Zand bij cory's ...... Is dat echt nodig?


Cédric Vleminckx

Well-known member
Lid geworden
18 december 2015
Berichten
8,821
Leeftijd
23
Locatie
Glabbeek (België)
Beste mede-aquarianen,


Naar aanleiding van een ander topic, en ook wat voor mezelf, open ik dit topic.
Er wordt gezegd dat sommige corydorassoorten zand nodig hebben, om hun kieuwen te spoelen, en om nog wat andere redenen, waardoor ze hun uiteindelijk beter voelen.
Maar anderen zeggen dan weer dat het een broodje aap is en dat sommige corydorassoorten het ook prima kunnen doen op fijn, niet scherp grind.
Omdat ik vanaf het begin gezegd heb dat ik cory's in mijn bak wil, begin ik me hier ook vragen over te stellen.

Ik hoor nog van jullie. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook corydorassen.
Ik had eerst grind en nu zand, maar je ziet wel dat ze bij zand actiever zijn, dan bij grind.
 
Bedankt voor je reactie Ruben. Heb je ook al gezien dat ze hun kieuwen spoelen met het zand?
 
Lang verhaal kort,het is niet noodzakelijk maar zand is voor deze vissen echt ideaal.
 
Bij zand zie je ze echt "ploegen" met de neus in het zand baandjes trekken! Het is dan natuurlijk onvermijdelijk dat er zand door de kieuwen gaat. Of dit echt "nodig" is dat weet ik niet maar ze vonden het wel duidelijk fijn!
 
Ik heb net mijn bak helemaal verbouwt en van grind (het leek wel versplinterd glas) naar fijner/minder scherp zand gegaan. Het leukste vind ik nog dat ze nu allemaal spoortje achter laten. Kwa gedrag merk ik weinig verschil.
 
Lang verhaal kort,het is niet noodzakelijk maar zand is voor deze vissen echt ideaal.
Bij zand zie je ze echt "ploegen" met de neus in het zand baandjes trekken! Het is dan natuurlijk onvermijdelijk dat er zand door de kieuwen gaat. Of dit echt "nodig" is dat weet ik niet maar ze vonden het wel duidelijk fijn!
Als de cory's het duidelijk fijner vonden, is er geen twijfel voor mij. ;)
 
Er zijn een paar soorten die niet zoveel op de bodem te vinden zijn zoals de hastatus (althans, is mij verteld in paar winkels en eigen ervaring), voor hen maakt het schijnbaar niet uit, deden bij mij ook niks met of in het zand.
 
En met grind loop je natuurlijk het risico dat ze hun 'baardharen ' beschadigen. Ik heb zelf corydoras zowel op grind als zand gehouden. Nu alleen op zand. En merk wel dat ze dat wel fijner vinden. :)
 
Tuurlijk is dat nodig anders stikken ze in het zand Yov ;)
Ze grondelen dan door het zand voor voedsel,voedsel verdwijnt in het keeltje en het zand door de kieuwen naar buiten.
Net als bij bv antennebaarsjes,heel effectief.
 
Inderdaad, voor hun maakt het dan niet zo veel uit wat de bodemgrond is.
Maar voor de cory's die wel op de bodem leven, vinden het dus weldegelijker veel fijner. ;)
 
@Cédric Vleminckx : 1 zak filterzand (fijne korrel) hornb*ch ze leveren gratis zelf in België. Goed uitspoelen en je bak word er nog 100 keer mooier en natuurlijker door! ;-)
 
En met grind loop je natuurlijk het risico dat ze hun 'baardharen ' beschadigen. Ik heb zelf corydoras zowel op grind als zand gehouden. Nu alleen op zand. En merk wel dat ze dat wel fijner vinden. :)
Inderdaad, hun baardharen zullen denk ik ook meer afslijten bij grind, en zeker als het wat groffer is.
En de baardharen zijn volgens mij okk heilig voor hun. ;)
 
@Cédric Vleminckx : 1 zak filterzand (fijne korrel) hornb*ch ze leveren gratis zelf in België. Goed uitspoelen en je bak word er nog 100 keer mooier en natuurlijker door! ;-)
Bedankt, die hadi k al opgezocht en ik wist ook dat die daar veel gebruikt voor werd.
Hier bij de LFS hebben ze okk zand, zie mijn fotoalbum, bij mijn plastieken bakje had ik daarvan gebruikt. Ik zal de foto terugzoeken, en ook eens even hier plaatsen.
 
Bedankt, die hadi k al opgezocht en ik wist ook dat die daar veel gebruikt voor werd.
Hier bij de LFS hebben ze okk zand, zie mijn fotoalbum, bij mijn plastieken bakje had ik daarvan gebruikt. Ik zal de foto terugzoeken, en ook eens even hier plaatsen.
Kan best maar de prijs is gewoon top! Je kan dat volume niet kopen aan die prijs bij de lfs. En als jonge student is elke euro een gevecht! ;-) (dat verandert na het studeren eigenlijk niet echt hoor :p)
 
Over het slijten van de baarddraden zijn de meningen sterk verdeeld.
Ze zouden niet slijten maar door scherpe bodembedekking beschadigen en dan door een infectie oid afsterven bv.
Er zijn ook mensen die al vele jaren zonder problemen Corydoras op grind hebben.

Dat grondelen is een natuurlijk gedrag dus als het mogelijk is om zand in de bak te hebben is dat gewoon beterder.
 
Kan best maar de prijs is gewoon top! Je kan dat volume niet kopen aan die prijs bij de lfs. En als jonge student is elke euro een gevecht! ;-) (dat verandert na het studeren eigenlijk niet echt hoor :p)
Ik kreeg gisteren de opmerking dat dat product te duur was en niet iedereen dat budget heeft.
Maar dan is er dat nog altijd van de Wildkamp, en als je dat budget niet hebt, dan moet je niet beginnen met dezr hobby. ;)
De prijs is inderdaad fantastisch, alsnog verschiet ik wel van mijn ouders, ze zijn erg vrijgevig op dit gebied. ;)
 
Dus, de conclusie: Het is niet nodig, maar het is wel sterk aangeraden om het mooie gedrag van de beestjes onder ogen te zien, en de beestjes een fijner gevoel te geven.
 
Ik heb zwart scherp 2-3mm grind en ze doen het gewoon goed hier.
 
Nope. Ik zie ze nergens langs van hebben, volgens mij is dit verhaal een beetje overdreven.
 
Dit hele topic vind ik onzin. Je kan makkelijk chorydora's op grind houden en ze zullen gewoon zich normaal gaan gedragen. Ik heb nooit last van ze, ze zijn actief en gezond. Als je grind eronder wilt houden, moet je je niet laten weerhouden door dit zandverhaaltje.
 
Over het slijten van de baarddraden zijn de meningen sterk verdeeld.
Ze zouden niet slijten maar door scherpe bodembedekking beschadigen en dan door een infectie oid afsterven bv.
Er zijn ook mensen die al vele jaren zonder problemen Corydoras op grind hebben.

Dat grondelen is een natuurlijk gedrag dus als het mogelijk is om zand in de bak te hebben is dat gewoon beterder.

Dat klopt,ik heb een lezing meegemaakt over Suriname. Daar zag je ook corydoras op rotsen scharrelen.
 
Dit hele topic vind ik onzin. Je kan makkelijk chorydora's op grind houden en ze zullen gewoon zich normaal gaan gedragen. Ik heb nooit last van ze, ze zijn actief en gezond. Als je grind eronder wilt houden, moet je je niet laten weerhouden door dit zandverhaaltje.

Wat een vreemde reactie.
Volgens mij lees je niet goed want staat nergens dat het niet kan op grind.
Andere leden geven in hun ervaring aan dat ze ander/leuker gedrag vertonen dus dat vindt jij onzin?
 
Dit hele topic vind ik onzin. Je kan makkelijk chorydora's op grind houden en ze zullen gewoon zich normaal gaan gedragen. Ik heb nooit last van ze, ze zijn actief en gezond. Als je grind eronder wilt houden, moet je je niet laten weerhouden door dit zandverhaaltje.
Daarom heb ik ook dit topic geopend.
Maar ik hoor ook veel reacties van anderen dat de cory's het toch fijner vinden, dus daar is toch ook wat van aan?
 
Wat een vreemde reactie.
Volgens mij lees je niet goed want staat nergens dat het niet kan op grind.
Andere leden geven in hun ervaring aan dat ze ander/leuker gedrag vertonen dus dat vindt jij onzin?
Volledig mee eens John.
Dit zijn eigen ervaringen, en er wordt niet beweert dat het nieuw kan op grind, ik stel enkel de vraag.
 
Nou je vraag is dus te beantwoorden, zand voor cory's is niet echt nodig. Het kan namelijk ook op grind :D
 
Ongelooflijk dat je probeert op deze manier je gelijk wil halen Cedric.
In de eerste plaats ging het niet over of het zand of grind moest zijn, het ging erover dat je iemand adviseerde om nieuw bodemmateriaal te nemen terwijl je zelfs niet wist uit welk materiaal deze bij de eigenaar was.
Je vertelde hem/haar dat ze beter op zand zaten en dit terwijl deze al een zandbodem had.

Voor iedereen begint te schreeuwen dat zand beter is.
Kijk eerst wat zand is en bekijk wat grind is
https://nl.wikipedia.org/wiki/Korrelgrootte_(sediment)

Je hebt ook veel scherp zand en je hebt natuurlijk scherp grind. Je hebt afgerond zand en je hebt afgerond grind.
Ik denk dat 95% van de leden hier hun vissen al op zand hebben zitten(korrelgrootte, weet je nog?)
De vraag is daarom niet of deze vissen liever op zand of grind zitten, de vraag is welk zand of grind men moet gebruiken.
Het is niet zo dat alle Corydorassoorten gorgelen, de mijn zaten eerst op redelijk scherp zand en heb toen afgerond zand genomen, heb het groepje toen uitgebreid en geen enkel dier gorgelde, wat wel gebeurde is dat zij onder bladeren en tussen planten hun kostje bijeen zochten.
Trouwens, er zijn filmpjes genoeg op internet die aangeven dat de dieren op zand zitten, er zijn echter ook filmpjes genoeg die aangeven dat deze dieren ook op grindvlaktes zitten.
 

Terug
Bovenaan