Wormpjes en geen helder water


E

Engie

Guest
Hoi ik heb ook veel van die wormpjes. Smerig gezicht. Enig idee wanneer dit minder wordt. Ik heb een nano bak van 15 liter met 12 red cheerrie en 4 doorzichtige garnalen en 6 mini neon terras.
Bak heeft 3 weken in gedraaid. Maar die worpjes gaan nu echt opvallen zeker als de bodem wordt verstoort
Help?,!

Ik krijg ook mijn waterniet helder. Lijkt net of er stof in zweeft. Wat doe ik verkeerd?

Thanks engie

Update 1 garnaal is ter ziele.
Ook blijf ik last houden an bruine alg. op het raam. Bak staat niet in direct zonlicht.

Dus nog een vraag. Welke visjes eten die wormpjes en zou een algen ettertje helpen. Overbevolk ik de bak dan niet
 
Overbevolken doe je nu al.. in 15 liter zullen vissen (hoe klein ook) niet lang overleven.

Edit: Zou me dus even niet druk maken om wormpjes en/of alg..
maar richten op hoe je weer van de vissen afkomt, die horen niet in zo'n kleine bak.
 
Algen ettertje... :D

Je bak is waarschijnlijk al overbevolkt en iig niet geschikt voor vissen.

Sinds wanneer heb je het bakje,ververs je water en heb je een filtertje?
 
Garnalen zijn al algen eters... En die tetra's passen niet in je bak. Het bakje vind ik persoonlijk al klein voor garnalen, hoe minder liters hoe minder stabiel. Dus je maakt het jezelf wel erg moeilijk.... Vissen horen niet in dit bakje thuis. Wat alg op de ramen kun je er gewoon even afvegen, met dit warme weer heb ik er ook wat meer last van. Heb je een foto van je bak?
 
Ik heb foto's maar weet ff niet hoe ze hier te uploaden

Ik heb advies gekregen van een aquarium speciaal zaak. (Dessens). Uit Vlaardingen en die zeiden dat het geen kwaad kon de visjes dan
Foto's komen asap
 
Volgens mij is je al duidelijk gemaakt dat visjes hier niet in horen.
Ik zou die echt proberen elders onder te brengen hoor. Voor garnaaltjes kan het prima.
Wat voor bodem heb je erin zitten??
 
Ok update.. h�h�, antwoorden via de pc gaat makkelijker dan via mn tablet.

Ik heb dus een Superfish Wave 15 l aquarium
met een nano filter 50Wat en een `nano verwarming..

iedere 2 /3 weken wordt ca 2,5 liter ververst. het filter 1x in de maand

Dan op advies van de aquarium winkel...

Voor de planten: mest stoffen.. V7, V15 en V30.. (ijzer en mineralen)

+++++

Anyways de wormpjes zijn nu niet meer zichtbaar... (wel op het raam, boven aan de water spiegel, maar je heb een vergroot glas nodig). Alg is na genoeg verdwenen... er is nog 1 plekje maar daar kan ik niet goed bij , dat is voor de garnalen.

Visjes zitten er nog in, ik kan ze niet bij iemand anders onder brengen. En door de wc spoelen is ook geen optie, want dat is zielig.. dus ze zullen zelf aan hun einde moeten komen. Het zijn mini neon tetra's duz helaas warm water nodig... anders zou ik ze wel in een viskom doen.

Wel 2 garnalen zijn overleden... Woensdag en vandaag 1...

Ben met aqua water naar winkel geweest daar hebben ze getest op nitriet en nitraat... Alles was binnen de waardes..


Nu vraag ik me wel af zijn Vuurgarnaaltjes nu niet sterker dan die Red Cherry???

Stel dat het nu helemaal fout gaat... zou ik dan overkunnen stappen op sier slakken???

(Photo's komen er aan... ff albumpje maken op Photobucket.

gr
-Engie
 
Nhp0RA01Ezjzwic9gAJCc9s2eLsEReBY.jpeg

Nhp0RA01Ezjzwic9gAJCc9s2eLsEReBY.jpeg

Nhp0RA01Ezjzwic9gAJCc9s2eLsEReBY.jpeg
 
Waren opstartwormpjes.
Komen bij indraaien omhoog,en na indraaien weer de bodem in.
 
Dat zijn mooie garnalen.
Zou het verversen 1 keer per week doen ipv om de 2/3 weken hoor want dat is veel beter voor de garnalen.
 
Dank. Iedere week is dat dan. Is dat niet te veel? Voor de bacterie groei en zo?

Oh. De temperatuur is 24gr.

Ben nu wel blij dat t wat beter gaat dus hopelijk heb ik geen uitval meer. Nog een vraag over t voeren, ik las dat sommige mensen om de andere dag voeren. Hoe zit dat precies. Ik voer 1kerr per dag.

Gr.
 
Nee iedere week een paar liter verversen is geen probleem,anders zou ik het niet zeggen natuurlijk ;)
Je kan iedere dag een beetje voeren maar ook om de dag,heb zelf een tijd 1 keer per week voer gegeven aan m'n garnalen en ging ook prima maar was een bakje wat al langere tijd stond te draaien dus was er ook veel alg en ander spul aanwezig wat de garnalen eten.
 
arghh.. dacht ik toch dat ik van die wormpjes afwas.. zie ik weer een plekje.. klopt het dat deze dingen naar boven komen als er wat voedsel ligt? Wordt het ooit eens minder.

2) wat als mn garnalen boven aan de water spiegel zitten... hebben ze dan geen o2 meer. ik heb graag dat ze het naar hun zin hebben. klopt het ook dat de ene keer ze heel actief zijn.. en soms dat je ze de hele dag niet ziet

Boy ik dacht dat een aquariumpje rustgevend zou zijn, maar nu alleen maar stress... of maak ik me gewoon te veel zorgen.. :p
 
Ik voer 2x per week de garnalen.
Die wormen zul te meer zien en hebben temeer voer er voor ze aanwezig is.
De garnalen hier zitten ook graag in het groen aan het oppervlak hoor. dat is wel normaal dus.
Niet te snel in de stress raken hoor.
De wormpjes kunnen geen kwaad hoor.
Ze kunnen worden bestreden met Flubenol, maar als je niet teveel voert zal het aantal vast niet toenemen. Als je nu eens met een slang ze afhevelt als je zulke hoeveelheden ziet als op die foto??
Ben je een groot deel kwijt denk ik.Even met de slang langs het glas en een deel van het grind wegzuigen en dus ook de wormpjes. Ik zou ook wekelijks zo n 10% verversen.
 
Flubenol is daar niet voor.
Wel voor die andere lastposten.

Wie onderhouden jouw bodem? die wormpjes,en puntslakken.
maak jij ze dood,sterft ook je bodem uit.
 
hoi ik heb nog 1 vraagje... en dan laat ik jullie met rust LOL

ik zag dat een van mijn plantjes nu lag op de randjes van de blaadjes krijgt.. is dat normaal?
Verder heb ik een roodkleurige plant achter in staan, en het lijkt wel of deze zn kleur verliest.
planten krijgen wekelijks V7 (op advies van de winkel) en de blaadjes zijn wat gerafeld

Wie weet raadt..

dank
engie
 
Bertus zei:
Flubenol is daar niet voor.
Wel voor die andere lastposten.

Wie onderhouden jouw bodem? die wormpjes,en puntslakken.
maak jij ze dood,sterft ook je bodem uit.

Ik hield er geen opstartworm meer bij over hoor als ik dit had gebruikt ;)

Heb je misschien een foto van die plantjes?? .
 
Zelfde als met slakjes.
Zet er helena bij.

Heb je nu iets tegen helena,s? Stikt ervan.
 
Wat doe ik met de alg vorming is dat ook opstart alg. T zijn kleine haartjes op de rand van t blad

Zie eerdere foto.s

Licht verminderen?
Plantvoeding verminderen etc?

Ik weet t ff niet meet
 
Ik ben zelf niet zo van de vloeibare plantenmiddeltjes en volgens mij heb jij ook niet de lastigste planten in je bakje waardoor het noodzakelijk is.
Weet je de waterwaarden? want daar kun je aan zien of er wel/niet genoeg voeding voor de planten aanwezig is en of bv de omstandigheden juist geschikt zijn voor algen (wat je natuurlijk niet moet hebben)
 

Terug
Bovenaan