ZA Dwerg Cichliden


cemedia

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
584
Leeftijd
31
Locatie
Middelie
Hi all,

Je leest vaak dat er wordt aangeraden om dwerg cichliden in een (bewezen) koppel of harem te houden. Als er genoeg ruimte is is er ruimte voor 2 mannen met bijbehorende vrouwen.

Nu vraag ik mij af, is het zielig om ze solitair te houden? aangezien ze toch allemaal hun eigen gebiedje claimen?

Coen
 
Als je onvoldoende ruimte hebt voor 2 koppels of harems, dan zou ik me beperken tot 1 koppel/ harem.
Als je een dergelijke vis als solitair houdt, loop je veel kans dat ze zich toch niet echt happy voelen en de mannen zullen niemand hebben om zich voor uit te sloven. Het gevolg daarvan is dat ze hoogstwaarschijnlijk niet mooi op kleur komen. En de kleuren (hoewel gedrag van cichliden onderling ook erg leuk is om naar te kijken) lijkt me toch een belangrijke reden om (dwerg) cichliden te houden.
 
Ik heb nu in mijn Lido een harem Cacatoides, man met 2 vrouwtjes. In mijn vorige 150 had ik ook altijd 1 man met meerdere dames. Niet teveel mannen doen, krijg je alleen maar onrust van tussen de mannen onderling.
 
Mijn apistogramma borelli mannetje heeft een tijd lang alleen geleefd, hij was toen echt heel anders in gedrag dan nu hij weer een vriendinnetje heeft. Ik zag hem weinig, hij zwom zo nu en dan verveeld een rondje en dat was het wel. Op een gegeven moment begon hij ook langs het glas te ijsberen. Dat was allemaal direct over toen ik een vrouwtje introduceerde. Nu is hij heel levendig. Ik zou het niet aanraden om ze alleen te houden geloof ik
 

Terug
Bovenaan