Zaadjes AliExpress


I

IrisB

Guest
hallo,

Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met zaadjes via AliExpress, heb het wel al geprobeerd met andere planten maar nog nooit de waterplantjes, ben nieuw bakje aant opstarten en wou es experimenteren ermee i.p.v. plantjes te kopen.
Alvast bedankt!
 
hallo,

Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met zaadjes via AliExpress, heb het wel al geprobeerd met andere planten maar nog nooit de waterplantjes, ben nieuw bakje aant opstarten en wou es experimenteren ermee i.p.v. plantjes te kopen.
Alvast bedankt!
Je zou even moeten zoeken op dit forum. Ik herinner me dat er wel het e.e.a. heeft gestaan hier. Echt heel positieve dingen zag ik nooit.
 
Ja ik heb ze eens besteld en ontving gras maar er zijn ook goede ervaringen te melden en gister zag ik nog een topic met een mooie bodembedekker van Ali. Dus ja het ligt ook aan de verkoper denk ik.
Het kost eigenlijk niks dus je kan de gok wagen.
 
Idd is maar paar cent, ik laat weten wat er van komt :)

Ooit zaadjes gekocht van Italiaanse cipres boom op Ali, deze is intussen wel meter hoog. :smitten:
Andere zaden die dan nooit uitkomen of totaal iets anders blijken ook al gehad.
 
Het gaat er niet zo zeer over of je bij "Aliexpress" besteld, maar bij welke individuele webshop welke bij Ali is aangesloten.
 
Klopt Ton maar ja of die te vertrouwen zijn weet je niet van tevoren. Het ene soort zaad kan goed zijn en het andere weer niet. Het is en blijft een gok denk ik maar het proberen waard.
 
Ik herinner me dat er wel het e.e.a. heeft gestaan hier. Echt heel positieve dingen zag ik nooit.

Dan moet je het topic in de link eens lezen.
;)
Ik zag het dit weekend ook passeren en was aangenaam verrast over het resultaat want je hebt wel een punt: in veel gevallen wordt het niets...

gister zag ik nog een topic met een mooie bodembedekker van Ali. Dus ja het ligt ook aan de verkoper denk ik.

Je bedoelt ook onderstaand topic denk ik?


https://www.aquaforum.nl/threads/tree-of-life-juwel-lido-200.161082/
 
Is wel mooi, hopelijk mijne ook goeie:juggle:
 
Waar je op aliexpress goed naar moet kijken is hoevaak het besteld is en de reviews. Met weinig orders en reviews bestel ik zelf niet. Het is altijd nog goed gegaan en ik heb behoorlijk vaak goedkope dingen besteld.

Ook zaadjes waar ik goede ervaring mee heb.

Al een tijd staat er een plantenkweekbakje en 2 glaasjes op de vensterbank, afgesloten met hersluitbare zakjes, waar ik het op 3 verschillende manieren in geprobeerd heb. 1 bakje met gewoon zand en enkel vochtig, 1 bakje met zand en laagje water, 1 bak met potgrond en enkel vochtig.

Resultaat was dat in potgrond het ontkiemen het snelst ging en is inmiddels het breedst en hoogst geworden. De anderen zijn compacter gebleven en groeien iets minder snel. Alles kiemde binnen een week.

In alle 3 bakjes doen ze het nog goed terwijl ik er helemaal niets aan doe verder, heel af en toe even wat luchten. En ze staan al heel lang.

Naaldgraszaadjes moet ik nog gaan proberen die heb ik ook liggen.

Leuke zaadjes voor bijvoorbeeld een wabi kusa, dat wil ik ook nog proberen
 
Welke heb je nu dan die al zijn ontkiemt?
 
Welke heb je nu dan die al zijn ontkiemt?

Stond beschreven als Glossostigma Hemianthus Callitrichoides. Of dat dan echt zo is twijfel ik aan ik zal eens kijken of ik vandaag tijd heb om een foto te maken.
Iniedergeval wel mooie plantjes die eruit kwamen!
 
Ik had ook een keer de Glosso besteld maar het was denk ik gewoon gras:D:D
 
Heb mijn zaadjes intussen ook ontvangen en ze zijn zowat in 24h ontkiemd
Heb nu sinds ze in aquarium zitten wel 2 dode garnalen, toeval neem ik aan, want kan toch niet echt iets verkeerd op dat zaad zitten?
 
Zou ze zo ie zo eerst bovenwater laten groeien, zodat het volwaardige plantjes zijn en dan pas in een aquarium doen.
 
Heb mijn zaadjes intussen ook ontvangen en ze zijn zowat in 24h ontkiemd
Heb nu sinds ze in aquarium zitten wel 2 dode garnalen, toeval neem ik aan, want kan toch niet echt iets verkeerd op dat zaad zitten?

Lijkt mij niet dat daar wat raars op zit,maar, ik heb 1 keer eerder zo'n review gelezen.

Heb je de zaadjes gewoon in een draaiend aquarium gestrooid? Schijnt dat dat niet goed is. Word vaak eerst ook een slijmerig goedje.

Beter is denk ik om ze gewoon apart te zaaien en ontkiemd in het aquarium te plaatsen of in een opstartend aquarium die nog leeg is en dan beginnen met de dry start methode en daarna laten vollopen.
 
Het hoeft niet aan het zaadje te liggen, de plant zelf kan ook funest zijn voor garnalen, hier had ik veel uitval van de supercrystalredgarnaal en na maanden allerlei testen en onderzoeken en toepassingen gedaan te hebben, het euvel ontdekt: ze aten van de anubias en daar gaan garnalen aan dood (algemeen bekend) meestal eten garnalen niet van anubiassen of andere planten en gaat het allemaal prima, maar deze keer dus niet. Dat kan dus ook in het geval van de ontkiemde plantjes zijn, juist omdat je niet weet watvoor plantjes het zijn, weet je dus ook niet of het schadelijk is voor je garnalen.
 
Bij deze foto van deze die ik besteld heb, en na ontkiemen zien ze er wel zo uit, iemand idee welke zijn? Eerste wordt beschreven als “ guppy gras” ..
heb ze ontkiemd in schaaltje met wat filterwat, zodat wortels daarin konden hechten en deze dan zo over geplaatst in aquarium.

B9CF1FB3-20A1-43A9-9AAF-64012709AE25.jpeg


083BFA3C-B3FF-4537-ABFC-79A8C09EAEBE.jpeg
 
Ze geven er maar een naam aan want Guppy gras is de najas guadalupensis en dat is echt een andere plant dan die op de eerste foto.
 
Bij deze foto van deze die ik besteld heb, en na ontkiemen zien ze er wel zo uit, iemand idee welke zijn? Eerste wordt beschreven als “ guppy gras” ..
heb ze ontkiemd in schaaltje met wat filterwat, zodat wortels daarin konden hechten en deze dan zo over geplaatst in aquarium.

Bekijk bijlage 266162

Bekijk bijlage 266163
De plantennamen zijn volgens mij, onder voorbehoud dat ik de grootte op de foto's niet in kan schatten:
Eleocharis acicularis (Naaldgras) de meest voorkomende of de pusilla variant, dat is een dwergvorm.
Op de tweede foto meen ik Micranthenum umbrosum te zien. Of, tegenwoordig wordt ook de Micranthenum sp. 'Montecarlo' wel aangeboden een wat meer "kruipende" vorm.
 
Bedankt benvo, dus ligt waarschijnlijk niet aan de planten.
Was misschien echt toeval, want waterwaarden en alles gecontroleerd reeds.
Zal even afwachten :)
 
Ik denk dat ik weet wat gebeurd, net gemerkt dat 5 helena’s op garnaal zaten en de vorige dode garnalen die ik gevonden had waren ook half “leeggezogen” was zelfde tafereel of als ik ze zie een grote poelslak aanvallen in groep... heb de weinig garnalen die ik nog zie in ander aquarium gedaan.
 

Terug
Bovenaan