Zand waterval


Bart33

Active member
Lid geworden
5 juni 2019
Berichten
26
Leeftijd
24
Goedeavond allemaal,

Ik heb een vraag. Ik ben vandaag bezig geweest met het bouwen van een zandwaterval. Ik zal kijken of ik zo nog wat foto'ś kan toevoegen.
Nu is het alleen zo dat de pomp het zand/pellerts weer omhoog terug blaast ipv meeneemt.
Ik heb tot 3x toe de diepte van het plastic kaartje in het inlaat t stuk veranderd. Maar wat is de truc?

Dit zijn de technische gegeven:
Bak is 1.50 bij 50 bij 50... Ongeveer 400l.
Staan 2 externe pompen op. Een van 1200 en een van 1400 l/h.

De retour van de 1400 is dmv een t stuk en kraantjes uitgesplitst naar resp. de spraybar en de zandwatervallen.

De waterval heeft een reservoir met wit pellet zand. Op het inlaat t-stuk zit dus de 1400l pomp. Dan na 20cm rechtdoor splits ik de waterval dmv een nieuw t stuk in een kleine en een grotere waterval. één van 15cm hoog de ander van 35 hoog. Ik had zelfs klepjes in deze 2 watervallen gemaakt, maar daar kom ik nu niet eens aan toe.
Met de 1400 helemaal open. haal ik dus geen resultaat. Iemand een idee?
 
IMG_20190729_141919.jpg
IMG_20190729_141919.jpg
IMG_20190729_141007.jpg
 
Heb je dit ooit ergens werkend gezien met een pomp? Volgens mij zal het water altijd via alle openingen naar buiten stromen en dus geen zand naar binnen zuigen.

Ik ken het principe wel op veel kleinere schaal aangedreven door een luchtpomp, door in het verticale buisstuk lucht omhoog te laten borrelen wordt er water en zand aangezogen. Of dat op grotere schaal werkt weet ik niet, lijkt me iig lawaaierig. Overigens werkten die kleine zandwatervalletjes ook maar eventjes goed hoor, vaak net lang genoeg voor wat foto's.
 
Nou, Er staan wel een aantal filmpjes op YT, waarin zowel wordt gewerkt met een luchtpomp als met een waterstroom.
Het lijkt heel simpele techniek, zelfs van tuinslangen worden de watervallen gemaakt.

Dat was inderdaad de reden dat ik voor een waterstroom heb gekozen, anders had ik nog een licht brommend luchtapparaat in mijn kast staan.
Maar er zijn toch vast wel meer mensen die al zo waterval hebben gebouwd?
 
Wat jij wilt met water slang, zal je de stroom gelijk onder in de stijgbuis moet zetten.
zo de aansluiting nu zit, voor dat gat , krijg je nooit geen druk en aanzuiging . met een omgekeerde Y.

dan op 2 poot de aansluiting maken.
 
Ja precies, de wateraansluiting moet sowieso achter dat gat komen waar die het zand aan moet zuigen.
Het water moet helemaal omhoog geduwd worden in de buis, daar is druk voor nodig, die druk verlies je nu door dat eerste gat (in het bakje)
 

Terug
Bovenaan