Xiphophorus milleri


stanovic

Well-known member
Lid geworden
4 maart 2010
Berichten
1,329
Leeftijd
56
Locatie
oosten des lands
Website
www.emeraldking-aquatics.com
Sinds enige tijd mag ik me de trotse eigenaar noemen van een groep xiphophorus milleri ook wel catemaco platy genoemd. Het zijn weer eens platy's die tot de groep minder gangbare gerekend mogen worden. Ze worden ook niet al te groot. Ik heb ze ooit eerder gehad maar toen alles wegviel heb ik ze niet meer binnen Nederland kunnen vinden.

Ik heb ze via de veiling in Diemelsee-Adorf tijdens de levendbarendeshow aldaar gekocht. Ik had ze in eerste instantie weer gezien tijdens het tandkarperspektakel in Asperen. Ulrike Korte van het DGLZ had ze meegenomen en ik werd weer op slag verliefd op deze eierlevendbarende. De week erop zat ik dan zelf in Duitsland met een vergelijkbaar evenement en ook daarzo was zij aanwezig. En ze had deze vissen ingeleverd voor de veiling. Ik heb er dan ook moeite voor gedaan om deze soort te bemachtigen. En... ik ben er in geslaagd!

Ze zitten gecombineerd met heterandria formosa, neoheterandria elegans en de phalloceros caudimaculatus auratus. Een prima combinatie!

Inmiddels zwemt hiervan ook een leuk aantal jongen erbij...

eNRnXUbdP-YoO2wDhhzPmhH5xMr-TIsT.jpeg
 
Mooi! Hopelijk niet te veel ribben uit je lijf ;)

~ Ivo
 
Erg mooie visjes.
 
Leuke visjes hoor!
 
Wow mooie visjes!
Hoe groot zijn die ongeveer?
 
Idd erg mooie vissen :)
 
Mooi visje!
Welk visje is dat op je avatar? Ik heb het al eerder op je website gezien. Zeer mooie website by the way!
 
Hoi Chris,

Dank je...
De vis van mijn avatar betreft de micropoecilia picta. De nederlandse benaming is moeras- danwel pauwoogup. De laatste paar jaar staat die in Nederland bekend onder de naam moerasgup. Deels kan ik wel wat indenken waarom hij zo heet maar d'r zijn meerdere vissen die zekers onder de guppen gerekend kunnen worden die in moerasgebieden voorkomen en eigenlijk meer deze naam verdienen. Ik stel dit omdat de micropoecilia picta weliswaar zich in moerasachtige gebieden (en zeer brakkig water in dit geval) ophoudt, maar zeer zekers geen gup is. Micropoecilia is ten eerste een subgroep van de poeciliafamilie. Dus in de verte wel gerelateerd aan o.m. guppen. Maar nogmaals, 't is geen gup.

Mijn avatar is tevens mijn logo van de website. De m.picta is ��n van mijn favoriete eierlevendbarende tandkarpers. Mijn logo betreft een wildkleur. Stel specifiek "een wildkleur". Dit omdat er nogal wat verscheidenheid aanwezig is bij de wildvormen van de m.picta. De fel- danwel dieprode m.picta's die de meesten kennen, zijn kweekvormen. D'r komen in het wild wel oranjeachtigen voor naast de geel-, grijs- en paarsachtigen op een grijze basis.

De huidige kweekvormen (meesten worden in Thailand gekweekt) worden in de regel op zoetwater gehouden. Van origine zijn het brakwatervissen. En toch blijven ze langer leven op brak- dan zoetwater. D'r zijn wat aquarianen in Nederland die stug stellen dat deze vissen geheel op zoetwater kunnen leven want zo hebben zij het dan ook zelf thuis. Geen punt van mijn kant uit. Want ze hebben gelijk dat je de huidige kweekvormen idd op zoetwater kan houden. Maar het gaat om de levensduur die absoluut langer wordt als er meer zout aan het water wordt toegevoegd. De meeste aquarianen staren zich dan ook blind om het gegeven dat het op zoetwater kan om dat dan zo aan te houden. In dit geval vragen de meesten zich dan ook af dat als de vis doodgaat waarom het dan ineens zo abrupt ging. Omdat er niets van te voren te bespeuren viel dat de m.picta dood zou gaan. Want de vis zag er nog zo gezond uit. De reden is dan veelal dat er niet is voldaan aan wat zouttoevoeging bij deze soort. Ik stel dit visje dan ook als geen beginnersvisje te bezien...

Take care,
"S"
 
Dank je voor de uitleg, heel interessant, want ik was op zoek naar wat meer uitleg over levendbarenden vandaar dat ik op uw website terecht kwam..
En bij deze kom ik dan tot de vraag die ik me allang stel:
Hoe komt het dat levendbarenden het bij de ene aquariaan beter doen dan bij de andere? Bij sommigen kweken guppen en endlers zich zonder gemak voort en ik heb het zelfs moeilijk om ze in leven te houden laat staan ze te kweken. Een tijdje terug kreeg ik van een vriendin een 15-tal tiger endlers. Ik zag hun groepje echter gestaag verminderen, waarvan ik slechts een 4 tal overhield, heel jammer. Ik begrijp niet hoe dat komt terwijl ik geen probleem heb met mijn andere zoetwatervissen. Ik vermoed toch wel dat het te maken heeft met de kwaliteit van het leidingwater. Kan ik hieraan iets verbeteren? Worden er mineralen toegevoegd aan het leidingwater?
Momenteel heb ik enkele Xiphophorus helleri, die doen het beter. Heb ze nu 5 weken en geen uitval gehad, maar ben benieuwd of er kweek zal komen.
 
chris10 zei:
Hoe komt het dat levendbarenden het bij de ene aquariaan beter doen dan bij de andere? Bij sommigen kweken guppen en endlers zich zonder gemak voort en ik heb het zelfs moeilijk om ze in leven te houden laat staan ze te kweken. Een tijdje terug kreeg ik van een vriendin een 15-tal tiger endlers. Ik zag hun groepje echter gestaag verminderen, waarvan ik slechts een 4 tal overhield, heel jammer. Ik begrijp niet hoe dat komt terwijl ik geen probleem heb met mijn andere zoetwatervissen.

Een groot verschil tussen de meeste levendbarende en veel andere zoetwater vissen is dat levendbarende een hoog percentage plantaardige voeding nodig hebben, de meeste "guppy voeding" die verschillende merken op de markt hebben zijn hiervoor geschikt. Normaal "tropisch vissen voer" niet.

Ook liggen de temperatuur eisen van verschillende levendbarenden nogal uit elkaar.
 
Dank je.... dat zou inderdaad kunnen de oorzaak zijn! Ik geef de zwaarddragers wel dagelijks groenvoer.
 
Hoe grote bak hebben deze visjes nodig dan?
En stellen die een beetje dezelfde eisen als guppy's?
 
Heb je het over endlers of de catemaco platy (xiphophorus milleri), HuisVolDieren?

Endlers zijn in het algemeen vrij gemakkelijk te houden. Uitzonderingen daargelaten. Daarbij verschillen de groottes van de mannen per endlersoort. Ze behoeven in het algemeen niet zo groot behuisd te worden doch een bak is redelijk snel al wat voller met het nakomelingschap. Endlers zullen t.o.v. guppen wat minder jongen per worp kunnen werpen bij gelijke grootte van de vrouwen (endler danwel gup).

Als de vraag ging om de xiphophorus milleri dan gaat hetzelfde verhaal op. Het worden niet extreem grote platy's om maar eens mee te beginnen. Ze zijn ook rustiger van aard t.o.v. bijv. endlers. Ze werpen niet heel erg veel jongen per keer maar de frequentie dat ze werpen is wel weer vrij hoog. Dus daarmee wordt het aantal jongen in z'n totaliteit wel weer gecompenseerd.

Houden en kweken zijn overigens twee aparte verhalen. Al is een vis gemakkelijk te houden dat wil nog niet zeggen dat ze gemakkelijk te kweken zijn.

Het is idd maar de vraag waarom er bij jou de levendbarende tandkarpers moeizaam in leven gehouden worden, Chris. Soms kan het aan de hardheid van het water liggen. Ondanks dat ze een grote marge qua bestendigheid hebben, kan het voorkomen dat als het water wat te hard is dat wat zachter water een betere optie is. Komt ook regelmatig voor!
Ook vergissen veel mensen zich erin dat als een vis in een andere kwaliteit water hebben gezwommen en dan opeens in een andere bak komen te zwemmen met totaal andere waterwaardes (behoeft overigens niet slechter te zijn t.o.v. hun vorige zwemwater hoor), kan al enige stress veroorzaken met als gevolg het wegkwijnen van de vissen. Maar goed, d'r kunnen zoveel factoren meespelen. Of een kleine zoutboost kan wel eens wat positief helpen. Ik zou in eerste instantie eens bekijken wat jouw waterwaardes zijn eer je je vergrijpt aan supplementen die het nog erger kunnen maken.

Grtjs, "S"
 
Mascha&Ivo zei:
Mooi! Hopelijk niet te veel ribben uit je lijf ;)

~ Ivo

Zijn ze normaalgesproken duur dan? Een kweker hier in de buurt verkoopt ze voor 2,50 per stuk en 5 voor 10,00 euro :D
 
Nee, dat valt wel mee. Maar deze uitspraak refereert naar het feit dat ze verkocht werden op een veiling. En dan kunnen de kosten ineens oplopen. Vandaar! Het is dan ook geen alledaagse platy qua stam wat je zomaar eens ff in de winkel koopt.
 
Precies, ��n of twee anderen die hun zinnen erop hebben gezet en de honderd euro die ze van huis mee hebben gekregen nog niet hebben uitgegeven en daar ga je... ;)
 
Nee had het wel over de platy's , maar bedankt!
 
Nou Ivo, je wilt niet weten hoe grof mensen durven te bieden als ze met alle geweld bepaalde vissen willen hebben op zo'n veiling. De laatste twee veilingen die ik bijwoonde was in Asperen (Gelderland) en Diemelsee_adorf (Sauerland, Duitsland). Beide waren afgelopen maand geweest. Nou, bij bepaalde bedragen gingen mijn oren wel flink klapperen. Tja, dan ga ik echt niet meer overbieden... De hobby moet leuk blijven... Toch?

Maar het zijn daarentegen wel de momenten om je handen te leggen op minder gangbare soorten. En ja, dan rijst de vraag of je dan in het circusspektakel durft te gaan bieden. Ik heb me een aantal keren flink laten gaan om bepaalde nieuwe soorten en bestaande soorten te kunnen scoren.

Nu mag ik mij wel gelukkig prijzen dat ik een fraaie buitenlandse netwerk heb waar ik aan uitzonderlijke soorten kan komen. En dat komt echt goed uit want ik hou eerlijk gezegd niet van standaard... Altijd al een buitenbeentje geweest en dat zal altijd wel zo blijven, denk ik zo... Sommige dingen veranderen nooit...
 

Terug
Bovenaan