Zand bij cory's ...... Is dat echt nodig?


En ik dacht nog wel dat ik het met mijn opmerking duidelijker zou maken:sorry:

Je hebt helemaal gelijk Seabait! Om een korrel van 3mm naar 1.5 mm te krijgen zul je hem in achten moeten hakken...

2 keer zo klein, is 3 keer hakken, en dan heb je 8 korrels van 1,5 mm (2 tot de macht 3)


De moraal van mijn verhaal was: het enige wat bepaald of iets grind of zand is, is het formaat. Mission has failed.
 
Eigenlijk kan het ook wel kloppen hoor,met een korrel van 3mm lang en 1.5mm hoog bv.
Doe je die door de helft heb je 1.5 bij 1.5mm,moet je nog wel de randjes glad schuren anders is het te scherp :D
 
Maar de conclusie is wel duidelijk nu denk ik.
Ja op afgerond grind kan het maar op zand zie je natuurlijker gedrag.

Net als deze panda tijd om de discussie te laten rusten;)
IMG_20161226_153207.jpg
 
Wat heeft dit topic in godsnaam te maken met zwaarder, gemakkelijker kapot of harder te maken? en welke maat zal je een worst wezen? :S
Lees het nog eens goed door vooraleer je commentaar geeft op zaken die je blijkbaar niet kent. :stars:
Of het zand of grind is heeft enkel te maken met de grootte van het product.
Is het < dan 2mm dan is het zand, is het > dan 2 mm is het grind, dit heeft niets te maken met uit welk materiaal het zand of grind bestaat.
1 tot 2 mm korrelgrootte is sowieso zand en geen grind.

-Zwaarder: heeft enkel te maken uit wat zand of grind bestaat.
-kapot krijgen: heeft ook weer te maken uit welk materiaal zand of grind bestaat.
-Harder: weer heeft het te maken uit welk materiaal het zand of de grind bestaat.

Hier nog een link voor diegene die ........

http://www.surfsleutel.info/beton/zandengrind.htm

dus als jij naar de winkel gaat, koopt een zak "grind" van 1-2mm ga je naar de verkoper: dit is zand hoor... dan staat die je raar aan te kijken en verklaart je voor gek.

Goed het zal uit een ander materiaal bestaan, blijft het zo dat cory´s het beter doen op ZAND materiaal, dit is namelijk iets waar ze makkelijker doorheen komen.

iedere idioot ziet of iets van zand materiaal is, of wat anders.
en dan zal de korrel grootte een worst wezen.
 
dus als jij naar de winkel gaat, koopt een zak "grind" van 1-2mm ga je naar de verkoper: dit is zand hoor... dan staat die je raar aan te kijken en verklaart je voor gek.

Goed het zal uit een ander materiaal bestaan, blijft het zo dat cory´s het beter doen op ZAND materiaal, dit is namelijk iets waar ze makkelijker doorheen komen.

iedere idioot ziet of iets van zand materiaal is, of wat anders.
en dan zal de korrel grootte een worst wezen.

Ben je nu zo'n dwarse.... of wat scheelt er?

Dit is mijn laatste post hier in dit topic.
Het gaat niet over dat zand of grind uit ander materiaal bestaat, er zijn diverse zand/grindsoorten, zand en grind kan uit hetzelfde materiaal bestaan.
Het gaat er over hoe groot een korrel is van wanneer het van zand is en wanneer het naar grind gaat.
En als men dan toch op dit forum zit te praten over hoe groot een bak moet zijn bij een bepaald bestand of hoe een filter moet draaien of hoe planten moeten worden neergezet, of dat hoelang het licht moet aan zijn of welk licht het moet zijn. Dan is het op zijn minst even belangrijk dat men de zaken bij naam noemt zoals het hoort en dat men zegt of het zand of grind is.

-2 mm is zand, + 2 mm is grind, of doe een aap een politie-uniform aan(sorry politie ;) )het blijft een aap.

En weer die uitleg, of jij er nu mee eens bent of niet, er zijn Corydorassoorten die op zand leven en er zijn soorten die op grind/kiezel/rotsen leven.
De korrelgrootte is zeer belangrijk, alsook de scherpte van de korrel.
Is de korrel te scherp dan zit de kans erin dat de vis zijn baardharen kwetst, is de korrel te klein dan zit de kans er groot is dat de bodem dicht slipt en je blauwalg en/of rotte plekken in je bodem krijgt.
 
Laatst bewerkt:
iedere idioot ziet of iets van zand materiaal is, of wat anders.
en dan zal de korrel grootte een worst wezen.

Is nou juist het verhaal met deze materie,het formaat maakt dat het zand of grind is.

En dan kijkt de lfs maar gek in dit geval,doen ze ook als je zegt dat ze diverse kamerplanten verkopen als aquariumplanten bv.
 
ja dat is leuk dat mensen dat hebben opgeschreven, maar 99.9% van de wereld kent dat lijstje niet.
die zien en voelen gewoon zand of grind, ongeacht de grootte van de korrel.

dus bij iedereen die zegt dat die dennerle grind (1-2mm) heeft moeten we maar meteen zeggen:
neehoor je hebt zand.. om het nog duidelijker te maken?

dat er cory´s zijn die op verschillende types bodem leven geloof ik hoor, maar als hier nou meerdere mensen zeggen dat ze leuker gedrag vertonen en drukker aanwezig zijn op een bodem met een kleine korrelgrote ( Zand jaja :D ) waarom zou je ze hier dan niet gewoon op houden?

zoals ik al zei weet ik dat er meerdere cory´s zijn die weinig op de bodem zitten, maar dit is wel een minderheid.

PS: ik lig wel eens dwars ja, maar bedoel het goed hoor.
 
Laatst bewerkt:
Dus zullen we dan ook maar alle verschillende namen van vissen, planten, hout, water enz. op een hoopje gooien?
geen Nederlandstalige namen meer voor vissen en planten, geen namen voor verschillende houtsoorten(het is toch maar hout)
voortaan noemen we alles maar gelijk kraantjeswater, is toch hetzelfde aan regenwater of osmosewater, water is toch maar water?
Begrijpen wie begrijpen kan.
 
dus bij iedereen die zegt dat die dennerle grind (1-2mm) heeft moeten we maar meteen zeggen:
neehoor je hebt zand.. om het nog duidelijker te maken?

Sorry dat ik me ermee bemoei hoor maar snap deze even niet ;)
Dennerle heeft toch zowel zand als grind of wat bedoel je precies?

Edit, is ondertussen aangepast zie ik.
1-2 mm is dus zand maar wie noemt dat grind dan?
 
Deze discussie heeft geen doel..

Bemoei je er dan ook lekker niet mee?

Sorry dat ik me ermee bemoei hoor maar snap deze even niet ;)
Dennerle heeft toch zowel zand als grind of wat bedoel je precies?

Edit, is ondertussen aangepast zie ik.
1-2 mm is dus zand maar wie noemt dat grind dan?

oa dennerle zelf?

http://dennerle.com/nl/producten/aquaristiek/bodemgrond/kristalkwartsgrind

snap je wat ik bedoel? wat op wikipedia staat is leuk. maar zolang dit gebeurd blijven mensen in de war raken.
zeker als je ook nog is overal gaat vermelden: eigenlijk is het zand.

Dus zullen we dan ook maar alle verschillende namen van vissen, planten, hout, water enz. op een hoopje gooien?
geen Nederlandstalige namen meer voor vissen en planten, geen namen voor verschillende houtsoorten(het is toch maar hout)
voortaan noemen we alles maar gelijk kraantjeswater, is toch hetzelfde aan regenwater of osmosewater, water is toch maar water?
Begrijpen wie begrijpen kan.

ja lekker makkelijk toch?.. je weet heus wel dat ik dat niet bedoel.
 
RichD, wat is dan wél het verschil tussen zand en grind? Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten voelen?

Ook ik vind het belangrijk om het beestje bij de juiste naam te noemen, juist als er advies wordt gegeven.
 
oa dennerle zelf?

http://dennerle.com/nl/producten/aquaristiek/bodemgrond/kristalkwartsgrind

snap je wat ik bedoel? wat op wikipedia staat is leuk. maar zolang dit gebeurd blijven mensen in de war raken.
zeker als je ook nog is overal gaat vermelden: eigenlijk is het zand.

Als we toch aan het miereneuken zijn ;)
De nederlandse vertaling op de site klopt niet precies want op de verpakking zelf staat kies namelijk,nou kan je dit woord voor verschillende woorden gebruiken maar betekent oa letterlijk keizand.

Maar ik zal er verder mee stoppen heeft idd helemaal geen nut.
 
RichD, wat is dan wél het verschil tussen zand en grind? Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten voelen?

Ook ik vind het belangrijk om het beestje bij de juiste naam te noemen, juist als er advies wordt gegeven.

ja klink raar maar haal je hand is door het 1-2mm "grind" van dennerle en het 1-2mm filterzand van welk merk dan ook.

je voelt het verschil, ze zijn een stuk harder.

ongeacht blijft het volgens de regel zand maar mensen blijven het grind noemen.. wat ik ook snap.

Als we toch aan het miereneuken zijn ;)
De nederlandse vertaling op de site klopt niet precies want op de verpakking zelf staat kies namelijk,nou kan je dit woord voor verschillende woorden gebruiken maar betekent oa letterlijk keizand.

Maar ik zal er verder mee stoppen heeft idd helemaal geen nut.

ja ik ken geen duits :D maar zou goed kunnen hoor.
hoe dan ook word het op de nederlandse kaartjes altijd als grind aangeduid.

maar ik stop er verder ook mee, weet niet eens meer hoe t begonnen is :juggle:
 
Ik denk dat @RichD1011 er vooral op doelt dat men in de praktijk dikwijls het verschil kan voelen/zien. Vaak heeft dit dus ook te maken met grootte, je ziet vaak dat er echt grof grind is. Dit "grind" bestaat vaak ook uit meer kleuren, terwijl zand een meer gelijke kleur lijkt te hebben door de grote hoeveelheid. Denk dat hij bedoelt dat die officiële grens gewoon niet vaak wordt gebruikt. Punt is duidelijk.
 
Hoi.
Ik heb 8 corrys. 3 julii en 5 melatonaenia.

Die zitten hier op grind.

Zijn zeer levendig en grazen de hele dag.
 
Ik heb net mijn bak helemaal verbouwt en van grind (het leek wel versplinterd glas) naar fijner/minder scherp zand gegaan. Het leukste vind ik nog dat ze nu allemaal spoortje achter laten. Kwa gedrag merk ik weinig verschil.
Veel zwart "grind" is zelfs vermalen glas.
 
Zo'n vermoeden had ik al... werd me aangeraden bij de aanschaf... gelukkig vervangen en de cory's leven anderhalf jaar later nog steeds. Hopelijk hebben ze nu een mooier leven. :)
 
Beetje een non-discussie dit vinden jullie niet ?

Zwart-wit gezien heeft Luc wel gelijk. Maar de wereld is meestal niet enkel zwart of wit, vaak zit er nog een stukje grijs tussen. En dat grijze gebied in deze ligt dus rond de korrelgrootte van 1-2mm. Is de korrelgrootte <1mm is het zand, is het >2mm is het grind. Daartussen ligt een grijs gebied en kan het zowel grind als zand zijn of genoemd worden.

Ik heb grind in mijn bak liggen van 1-2mm, ja grind ja. Er is niemand die mijn substraat als zand zou beschrijven. Het wordt ook verkocht als grind door Dennerle. Heel zwart-wit gezien zouden ze het misschien als zand moeten verkopen maar dan denk ik dat ze een paar ontevreden klanten zullen hebben die toch iets anders dachten te kopen.

20170106_070418.jpg
 
Beetje een non-discussie dit vinden jullie niet ?

Zwart-wit gezien heeft Luc wel gelijk. Maar de wereld is meestal niet enkel zwart of wit, vaak zit er nog een stukje grijs tussen. En dat grijze gebied in deze ligt dus rond de korrelgrootte van 1-2mm. Is de korrelgrootte <1mm is het zand, is het >2mm is het grind. Daartussen ligt een grijs gebied en kan het zowel grind als zand zijn of genoemd worden.

Ik heb grind in mijn bak liggen van 1-2mm, ja grind ja. Er is niemand die mijn substraat als zand zou beschrijven. Het wordt ook verkocht als grind door Dennerle. Heel zwart-wit gezien zouden ze het misschien als zand moeten verkopen maar dan denk ik dat ze een paar ontevreden klanten zullen hebben die toch iets anders dachten te kopen.

Bekijk bijlage 5860

Hehe, gewoon omdat JIJ vind dat tussen 1 en 2 mm een grijs gebied is moeten wij dit zomaar ervaren en wat men internationaal zegt de vuilbak inkieperen?

Wat is er nu zo moeilijk aan om al wat kleiner dan 2 mm zand te noemen en wat groter is dan 2 mm grind?
Dit is voor iedereen gelijk, ga je een grijs gebied creëren tussen 1 en 2 mm dan ben je pas bezig om het overzichtelijker en vatbaar te maken voor discussies.

We zitten hier in net dezelfde discussie als met de "aquariumplanten" versus kamerplanten. :juggle:
 
Ik ben het wel met jawsachterglas eens dat het een non-discussie is. Maar dan houdt het wel op :D

aquaria zijn wat mij betreft geen exacte wetenschap. Gezond boeren verstand is het belangrijkste.
Wat zorgt ervoor dat de baardraden beschadigen....? Juist, iets scherps. Mijn mening is dan ook dat zolang je een bodem gebruikt die niet scherp is je er prima Cory's op kan houden :p
 
Hehe, gewoon omdat JIJ vind dat tussen 1 en 2 mm een grijs gebied is moeten wij dit zomaar ervaren en wat men internationaal zegt de vuilbak inkieperen?

Wat is er nu zo moeilijk aan om al wat kleiner dan 2 mm zand te noemen en wat groter is dan 2 mm grind?
Dit is voor iedereen gelijk, ga je een grijs gebied creëren tussen 1 en 2 mm dan ben je pas bezig om het overzichtelijker en vatbaar te maken voor discussies.

We zitten hier in net dezelfde discussie als met de "aquariumplanten" versus kamerplanten. :juggle:
Nee niet omdat IK dat vind. Zoals je in dit topic leest ben ik niet de enige die dat zo ervaart. En ook Dennerle heeft het dus blijkbaar moeilijk om zich aan die internationale regels te houden. Het is niet zo zwart wit als de officiele richtlijnen stellen. In theorie wel, maar in de praktijk dus blijkbaar niet altijd.

Maar goed. Denk niet dat we het eens gaan worden. Maakt verder ook niet uit hoor. Als jij mijn grind bodem een zand bodem wil noemen dan mag dat. En in principe heb je dan nog gelijk ook ; )
 
Ik ben Magda en heb een 1 meter aquarium, en een fluval edges van 23 liter in beide aquariums heb ik spierwit zand wat ook gebruikt wordt in zeeaquariums en het is mooi en de corydoras zo'n 10 stuks vinden het heerlijk want het is het fijnste zand wat er is eerst had ik fijn grind maar sinds ik dit heb zijn ze een stuk vrolijker.
 
Leuke discussie.

Een jaar of 10 geleden, toen ik mijn eerste 60l bakkie kreeg van mijn ouders, ben ik ook begonnen met grind. En best scherp ook. Een aantal van de Cory's die ik toen had heb ik nu nog steeds in mijn 200l bak zitten (inmiddels met zacht zand en nee daar weet ik de exacte korrelgrootte niet van) en ik heb er nog geen enkel gezien met kapotte baarddraden. Toch merk ik dat ze graag in het zand zitten met hun hoofd en ik zie ze het zand ook regelmatig spoelen. Lijkt me dat ze dat met grof grind niet kunnen dus minder van hun natuurlijke gedrag kunnen laten zien, wat ze juist zo leuk maakt. Ze verbouwen de hele bak hier, zandhopen van links naar rechts.

MOET het? .. Mwah..
Is het leuk? Denk het wel. En ik vind zand/fijn grind sowieso mooier dan grove korrels. Maar wie ben ik.
 
Echt zand is gewoon de fijnste vorm van grind, en grind is weer sediment van grote keien die door geletsers en rivieren worden meegevoerd. Hier in Limburg wordt zoals jullie weten grind en zand gewonnen welk door de eeuwen heen is afgezet. Dit grind en zand is heel erg afgerond door de eeuwenlange schurende beweging langs en over elkaar heen. Je Cory's en andere dieren zullen zich er NOOIT aan kunnen verwonden, kijk maar een goed onder de microscoop of vergrootglas, bijna zuiverronde tot ovale vormgeving, zonder uitsteeksels of scherpe randen.

Anders is dat met zand en grind dat wordt GEMAAKT van grote keien in zgn. steenbrekerijen, dat grind en zand, dat ook in vrijwel alle korrelgroottes te krijgen is, is zuiver mechanisch vergruisd en kan vlijmscherp zijn, terwijl het de korrelgrootte van zand of fijn grind heeft!

Zo en zo alleen ontstaat ook hier de discussie over Vissies op zand of grond. Hier heeft namelijk iedereen het gelijk een beetje aan zijn zijde, afhankelijk van de soort zand of grind die hij gebruikt heeft.

Dus idd eigenlijk een NONdiscussie.
 

Terug
Bovenaan