zand en fijn grind mengen voor bodem?


N

neon

Guest
Toch heel eventjes war advies nodig.
Sta op het punt naar de hornbach te gaan om daar iig zwart zand te gaan kopen.
Nu hebben ze ook heel fijn zwart diamant grind (zo heet het). Dat is ook heel mooi en niet scherp.

Kan zand en fijn grind gewoon gemengd worden?


(Ik heb corydoras en willen ook graag ramirezi/altispinosa)
 
Dit is sterk af te raden.
De beste bodem bestaat uit korrels van dezelfde grootte.
Als je verschillende groottes gaat mengen zal de bodem vrij snel dichtslibben.
 
En welk is dat het meest geschikt voor dit soort vissen?
Zand of heel fijn grind?
 
Zand is het meeste geschikt omdat ze daar hun kieuwen mee spoelen. Het gekleurde zand van de Hornbach is daar goed voor. Of fijn filterzand.

Mengen niet doen.

Ik weet niets van je aquarium, maar cory's met cichliden combineren gaat alleen als ze genoeg bodemruimte hebben.
 
Inderdaad. Voor zowel Corydoras als Mikrogeophagus geldt hoe fijner de bodem, hoe beter ze hun kenmerkende gedrag kunnen vertonen.
 
Ik moet nog gaan uitzoeken welke vissen er (bij) komen, maar ben nu de bakken aan het doen. Wil daar dus sowieso een bodem in die voor dit soort vissen geschikt is.

zand it is.
 
Ik heb hier een bodem van dennnerle, geschikt voor corydoras. Is een afgeronde korrel en alle vissen hebben nog de baardharen en grondelen er op los. Ze kunnen alleen het grind niet door de kieuwen filteren.

Edit; foto's staan wel in mn topic
 
Ik heb de Panda s op de Aquasand van Hornbach zitten. dat heeft een korrel van 0,4-0,8mm en wordt door meer leden gebruikt.
 
Ik heb inmiddels het zand gekocht. Straks eens in de bak gaan doen. *zin in*
 
mag ik je een hele groote tip geven, als je co2 gebruik. en geen lucht pomp snachts aan zet doe dit wil aankomende tijd. je planten gaan geen co2 maken aankomende dagen. en dan ben je de volgende morgen heel veel vissen kwijt.
 
Ik kan je 1e en 2e post niet aan elkaar knopen moot.
wie had een piek? Ik? Jij?

Ik heb in de opnieuw ingerichte bak alleen de filter die bij de bak hoort en heb langs de achterwand op de bodem een staafje van zo'n 10 cm neer gelegd voor bubbeltjes.

In de kleine bak, die over een poosje aan de beurt is, zit alleen een klein filtertje (ook horend bij de bak) waar ik een buisje met gaatjes op heb gezet, welke net boven het water hangt waardoor het uitstromend water wat lichte bubbeltje maken.

geen co2 apparaat verder.
 

Terug
Bovenaan