Zand of grind


Dat merkloze zand is prima voor grondbewoners (eigen ervaring).. van dat Dennerle-grind/zand weet ik het van horen zeggen.
 
Dus zeg je dat beiden een optie kan zijn Mark?
 
Yep, dat Dennerle zand is alleen iets grover blijkbaar, het merkloze is vrij fijn.
Maar beide niet scherp inderdaad.
 
Naar mijn mening is dit ook zo, maar wilde dit graag even checken i.v.m. mogelijke grondbewoners.
Zand zou-mogelijk-kunnen- dicht slibben en ging mijn mening ook i.v.m. redelijk zwaar plantbestand naar het grind toe.
 
Ik heb dat merkloze zand nog maar kort in gebruik dus kan nog niets zeggen over dichtslippen op de lange termijn maar begrijp uit de vele ervaringen van anderen dat het niet een bijzonder punt van zorg is.
Persoonlijk zou ik in een wat grotere bak (lees: groter dan kleine garnalenbak) ook gaan voor grover zand cq grind.
 
Correct Mark, ik ben alle opties aan het overwegen voor het boodschappen briefje voor mijn nieuwe 200x60x60cm bak(je).
 
Ik gebruik het Dennerle kwartsgrind in mijn aquarium. Het is prima geschikt voor bodemvissen zoals de Corydoras. Bijkomt positief punt is dat het volledig PH neutraal is en geen stoffen aan het water afgeeft die invloed hebben op o.a. de PH.

Het andere product ken ik niet.
 
Is beide prima spul.
Gaaf een nieuwe bak Ton,flinke ook man!
 
Dank jullie,
Inderdaad een flinke John :) vandaar dat ik gelijk goed wil gaan beginnen en bij twijfel navraag doe omdat ik goed weet dat een bestand na een x aantal jaren kan gaan veranderen. (niets is menselijker)
 
Verstandig Ton.
Heb zelf dat spul van Dennerle gehad maar was eigenlijk meer als tweede keus omdat er hier geen Hornbach zit want vind dat fijnere zand van hun toch mooier.
 
Zijn in principe beide geschikt voor bodembewoners,of heb jij andere ervaringen met deze bodembedekkers C�dric? ;)
 
Seabait zei:
Zijn in principe beide geschikt voor bodembewoners,of heb jij andere ervaringen met deze bodembedekkers C�dric? ;)

Ik heb zo het gevoel dat de bodembewoners liever zand hebben.
Maar als je geen beslissing kan nemen kan je altijd een combinatie maken, hier en daar een beetje knutselen in je bak, altijd leuk ;).
 
Ik heb ook eens geprobeerd om een zandstrandje aan te leggen voor de Corydoras.
binnen een maand is het verdwenen onder het grind.
Tenminste, bij mij
 
Ja zoals de TS ook zegt heb je dat ook bij het werken in de bak al en het lijkt leuk maar praktisch is het niet.
 
Ik heb nu net een bak gestart met een corry strandje, maar ben het nu na 5 dagen al zat. Het zand blijft maar mengen met het zwarte grind. Ik ga waarschijnlijk de hele bak voorzien van zand.
 
Erik1404 zei:
Ik heb ook eens geprobeerd om een zandstrandje aan te leggen voor de Corydoras.
binnen een maand is het verdwenen onder het grind.
Tenminste, bij mij

Inderdaad, het is niet echt aan te raden om een combinatie te maken, maar het was in ieder geval te proberen, h� ;)
 
Klaske zei:
Ik heb nu net een bak gestart met een corry strandje, maar ben het nu na 5 dagen al zat. Het zand blijft maar mengen met het zwarte grind. Ik ga waarschijnlijk de hele bak voorzien van zand.

Wat leuk!
 
C�dric Vleminckx zei:
Erik1404 zei:
Ik heb ook eens geprobeerd om een zandstrandje aan te leggen voor de Corydoras.
binnen een maand is het verdwenen onder het grind.
Tenminste, bij mij

Inderdaad, het is niet echt aan te raden om een combinatie te maken, maar het was in ieder geval te proberen, h� ;)

Wut???
Eerst zeg je dat je, als je niet kunt kiezen, grind en zand misschien kan combineren.
Vervolgens zeg je dat het niet echt aan te raden is.
:stars:
 
Even terug naar de begin post mensen :petjeaf:
Maar bedankt voor de eigen ervaringen met zandstrandjes of mixen van bodemsoorten :thumbs:

Edit;
De afkorting TS is inderdaad Topic Starter. :)
 

Terug
Bovenaan