadviseerd om ook een zandbak in het aquarium te plaatsen om er te zonnen en later voor eventuele eierleg, mocht het een vrouwtje zijn. Maar hij/zij maakt er een grote modderpoel van. Is het echt nu al nodig om een zandbak te hebben of kan hij/zij het voorlopig wel af met een eiland? Bvd!
 
Het zijn schildpadden die niet vaak het land op gaan. Wel Kan bij jongere exemplaren dit handig zijn mochten ze eieren leggen. Heb je geen zandbak dan is er een kans dat het ei in het lichaam blijft met alle gevolgen vandien.


zelf heb ik een klein hoekje met zand. In de afgelopen 14 jaar heeft mijn vrouwtje 3 eieren gelegd. Dus gebeurt het vaak zeker niet.


kan je een foto delen? Ben erg benieuwd naar de inrichting. Misschien kan ik mee denken aan iets waardoor het minder een troep wordt als de schildpad graaft.
 
Hallo Nekko, vanaf welke leeftijd kunnen ze eieren gaan leggen? Dit hummeltje is pas zo'n 3cm groot.
De foto's geven wat lichtreflectie maar hopelijk is het te zien.
20230715_190015.jpg
20230715_190025.jpg
 
Het is niet zozeer dat ze (denk ik) graaft maar ze ploft nat op het zand dus intussen ligt er een aardig plasje.
 
Ik zou uiteindelijk wel over gaan naar een wat grotere bak, minimaal 1meter.
een volwassen schildpad vervuilt onwijs veel en met een kleinere bak ga je het niet kunnen bijhouden. Ook is het voor de groei van de schildpad beter.


ik heb geen idee hoe groot je bak werkelijk is maar door de ”drijfrots” lijkt het 60cm ?
 
[SUP]Deze bak is idd 60cm, later komt er een grotere.[/SUP]
[SUP]Hoeveel mag een jong diertje eigenlijk eten? Alles verdwijnt als sneeuw voor de zon [/SUP]
 
Ik zou het niet weten, het is terrarium zand. Is het teveel of moet ik ander zand?
 
Nou je schildpad zal sowieso niet tot de bodem graven denk ik, dus je zou er een deel uit kunnen halen en onderin opvullen met iets anders, waardoor je minder kans hebt op rot erin. Maar ik ben niet echt een kenner qua schildpadden, maar weet wel dat een dikke laag zand in een aquarium niet handig is, wellicht op deze manier minder problematisch? Iemand? 😄
 

Terug
Bovenaan