Zand of grindbodem


F

Folkishpeter

Guest
Ik wil binnenkort weer een aquarium inrichten, maar waar ik hier niks over kan vinden is de bodembedekking. Wat kan ik het beste nemen zand of grind. En als dit er eenmaal in zit is het natuurlijk niet maar zo meer te verwisselen.
Ik wil er een gezelschapsaquarium van maken (120x40x50) .
 
Als je een lichte bodem wil, dan kan je gaan voor filterzand. Te koop bij Wildkamp voor rond de 7 euro per 25 kilo.

Wil je een donkere bodem, dan gaan veel mensen ondertussen naar de hornbach voor fijn zwart grind.

Filterzand is vanwege de vorm van de korrel beter dan gewoon zand ivm dichtslibben van gewoon zand, wat kans geeft op bodemrot.
 
Voor mijn oog lijkt een donkere boden veel mooier, dus ik ga eenskijken naar fijn zwart grind van hornbach.
 
Die hebben of iig hadden het ook in donkerbruin. Als je het monotome zwart een beetje wil breken kun je het mengen. 1 kleur oogt wat onnatuurlijk vind ik zelf.
 
Dat is geen grind, maar zand met dezelfde korrelgrootte als de fijnste maat filterzand.

Zelf heb ik weleens bruin met zwart gemengd, maar dit zag er juist onnatuurlijker uit en dat was doodzonde van dat dure zand, want je krijgt het niet meer van elkaar gescheiden.
 
Amarantha zei:
Als je een lichte bodem wil, dan kan je gaan voor filterzand. Te koop bij Wildkamp voor rond de 7 euro per 25 kilo.
Ligt er ook aan wat je 'licht' noemt. Het is zeker niet spierwit en ik vind het filterzand van de wildkamp erg 'rustig' ogen. Maargoed, het is inderdaad lichter dan het gekleurde zand van de Hornbach.
Al is misschien beter om nu te laten zien hoe het uitziet, dan maakt het namelijk niet meer uit hoe het precies wordt genoemd door persoon A of B. Foto van bak met Wildkamp filterzand.

MauriceM zei:
Die hebben of iig hadden het ook in donkerbruin. Als je het monotome zwart een beetje wil breken kun je het mengen. 1 kleur oogt wat onnatuurlijk vind ik zelf.
Ik vind zelf het zwart zoals het in de bak uitkomt helemaal niet monotoon, variatie genoeg in de kleur van de indidivuele korreltjes.
Daarnaast zou ik zeggen dat je onnatuurlijk ogen niet oplost door kleuren te mengen, maar door de bodem te voorzien van wat bladstrooisel, kiezels, takjes, eventueel een elzenpropje hier en daar, etc., met andere woorden wat 'rommeltjes'.

Jones zei:
Dat is geen grind, maar zand met dezelfde korrelgrootte als de fijnste maat filterzand.
Ze hebben er ook grind, in dezelfde kleuren als het zand. Da's wel even van belang om te benadrukken. Niet dat iemand met het grind thuiskomt in de gedachte dat dat het enige was terwijl hij/zij eigenlijk het zand wilde hebben (bijvoorbeeld met het oog op de bodemvissen).

~ Ivo
 
Maar hoe maak je een zandbodem schoon, grind kun je af zuigen maar bij een zandbodem lukt dat natuurlijk niet.
 
Dank voor alle info, ik ga in eerste instantie voor het filterzand en dan de middelmaat,
 
Het zit in zakken van 25 kg, ik kijk eerst of ik aan 1 zak genoeg heb, De winkel zit dichtbij dus ik kan er zo een zak bijhalen.
 
Jawel toch? In mijn Rio 300 (120x50x60, dus een groter oppervlak) ligt ca. 30 kilo.
 
Karig laagje dan of die ca kan 10 kg meer zijn ;) in m'n vision ligt al 20 kg en is nog geen meter.
 
In onze 120x40 ligt ca. 20 kg, maar dat is vooraan dan ook een dun laagje waar planten zetten dus een crime is. Ik kan me dus voorstellen dat je er met 25kg wel komt.

~ Ivo
 
Ik laat het jullie binnenkort wel weten hoe het eruit gaat zien,
 

Terug
Bovenaan