zal een tweede pomp helpen


60601

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2016
Berichten
261
Hallo allemaal

Ik heb een probleem met het filteren van het water want ik heb last van zweefvuil.
Ik heb een vision 260 met een binnen filter.
Heb al veel dingen geprobeerd maar niets helpt.
Wat ik nu heb is een spraybar achterin de aquarium over de gehele lengte en daar gaten in geboord.
In die gaten heb ik een kort slangetje schuin ingelijmd in de richting van het filter.
DE spraybar loop links van het aquarium ook nog door de hoek naar voren en in dat stukje zitten ook gaatjes
met een slangetje erin.
Deze staan dus recht tegenover het filter.

Wat ik zelf aan zit te denken is om er een tweede pomp erbij te nemen en aan te sluiten (uitstroom )
aan het stukje spraybar wat aan de linker kant tegenover het filter zit.
De aanvoer wil ik in het bestaande filter maken waar de thermostaat zit want die gebruik ik niet.

Dus de aanvoer van de bestaande filter zit bovenin en de aanvoer van de nieuwe pomp zit onderin.
De pomp die ik wil ga gebruiken is een aquapro1 600 liter per uur.

Ik wil graag jullie mening en als er nog tips zijn graag

gr. Jos
 
Laatst bewerkt:
Foto's helpen bij de beeldvorming.
Maar bij de instroom van het filter een bosje filterwatten helpt een hoop tegen zweefvuil
 
Ik denk ook dat het gebruik van filterwatten een oplossing kan zijn.
 
filterwatten gebruik ik al jaren maar toch heb ik zweefvuil.
Of zijn er ook verschillende soorten watten zodat de een nog beter is als de andere?
Ben gisteren nog even naar de winkel geweest en heb daar het probleem voorgelegd.
Ik heb daar een flesje Clynol van JBL meegekregen .
Dus even kijken wat dat doet.
 
filterwatten gebruik ik al jaren maar toch heb ik zweefvuil.
Of zijn er ook verschillende soorten watten zodat de een nog beter is als de andere?
Ben gisteren nog even naar de winkel geweest en heb daar het probleem voorgelegd.
Ik heb daar een flesje Clynol van JBL meegekregen .
Dus even kijken wat dat doet.

Middeltjes gaan niet werken! Hooguit symptoom bestrijding.

Oorzaak probleem moet je vinden.

Maar wat noem jij zweefvuil?? Misschien een foto?

Is het bodemvuil wat opdwarreld door bodemvissen?

Is het vuil wat het filter weer uitblaast??

Zit er een waas in het water??

Allemaal problemen die een andere oorzaak hebben.

1e. Bodem proper maken en houden. Afhevelen. Waterwaardes aanpassen. Mineralisatie bevorderen. Anders voeren.

2e. Filter schoonhouden. Ander materiaal kiezen.

3e. Bacterieel probleem. Geen balans in de bak.

Daarnaast kan het een stromingsprobleem zijn.
Je moet een rondgaande beweging maken. Doorgaans bereik je dit door juist NIET naar het filter te 'blazen' maar juist weg van de filter.
Een spraybar moet ook niet een hoekje om. Je krijgt tegenwerkende stroming.

Ik houd niet van spraybars. Gebruik gewoon 1 of 2 uitstroom buisjes.
 
Biljoenblik heeft veel goede argumenten en wanneer je 2 flters gebruikt dan moet je inderdaad altijd opletten dat de stroming niet botst en dat het mooi circuleert.
Ik gebruik een gewone uitstroommond en op de ander een spraybar maar beiden wijzen dezelfde richting uit zodat je geen botsingen van de stroming gaat krijgen.
 
IK heb het gekregen nadat ik het filter schoon heb gemaakt .
Het is nu ongeveer 3 maand geleden dat ik zag dat de stroming minder werd en heb toen
het onderste gedeelde schoongemaakt in aquariumwater. (vision 260).
6 weken later heb ik de andere helft gedaan en sindsdien heb ik zweefvuil .
Voorheen was het altijd kraakhelder.
gr. Jos
 
heb je nog zon intern geval van juwel dan eerst een alle toevoegingen (spraybar ) weg halen
veroorzaakt tegen gestelde stromingen in de bak is het juwel filter niet voor ontworpen
uitstroom een licht waterbeweging laten maken en filterwatten/flies goed schoon houden
kan even duren maar dan moet het opgelost zijn mits geen ander oorzaken spelen vb rotend hout of de door Marcel aangegeven dingen
toevoegingen gaan hier niet helpen
kortom uw geldzak is weer lichter en geen oplossing mee gekregen van de lvs och heeft de man ook weer wat verdient :sorry::D:D
 
IK heb het gekregen nadat ik het filter schoon heb gemaakt .
Het is nu ongeveer 3 maand geleden dat ik zag dat de stroming minder werd en heb toen
het onderste gedeelde schoongemaakt in aquariumwater. (vision 260).
6 weken later heb ik de andere helft gedaan en sindsdien heb ik zweefvuil .
Voorheen was het altijd kraakhelder.
gr. Jos


Te schoon gemaakt dus. wordt het water melkwit. Alle bacterie eruit.
Mooiste is tijdelijk een ingedraaid filter erbij, tot het over is.
 
Dag Flipper 34

Ik heb die spraybar gemaakt om een betere stroming en co2 verdeling te krijgen want ik heb de co2 uitstroom in mijn filter zitten.
Had plantjes op de bodem o.a. monte Carlo die het niet goed deden en heb toen er een spraybar in gemaakt die iets naar beneden is
gericht .
Sinds ik dit heb gaat het met de Monte Carlo beter.
Als ik nu de originele opstelling weer doe hoe krijg ik dan een goede stroming op de bodem als ik ook het wateroppervlak wil laten
bewegen?

gr. Jos
 
Ik heb ook dus een spraybar en eigenlijk in beide bakken geen oppervlaktestroming. Met voldoende planten is dat geen must. Wel heb ik zo goede circulatie.
Met een gewone uitstroommond kun je wellicht een goede circulatie hebben maar daar heb ik geen ervaring zelf mee.
 
Wat ik nu heb is een spraybar achterin de aquarium over de gehele lengte en daar gaten in geboord.
In die gaten heb ik een kort slangetje schuin ingelijmd in de richting van het filter.
gr. Jos


Daarnaast kan het een stromingsprobleem zijn.
Je moet een rondgaande beweging maken. Doorgaans bereik je dit door juist NIET naar het filter te 'blazen' maar juist weg van de filter.
Een spraybar moet ook niet een hoekje om. Je krijgt tegenwerkende stroming.

Je moet het schone gefilterde water niet direct naar de filter blazen.

Het gereinigde water moet je door de bak blazen. Het zoekt zijn weg zelf terug naar het filter. En met deze terugtocht neemt het ook allerhande vervuiling mee.
Dus als je de spraybar om kunt draaien (slangetjes wijzen van filter weg) en het hoekstuk weghaalt, zal de vervuiling minder worden. En de monte carlo blijft groeien.
 
hoe heb je de co2 lopen in het interne filter dan
toch niet via je sponzen/vlies/watten

en net wat tuinkabouter al aangeeft foto´s geeft een veel beter idee van je probleem
 
De uitstroom van het co2 zit onderin het filter tussen 2 sponzen in dit werkt goed heb geen ophoping van het co2.

foto plaatsen heb ik nog nooit gedaan en weet ook niet hoe dat moet.
 
Als je een Bacterieel probleem hebt wat kun je daar aan doen ?
 
De uitstroom van het co2 zit onderin het filter tussen 2 sponzen in dit werkt goed heb geen ophoping van het co2.

foto plaatsen heb ik nog nooit gedaan en weet ook niet hoe dat moet.

Onder het veld waar je de tekst plaatst zie je de knop Upload bestand. Als je deze aanklikt dan kun je eenvoudig een foto toevoegen.
 
De uitstroom van het co2 zit onderin het filter tussen 2 sponzen in dit werkt goed heb geen ophoping van het co2.
dat vermoed ik al zou eens proberen dit te veranderen
heb dit zelf ook eens geprobeerd wat mij opviel was dat het vuil minder goed blijf hangen in de sponzen/vlies
oorzaak en dit is puur speculatie (weet dus niet of mijn aanname klopt)
vermoede dat de belletjes co2 die in de sponzen/vlies zaten het opnemen van vuil bemoeilijkte
ik weet wel dat toen ik de co2 weer via een diffuser liet lopen dit probleem opgelost was
 
ik heb het tussen 2 sponzen zitten maar als ik het nou eens helemaal onderin deed dus onder alle sponzen.
En als ik een diffuser gebruiken heb ik dan wel goede opname van co2 in het water ?

hier een paar foto's weet niet of ze duidelijk genoeg zijn.

aquarium 1.jpg


aquarium 2.jpg
aquarium 2.jpg


zou je me kunnen vertellen welke diffuser ik het beste kan nemen waarmee het co2
optimaal wordt opgenomen door het water en waar kan ik die het beste plaatsen in het aquarium.
 
Laatst bewerkt:
heb zelf deze in een bak zitten met internefilter bevalt me uitstekend
Precision CO2 Atomizer 70mm Bazooka Diffuser for Aquarium up to 300L
IT-80614_af08bdc4-7360-4014-baae-c3ce4b1e637b_grande.jpg
 
Jaap heb jij daar soms ook een link van waar ik die kan vinden op internet
 
heb zelf deze in een bak zitten met internefilter bevalt me uitstekend
Precision CO2 Atomizer 70mm Bazooka Diffuser for Aquarium up to 300L
Bekijk bijlage 12134
Dit is de diffuser die ik ook gebruik in mijn bak.

https://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=21290

Mag u ik er nog aan toevoegen dat het hebben van een spraybar niet noodzakelijkerwijs leidt tot zweefvuil? Zelf gebruik ik een buis over de volle achterlengte van mijn bak. Wel zorgt het voor een bijzonder goede waterdistributie mits goed gesteld.
 
Jaap bedankt

Ik ga mijn inrichting veranderen en een ander co2 systeem toepassen.

gr. Jos
 
Mag u ik er nog aan toevoegen dat het hebben van een spraybar niet noodzakelijkerwijs leidt tot zweefvuil? Zelf gebruik ik een buis over de volle achterlengte van mijn bak. Wel zorgt het voor een bijzonder goede waterdistributie mits goed gesteld.
helemaal mee eens hoor maar die interne filters van juwel werken bijna als skimmer als de water circulatie niet goed is blijft het vuil rond gaan in de bak
heb zelf ook twee spraybars in de 1050 zitten gericht op het voorruit zodat er een mooie stroming ontstaat maar dan wel met twee buitenfilters en de aanzuig buizen weer aan de achterzijde bevalt prima

Jaap bedankt

Ik ga mijn inrichting veranderen en een ander co2 systeem toepassen.

gr. Jos
succes
 
Dag Jaap

Nog 1 vraagje
Hoelang moet die diffuser zijn voor mijn aquarium want je kunt ze in verschillende lengtes kopen.
 
60 of 80 mm is ruim voldoende mocht je in de toekomst nog eens groter gaan kun je hem mee nemen :D
 
Hallo

IK heb de inrichting van mijn aquarium veranderd .
De korte buisjes die in de pvc pijp zijn gelijmd zijn nu allemaal van het filter afgericht
dus het water loop van het filter af.
Het zij stukje pijp die naar voren liep heb ik weg gehaald.
De co2 uitstroom heb ik nog niet veranderd maar wel dit besteld

Precision CO2 Atomizer 55mm Bazooka Diffuser for Aquarium up to 300L

Dit heb ik gisteravond gedaan ( eerste paasdag ) .
Vanmorgen was het bijna kraakhelder maar heb wel weinig watercirculatie bovenin en de planten bewegen zich minimaal.
Ik weet niet of dit erg is ?

bedankt voor jullie advies
 

Dit heb ik gisteravond gedaan ( eerste paasdag ) .
Vanmorgen was het bijna kraakhelder maar heb wel weinig watercirculatie bovenin en de planten bewegen zich minimaal.
Ik weet niet of dit erg is ?

bedankt voor jullie advies

Dat de bak nu bijna helder is, bewijst een goede circulatie.

Mijn planten zie ik ook niet bewegen. Maar het stroomt wel overal hoor.
Stilstaand water is haast onmogelijk in een aquarium met pomp.

Je kunt er wat easylife vfm in gooien. Als binnen 5 minuten de hele bak mistig is, dan heb je overal stroming.
 
Bedankt weer een zorg minder
 
Ik heb in dit topic niet alle berichten heel goed gelezen.

Maar een beetje zweefvuil is geen ramp hoor. Wij mensen willen graag een kraakheldere bak, zodat toeschouwers dat ook benoemen.
Maar bekijk dit eens, dit is in het wild:


Het gaat er meer om dat je bodem een beetje schoon is, en geen spul laat rotten daar. Zweefvuil is niet erg.
 
Een bak vol met planten is het wel degelijk beter om geen zweefvuil te hebben. Door extra vuil is er kans op algen. Een biotoopbak zou ik mij daar minder zorgen om maken inderdaad, maar dat hangt er ook weer vanaf welk biotoop/rivier je naboots.
 
denk niet dat je dit moet willen in je bak of je moet een hele grote hebben waar je de stroming kan nabootsen
zo daar staat een stroming zeg :help:
wel mooi om te zien
 

Terug
Bovenaan