Wordt alle levend voer direct opgegeten?


maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Berichten
563
Leeftijd
56
Hier een vraag van een beginner. Zoals je zult merken. ;-)

Anyway ik vroeg met dus af, ik wil mijn vis graag levend voer geven. Ik dacht stel ik gooi mijn aquarium "vol" met levend voer, zoveel mogelijk verschillende soorten, is het dan niet zo dat dat gedeeltelijk blijft "leven", dus tussen de planten en de stenen, zodat een vis af en toe eens een watervlo kan vangen als ie er toevallig 1 tegenkomt?

Ik begrijp dat het beste is apart kweken/kopen en af en toe er een hoeveelheid erin gooien die de vissen direct opeten, maar begrijpen jullie mijn vraag? Ik bedoel "levend voer" is toch ook gewoon dieren die in een bak water kunnen leven enzo.

Het is niet zo dat ik gemakzuchtig wil zijn of zo vraag me gewoon af wat voor mogelijkheden er zijn. Het lijkt me ook leuker voor een vis om af en toe een beetje op jacht te zijn ipv alleen maar gevoerd te worden.
 
Hmmm, lijkt mij niet zo verstandig. Denk dat dit vooral een heleboel vervuiling opleverd. Er zal een hoop troep in je filter terecht komen en het meeste is toch binnen een dag wel dood als het niet gevangen word door een visje of het filter, en dat gaat dan op onbereikbare plekken liggen rotten. Ik heb het nog nooit iemand zien doen, denk dat dat met een rede is. Ik zou me er in ieder geval niet aan wagen.

Welke vissen heb je zitten trouwens?
 
Artemia zal niet lang in zoetwater overleven dus als je dan veel voert dan zal een deel sterven en vergaan in je bak. Daarbij zal een deel wat niet opgaat het filter worden ingezogen waardoor het ook zal rotten en niet als voer gaat dienen. Je kan denk ik beter een portie voeren wat ze vrij snel kunnen opeten endesnoods even de filter uit maar niet vergeten deze weer aan te zetten;).
 
Wat je wel kan doen is wat diepvriesvoer, ontdooid, in een tubifexzeefje doen en deze in je bak hangen.

upload_2017-1-26_12-39-4.jpeg
upload_2017-1-26_12-40-52.jpeg


Dan kunnen ze dit zelf eruit zuigen, het teveel blijft in het zeefje zitten welke je na een paar uur weer kan verwijderen.
 
ja maar dat leeft toch niet
 
Dat klopt, maar is zo wel veilig te gebruiken.
 
Ik heb dat hier ook een keer gedaan maar de vissen waren te stom om het eruit te zuigen. Zal kwestie van wennen zijn denk ik maar ik gooi een kleine hoeveelheid diepvries zo in de bak.
 
Klopt de vissen zullen er even aan moeten wennen, het duurde bij mij ongeveer 2 weken voor ze het goed in de gaten hadden.
 
Klopt de vissen zullen er even aan moeten wennen, het duurde bij mij ongeveer 2 weken voor ze het goed in de gaten hadden.

Dan waren ze hier toch niet zo dom als ik dacht. Ik heb het er na enkele uren maar uitgehaald en het niet weer geprobeerd. Meestal geef ik levend voer en af en toe diepvries. Het diepvriesvoer doe ik dus rechtstreeks in de bak en dan zoveel als dat ze kunnen opeten in een aantal minuten.
 
Ik voer ook levend en ook diepvries, maar soms als er wat van het diepvries overblijft dan doe ik het in dat zeefje welke na een uurtje ook weer leeg is.
 
als antwoord op je vraag:

Nee niet doen. al dat dure voer word zo het filter in gezogen en dat gaat daar dan rotten, is ook nog is verspilling van je voer :)
 
als antwoord op je vraag:

Nee niet doen. al dat dure voer word zo het filter in gezogen en dat gaat daar dan rotten, is ook nog is verspilling van je voer :)

Mn vader zet de filters dan even stop maar ik durf dat niet aan want ik vergeet het om die weer aan te zetten.
 
Mogelijk kun je het proberen met levende Tubifex, deze leeft van nature in zoetwater. Ik heb wel eens gelezen dat ze bij aquaria wel eens de bodem in willen duiken. (In de natuur leven ze in de modder).
 
Tijdens voeren van watervlooien aan mijn sluiers zet ik het filter altijd even stop. Ik heb daar een schakelaar voor in mijn meubel gemaakt zodat je er erg makkelijk bij kan. Zodra de vlooien de bodem hebben bereikt zet ik het filter weer aan. Vaak zijn de vissen zo gulzig dat de meeste de bodem toch al niet halen. :D
 
Ik voer mijn vissen met een grote hoeveelheid levendvoer. Dit gooi ik gewoon in de bak en blijft lang leven. Dit vang ik zelf ongeveer 1 keer in de week, en er blijft dan voor de rest van de week voldoende rondzwemmen. In de winter is het vooral witte muggenlarven en eendagsvlieglarven. Zomers zijn er ook veel watervlooien, gammarus en asselus bij. Vissen kunnen zelf pakken waar ze zin in hebben. Inmiddels heb ik een redelijk stabiele populatie gammarus en asselus in de bakken leven. Bij bettas werkt dit overigens niet! Die blijven dooreten tot ze letterlijk open scheuren. Ik gebruik op die bakken een luchtfilter, dus de dieren worden niet opgezogen.
 

Terug
Bovenaan