yasuhikotakia, en syncrossus


U

udomritthiruj

Guest
hallo, ik zit al heel lang met een vraagje :p

ik heb nu ervaring met chromobotia macracanthus, botia striata, en botia almorhae. en het zijn allen groot uitgroeiende, maar vreedzame dieren.
nu lees ik op het i-net altijd dat de soorten uit de geslachten yasuhikotakia, en syncrossus niet zo vreedzaam zijn. echter zie ik veel aquaria waarin dieren uit deze geslachten vaak gewoon in de gezelschapsbak zitten, zonder enig spoor van agressiviteit.

mijn vraag:
heeft iemand ervaring met:
y. mrleti (staat bekent als echte etterbak, toch ook filmpjes van vreedzame dieren)
y. eos
y. modesta
s. hymenophysa
s. helodus
en hoe zou u het gedrag omschrijven?
 
Morleti's kan je het beste solitair houden.Ik heb meermaals ondervonden dat ze hun soortgenoten uitmoorden. Echt etterig tegen andere soorten vind ik ze niet. Mijne werd uiteindelijk 10 jaar.

Mijn Modesta's waren leuke gemoedelijke dieren die vaak in een spleet van het kienhout lagen te rusten. Totaal geen spoortje van agressie te bekennen. En raar maar waar ze beschermden vaak mijn morleti tegen de soms humeurige Labeo bicolor. Ik heb eens gezien dat toen de bicolor het op zijn heupen had en steeds de morleti moest hebben, er een modesta boven de morleti ging zwemmen en een Modesta voor en achter de morleti. En ze joegen de Labeo steeds na als toch hij een aanval inzette.
 
wat gaaf!, waren de dieren schuwer of gelijk met andere botia's. maw zag u de dieren vaak?
 
Ik zag ze vaak. De modesta is naar mijn mening de leukste Botia.

Ik had ze net toen ik hier lid werd morgen 11 jaar geleden. Vandaar mijn forumnaam.
 
Bedankt voor de reactie, verder geen mensen met ook ervaring? Vind vooral de modesta inderdaad een goede kanshebber voor mijn volgende bak.
 

Terug
Bovenaan