Xiphophorus evelynae


stanovic

Well-known member
Lid geworden
4 maart 2010
Berichten
1,327
Leeftijd
56
Locatie
oosten des lands
Website
www.emeraldking-aquatics.com
Een mooie wilde variant van de platy's is de xiphophorus evelynae. De soort gelijkt veel op de wildvormen van de xiphophorus variatus doch betreft het een op zichzelf staande soort. Net zoals de overige xiphophorussoorten komt ook deze vorm uit Mexico en in dit geval uit het hooggebergte alwaar de watertemperaturen ook hun dieptepunten kennen. Het is dan ook een soort die je niet bij al te hoge continue temperaturen moet gaan houden. Iets wat overigens voor vele zwaarddrager- en platyvormen geldt. Het predikaat "" subtropisch" past dan ook beter als het predikaat "tropisch" wat xiphophorussoorten aangaan.

Het betreft een niet al te bontgekleurde vis. De meeste kleuring zullen waargenomen worden bij de dominante mannen wat in de regel vrij beperkt wordt tot de rugvin en ietwat in de staart.

Ook vrij typerend is de zg. pseudozwangerschapsvlek die een volwassen man kan hebben. Heb het dus niet over een vrouw die in een man verandert. Da's een ander gegeven...
DSCF8089.JPG
DSCF8099.JPG
DSCF8087.JPG
 
Ik heb hierzo wel meer vissen die meer grijs hebben dan echt wat bonter in kleur. Het is ook niet een gangbare soort platy, John. Dus ik kan me het wel voorstellen dat je ze niet eerder gezien hebt.
 
Mooi hoor, jammer dat platy's vaak worden gezien als beginnersvis waar je er snel teveel van hebt. Dat sommige wildvormen niet erg spannend gekleurd zijn, helpt vrees ik ook niet erg om eens een wildvorm te gaan houden. Zelf vind ik het prachtig om te zien wat anderen zoal hebben! Ik heb wel een zwak voor deze groep vissen.
 
Echt leuke visjes , heb je nog meer levendbarende die je niet snel vind?
 

Terug
Bovenaan