Zand bij cory's ...... Is dat echt nodig?


In de eerste plaats ging het niet over of het zand of grind moest zijn, het ging erover dat je iemand adviseerde om nieuw bodemmateriaal te nemen terwijl je zelfs niet wist uit welk materiaal deze bij de eigenaar was.
Je vertelde hem/haar dat ze beter op zand zaten en dit terwijl deze al een zandbodem had.
Ik wist wel dat Guppie100 een grindbodem had, maar hij heeft toch geen zandbodem?
Je hebt ook veel scherp zand en je hebt natuurlijk scherp grind. Je hebt afgerond zand en je hebt afgerond grind.
Inderdaad, en daar moet je goed op letten als je inkopen gaat doen bij het begin van je bak.
Het is niet zo dat alle Corydorassoorten gorgelen, de mijn zaten eerst op redelijk scherp zand en heb toen afgerond zand genomen, heb het groepje toen uitgebreid en geen enkel dier gorgelde, wat wel gebeurde is dat zij onder bladeren en tussen planten hun kostje bijeen zochten.
Sommige zwemmen ook gewoon bovenaan, en dan heeft een zandbodem natuurlijk niet zo heel veel zin. Die zijn hier ook al genoemd in dit topic.
Trouwens, er zijn filmpjes genoeg op internet die aangeven dat de dieren op zand zitten, er zijn echter ook filmpjes genoeg die aangeven dat deze dieren ook op grindvlaktes zitten.
Dat klopt, van beiden zijn er genoeg filmpjes te vinden.
 
Haha, ik ben er eindelijk! Even die link tussen mijn favorieten gezet, kan nog handig zijn.
Bedankt Luc!
 
Ik ben wel van plan nieuwe bodembedekking er in te doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Haha, ik ben er eindelijk! Even die link tussen mijn favorieten gezet, kan nog handig zijn.
Bedankt Luc!

Het wordt hoog tijd dat je eens gaat aannemen wat anderen zeggen en niet proberen je groot gelijk te halen via allerlei.

Iemand verkeerd adviseren blijft verkeerd adviseren, en daar zal ik altijd tegenin komen, zeker als de andere het weer beter weet.
 
Zo zie je maar, door dit topic te openen met de beste bedoelingen heb ik weer heel wat bijgeleerd. ;)
 
Dus ze kunnen ook op grind dus leven?
 
Nou ik zie dat ze hier heel veel plezier hebben op hornbach zand.
Af en toe graven ze hun kop tot aan vinnen in en ze grondelen de hele dag ontspannen de bak door.
Nadeel is wel dat ze stekjes uitgraven.
 
Jammer dat er zo veel discussie heeft over wie er wel of geen gelijk heeft.
Daar gaat het helemaal niet over volgens mij.

In elk geval... mijn vader en ik hebben verschillende soorten cory's in verschillende omstandigheden.

Mijn vader heeft (niet scherp) grind (1,5-2,5mm) en ik heb zand (0,4-0,8mm)

Op beide bodems doen onze cory's het (medisch gezien) goed.
Maar ik zie wel degelijk dat die van mij veel tijd besteden om voedsel uit het zand te filteren.
Bij mijn vader zie je ze bijna denken, shit, kon ik er maar bij :D :D :D
Ze eten het voedsel op waar ze bij kunnen en daar zijn ze vrij snel klaar mee.

Het is echt super leuk om die snoetjes in het zand te zien graven en zo hebben ze ook lekker veel te doen. Dat ze hier veel tijd aan kunnen besteden vind ook wel belangrijk. Een niet natuurlijke leefomgeving als een aquarium is misschien best wel snel saai voor ze.
 
Niet alle Cory's hebben zand nodig, maar het is wel fijner voor ze!
Ik had eerst afgeronde grind, ben na een paar maanden over gegaan op filterzand. En mijn Cory's werden veel actiever. Je ziet ze soms met hun halve kop in het zand zitten om het om te woelen.

En soms rusten ze ook op en een tijgerlotus blad ongeveer op 30 cm hoogte.
 
Nou ik zie dat ze hier heel veel plezier hebben op hornbach zand.
Af en toe graven ze hun kop tot aan vinnen in en ze grondelen de hele dag ontspannen de bak door.
Nadeel is wel dat ze stekjes uitgraven.
Jammer dat er zo veel discussie heeft over wie er wel of geen gelijk heeft.
Daar gaat het helemaal niet over volgens mij.

In elk geval... mijn vader en ik hebben verschillende soorten cory's in verschillende omstandigheden.

Mijn vader heeft (niet scherp) grind (1,5-2,5mm) en ik heb zand (0,4-0,8mm)

Op beide bodems doen onze cory's het (medisch gezien) goed.
Maar ik zie wel degelijk dat die van mij veel tijd besteden om voedsel uit het zand te filteren.
Bij mijn vader zie je ze bijna denken, shit, kon ik er maar bij :D :D :D
Ze eten het voedsel op waar ze bij kunnen en daar zijn ze vrij snel klaar mee.

Het is echt super leuk om die snoetjes in het zand te zien graven en zo hebben ze ook lekker veel te doen. Dat ze hier veel tijd aan kunnen besteden vind ook wel belangrijk. Een niet natuurlijke leefomgeving als een aquarium is misschien best wel snel saai voor ze.
Niet alle Cory's hebben zand nodig, maar het is wel fijner voor ze!
Ik had eerst afgeronde grind, ben na een paar maanden over gegaan op filterzand. En mijn Cory's werden veel actiever. Je ziet ze soms met hun halve kop in het zand zitten om het om te woelen.

En soms rusten ze ook op en een tijgerlotus blad ongeveer op 30 cm hoogte.
Leuk om ook jullie ervaringen te horen! ;)
 
Moet het fijn zijn of zeer fijn?
 
Hoe bedoel je met scherp?
 
Luc ik vind je wel erg kort door de bocht met je wikipedia link.

1mm grind korrel zal zwaarder wezen dan een 1mm zandkorrel.
1mm zand korrel krijg je makkelijker kapot dan een 1mm grindkorrel.
grind is harder dan zand.

dus wat welke maat is zal mij worst wezen.

om de vraag van Cedric te beantwoorden:

grind kan, zand is beter.

heb zelf eerst mijn cory´s op 1-2mm afgerond grind gehad, daarna grind vervangen voor 0.4mm-0.8mm filterzand.

zag ze eerst nooit, alleen tijdens het voeren.
tegenwoordig scheuren ze regelmatig door het zand heen.
ze vertonen dus veel beter en leuker gedrag op de zandbodem.

dus grind kan, zand is beter.

alleen als je een soort zou hebben die weinig op de bodem zit zou het mij helemaal niks uitmaken, maar dit is een grote minderheid.
 
Luc ik vind je wel erg kort door de bocht met je wikipedia link.

1mm grind korrel zal zwaarder wezen dan een 1mm zandkorrel.
1mm zand korrel krijg je makkelijker kapot dan een 1mm grindkorrel.
grind is harder dan zand.

dus wat welke maat is zal mij worst wezen.

om de vraag van Cedric te beantwoorden:

grind kan, zand is beter.

heb zelf eerst mijn cory´s op 1-2mm afgerond grind gehad, daarna grind vervangen voor 0.4mm-0.8mm filterzand.


Wat heeft dit topic in godsnaam te maken met zwaarder, gemakkelijker kapot of harder te maken? en welke maat zal je een worst wezen? :S
Lees het nog eens goed door vooraleer je commentaar geeft op zaken die je blijkbaar niet kent. :stars:
Of het zand of grind is heeft enkel te maken met de grootte van het product.
Is het < dan 2mm dan is het zand, is het > dan 2 mm is het grind, dit heeft niets te maken met uit welk materiaal het zand of grind bestaat.
1 tot 2 mm korrelgrootte is sowieso zand en geen grind.

-Zwaarder: heeft enkel te maken uit wat zand of grind bestaat.
-kapot krijgen: heeft ook weer te maken uit welk materiaal zand of grind bestaat.
-Harder: weer heeft het te maken uit welk materiaal het zand of de grind bestaat.

Hier nog een link voor diegene die ........

http://www.surfsleutel.info/beton/zandengrind.htm
 
Laatst bewerkt:
+1 mbt de definiering zand/grind.

Oftewel:
Als je een grindkorrel van 3mm exact in tweeen hakt, dan houd je twee zandkorrels over.
 
Tuurlijk niet,heb je toch nog steeds die 3mm alleen de vorm is anders ;)
 
Niet met een korrel van 3 bij 3 mm hoor,dus 3 mm hoog en 3 breed.
Doe je die door de helft zijn 2 gedeelte van de helften wel 1.5 maar de andere blijven toch 3mm
 
Een korrel van 3 mm moet je 3x hakken om korrels van 1.5mm te krijgen.
Wiskunde :D

Maar mijn cory's zitten weer met hun kop in het zand eten te zoeken, wel een gepriegel met muggenlarven maar toch gelukt.
 
4x, Toch?

Of nee 3 :)
 

Terug
Bovenaan