Zand mixen met Aquasoil?


MadhouseNL

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2022
Berichten
54
Leeftijd
35
Beste mede Aqua Junkies ,

Binnenkort ga ik verhuizen en zal het aquarium leeg moeten en ook mee verhuisd moeten worden . Dit is voor mij eigenlijk een mooie moment om het een en ander aan te passen . Ik heb nu een bodem van alleen filterzand , na wat te hebben geëxperimenteerd te hebben met Root tabs , wil ik eigenlijk een soort voedingsbodem creëren dmv aquasoil (bijvoorbeeld seachem flourite ) en zou dit dat willen bedekken of aftoppen met een laag filterzand . Mijn vraag is nu kan dit idee überhaupt ongestraft realiseren ? (Kans op bodemrot oid of wellicht sla ik de plank gewoon volledig mis ) of is dit prima te realiseren?

Ik hoor je wellicht denken waarom niet alleen aquasoil gebruiken? Ik vind filterzand op de een of andere manier heel natuurlijk overkomen (kwestie van smaak denk ik) ook heb ik een aantal ottosinclus rondzwemmen en nerita slakken die het zand erg op prijs lijken te stellen .
 
Zou het zeker niet vermengen met zand omdat de kans op dichtslibben bestaat. As je het te grof vind zou je (gedeeltelijk) de Powder/sand versie van Flourite kunnen gebruiken

edit; Flourite is geen aquasoil omdat het geen pH verlagende eigenschappen heeft.
 
Ik doe dit zelf wel, ik bouw mn bodem op volgens de walstad methode. Ik gebruik alleen ipv aquasoil gewoon vijverpotgrond/potgrond. Bovenste laag filterzand om alles in te sluiten. Heb wel wat methaan gas wat omhoog komt maar zolang dit niet in de bak blijft hangen kan het geen kwaad.

Onder in je bodem krijg je altijd temaken met rottingsprocessen of je zou je bodem maar een cm dik moeten maken en continu moeten mixen. Als je filterzand dichtgeslipt krijgt eet ik mn schoen op. Filterzand is bedoeld om niet dicht te kunnen slippen. Tuurlijk, als je 50-50 mixt en er meer spul dan filterzand over is. Dan slipt het dicht. Maar als er meer troep dan filterzand ligt dan heb je een bodem van troep niet van filterzand 😜

Filterzand is in het leven geroepen speciaal om troep op te vangen zonder dicht te slippen (tot een bepaalde hoogte)
 

Terug
Bovenaan