xiphophorus helleri guentheri gouden tip?


2

23111993

Guest
ik ben op zoek naar de xiphophorus helleri guentheri wie o wie heeft de gouden tip?

waar is deze vis te koop?


mvg Dominique
 
bij aqua ferrytale staat die idd in de voorraad historie maar ze hebben hem niet op voorraad. van de heuvelrug heb ik nog nooit gehoord maar Rhene is te overzien kwa afstand!

bedankt!
 
Zou de heuvelrug wel eventjes bellen vooraf. De eigenaar heeft sinds een tijdje geleden wat gezondheidsproblemen en ze zijn daardoor minder open en ik meen dat ook de stocklist matig wordt bijgewerkt.

~ Ivo
 
bedankt voor de tip ivo!
 
Heuvelrug is inderdaad alleen op zaterdag van 12-4 open. Sinds ik er ben geweest is er 1 nieuwe lading vissen bijgekomen.daarvoor waren ze er niet. Als ze er zijn geweest, zijn ze wel weer te bestellen waarschijnlijk.
 
2490_a8b287dfbfb834718c8644bae8769909.jpg

http://ruinemans.com/nl-NL/4880/zwaardd ... theri.html

Is dat hem Dominique?
Ruinemans is een groothandel waar de meeste zaken wel bestellen. Wie weet kan je aquariumspeciaalzaak dat voor je doen!

~ Ivo
 
dat is hem ivo! nou nog speciaalzaak vinden die met ruinemans zaken doet,,, maar ik dacht dat de Amazone vlakbij daar altijd vis bestelde. bedankt voor het meedenken aangezien ik werk op zaterdag en rehene dus geen oplossing is
 
En mocht dat ook niet lukken dan zou ik nog voor je na kunnen vragen onder de leden van Poecilia nederland. Aan het eind van de maand hebben we weer een bijeenkomst.

Ruinemans wordt ook met een bepaalde regelmaat aangeleverd door particuliere kwekers. En of de X. guentheri wordt aangeleverd door een particulier is een waarschijnlijke zaak.

Het is officieel ook xiphophorus guentheri en geen xiphophorus helleri guentheri. Xiphophorus helleri is een andere soort zwaarddrager.
 
stanovic zei:
Het is officieel ook xiphophorus guentheri en geen xiphophorus helleri guentheri. Xiphophorus helleri is een andere soort zwaarddrager.

Is het niet zo dat het hellerii zijn... Ik dacht dat guentheri niet "bestonden". Maar dat dit in eerste instantie werd gedacht... Dit doordat mensen dachten dat hellerii met vlekken een aparte ondersoort zou zijn.
 
Er wordt nog steeds gesproken over xiphophorus helleri guentheri i.p.v. xiphophorus guentheri. Dat klopt! Dt kan ik niet tegenspreken. Vergelijk het maar met men ook nog vaak over endlerguppy heeft terwijl een endler een andere soort betreft dan een guppy om het maar heel simplistisch weer te geven.
Maar de correctheid van de naamsgeving heeft het afgelopen jaar ook alweer wat stof doen opwaaien tijdens het kampioenschap in September in Asperen en tijdens het internationaal kampioenschap voor levendbarende tandkarpers in Adorf-Diemelsee in Duitsland waar ik in beide gevallen als keurmeester er stond. Het blijft wel een discussiepunt wat dat betreft. Maar het houdt de conversatie op dit vlak wel weer levendig. We hebben het afgelopen jaar wat afgebabbeld hierover tijdens de gelegenheden (ook met de britten die aanwezig waren).
 
Nu is het wel zo dat de twee bronnen die ik aanhoudt voor wetenschappelijke namen, te weten Fishbase en de Catalog of Fishes van de California Academy of Sciences X. guentheri (nog) niet (h)erkennen als geldig beschreven soort. Wellicht zou het wel zo moeten zijn, dat weet jij beter dan velen van ons Stan denk ik zo, maar een geldige beschrijving lijkt dus nog te ontbreken, afgaande op deze twee bronnen.

Vooral die laatste is behoorlijk up-to-date. Toen in oktober '14 door Lamboj het taxon Pelvicachromis kribensis werd gerevalideerd hadden ze dat binnen no-time opgepikt. Fishbase mist die nog steeds. De in januari van dit jaar beschreven Stiphodon annieae staat ook al in de Catalog of Fishes.

De vergelijking met de endlerguppy zie ik wel, maar dat gaat wel over een Nederlandse naam en niet de wetenschappelijke. 1 op 1 vergelijkbaar met de Xiphophorus die hier onderdeel van gesprek vormt, is dat dus niet.

~ Ivo
 
bedankt voor alle info jongens ik zal is bij poecilia nederland op visite gaan :)
 
Hoi Ivo,

Dat 1-op-1 opmerking is correct van je. Ik heb dit dan ook enkel als voorbeeld gebruikt dat er dus wel namen door elkaar heen worden gehaald en op het laatst als vrij natuurlijk wordt gezien.

Even inhakend op de naam 'endlerguppy". Dat wordt niet enkel in het nederlands zo gesteld doch ook in het duits en in het engels.

Voor de fransen geldt zelfs dat als men over een endler spreekt dat men het dan over een hybridevorm van de poecilia wingei heeft. En daaruit voortvloeiend dat men dan een natuurvorm ervan wel als poecilia wingei benoemd. Persoonlijk maakt mij dat niet uit. Als ik mij onder de endlerhouders begeef hier in nederland of in het buitenland, dan hoor ik de naam poecilia wiongei maar weinig vallen. Iedereen heeft het gewoon over de endler.

't Is goed dat je ff inhaakt op twee databasen. D'r zijn nl. nog genoeg databasen die niet echt up-to-date genoemd kunnen worden.
Maar ik behoef jou ook niet te vertellen dat er genoeg vissoorten zijn die nog steeds onderhevig zijn aan mutaties als het gaat om determinaties van endemische gebieden en puurheid van bloedlijnen. Dat zul jij ongetwijfeld ook wel weten. Maar dat houdt de gemoederen binnen het wetenschappelijk segment nog voorlopig wel even bezig. En dat geeft niets. Want dat houdt ons dan ook weer lekker actief om er over te gaan discussi�ren.

Fijne avond nog...
 
En het is natuurlijk voor alle schrijvers en uitgevers van allerlei aqua enceclopedi�n natuurlijk gouden handel, elke 5 jaar is er wel een hele rits dieren en planten "omgekat"
en kloppen de "oude"namen en gegevens niet meer...!
Kassa!!

Greetzz BigSmoke
 
Dat valt natuurlijk wel mee, naslagwerken op papier worden steeds minder verkocht sinds de komst van internet.

Citaat :
Nog zo'n voorbeeld van wat digitale media en internet in het bijzonder hebben betekent voor het gedrag van mensen is iets dat u waarschijnlijk ook (nog) in de boekenkast heeft staan: de encyclopedie. Zo staan er op Marktplaats.nl op dit moment maar liefst bijna 1.800 te koop - terwijl er maar ��n wordt gevraagd. Logisch ook, want buiten een leuke boekenkastvulling heeft een encyclopedie weinig toegevoegde waarde meer in een tijd waar we alles via Google en Wikipedia kunnen vinden.
 
Ik ben nog een beetje old school wat dat betreft. Ik ben nog ontzettend trots op mijn boeken die nog uit een tijd stammen waarbij de foto's of zwart/wit zijn danwel dat er geen foto's in staan maar tekeningen ingekleurd danwel niet.

Je kunt idd praktisch niet meer om het internet heen. Maar ik blader nog graag door die oude boeken heen hoor. Ik heb het dus niet over die hele commerci�le boeken waar je bijna van uit mag gaan dat het kopie�n van elkaar zijn qua teksten. Daar heb ik dan weinig mee omdat er vaak incorrecte belichtingen over bepaalde aspecten zich voordoen.

Ik wissel zelfs nog wel eens uit met mijn goede vriend Claus Osche uit Berlijn als het om oude boeken en magazines gaat op dit vlak. Het is dan ook heel leuk om werken terug te lezen die ik bijv. in de jaren '70 heb gelezen. Voor mij is dat ook enigszins nostalgie. En je kunt dan zaken vergelijken hoe men bijvoorbeeld hedendaags tegen de aquaristiek aankijkt. Of dat nu gaat om een stuk techniek, andere indeling van een genus, correctheid van de endemische gebieden, etc...

Sinds ik in contact ben gekomen met die Berliner Universit�t heb ik wel wat meer feeling met de wetenschappelijke kant van de aquaristiek verkregen. Simpelweg omdat daar vele specimens uit het wild worden aangeleverd. Mede om o.m. de juistheid van de endemische gebieden en determinatie van het genus te kunnen bepalen en te documenteren. Ook de zienswijze van hen t.a.v. de aquaristiek stemt meer over��n met mijn visie. Het is wel fijn om het contact met hen warm te houden. Zo ook wat andere zo�logische instituten in Duitsland aangaat. Ik heb hier ook wat stammen als nakweek zijnde van wildstammen aan vissen zitten die ik via hen heb kunnen verkrijgen. Naast fancy stammen, ben ik ook groot fan van wildvormen. Zelf ze importeren als wildstammen is wat lastig. Dan volsta ik met nakweek ervan. En krijg ik de bijbehorende data erbij.

Ook het feit dat ik in het verleden naar endemische gebieden op deze wereldbol ben geweest, heeft mij verrijkt met info die ik niet in de boekwerken vond. Ter plaatse de vissen observeren en in gesprek gaan met de lokale bevolking is een betere leermeester dan een boekwerk binnen mijn optiek.

Ik laat mij niet leiden door de commercie. Want als je de commercie moet gaan geloven dan moet je zoveel aan je bak hangen om de meest optimale omstandigheid te kunnen cre�ren voor de vissen. Onzin! Maar toch lees je op veel fora dat men daar in meegaand is. Jammer! Mijn motto: Simplicity is the best!
Hoe minder poespas aan of in de bak, des te minder problemen in de bak!

Och, het is weer een lang verhaal geworden. En ik wilde gewoon ff kort reageren... sorry!
 
stanovic zei:
Och, het is weer een lang verhaal geworden. En ik wilde gewoon ff kort reageren... sorry!
'excuus voor mijn lange bericht, ik had geen tijd een kort te schrijven' ;) :D

~ Ivo
 
Ik ben ook "old school" en maak gebruik van zowat alle mogelijke info bronnen die ik te pakken kan krijgen of voor mij benaderbaar zijn.....!

Schat aan info en tips en trucs die NOOIT verouderen, nee zelfs JUIST in deze tijd vaak veel beter werken dan de meest moderne en aangeraden methoden.

Wel is het zonder meer waar, dat er nu veel meer info beschikbaar is, maar helaas is mijn ervaring dat ook de info via de media aan (sterke) veroudering of zelfs tot compleet verkeerde conclusies kan leiden. en dat blijft gewoon rondzwerven op internet.

Vroeger was het waar als het in de krant stond.....( de gazet, leugen Bet...)
en nu is het internet en YouTube....!!

Greetzz Bigsmoke
 
waarschijnlijk leest niemand dit meer maar ik wil jullie allemaal bedanken voor de info de ruinemans tip was goud waard en mijn visjes zijn onderweg :)

voor wie mij nog kennen mijn oude account was doosz alleen die kan ik niet meer terug vinden vandaar een nieuwe!

bedankt iedereen top forum dit
 

Terug
Bovenaan