wordt 1 kogel niet eenzaam


M

micasjas

Guest
Ik heb hier een oude aqua40 staan. Nu wil ik al heel lang een dwergkogelvisje.
Ik weet dat ze beter niet samen kunnen maar wordt 1 kogeltje niet heel erg eenzaam.
Ik snap dat het geen groepsdieren zijn maar in zijn uppie...

Mocht er bij de winkel al overduidelijk een mannetje en vrouwtje zwemmen kan ik ze dan beide nemen?

Ik wil er heel misschien ook wat garnalen in doen. Gewoon iets om de bak iets drukker te maken zeg maar.
 
Kogelvissen zijn niet makkelijk, en een aqua 40 is echt niet groot genoeg om er een in te houden. Ik denk ook dat sommige soorten weinig heel zouden laten van je garnalen.
 
Maar dat is dus een beetje een probleem op elk forum. Je gaat er heen voor advies en de een zegt dit, de ander dat.
En dan moet je alsnog zelf bedenken wat het juiste antwoord is. :)

Zelfs op dat kogel visjes forum zeggen ze 20 liter voor 1. En dan vind ik vaak dat soort speciale op 1 dier gerichte forums een
beetje te over enthousiast en overdreven hoge eisen stellen.

Overigens heb ik jaren 2 zeeaquariums gehad. 1 met de standaard "nemo's" en 1 bak met alleen zeepaardjes en zeenaalden.
Ik ben zeker geen expert, anders zou ik hier niet zitten, en ik wil echt wel het beste voor mijn dieren maar ik ben niet iemand die vanmorgen wakker werd en tussen het brood eten en aankleden door besloot dat ik wel even wat dwergkogeltjes in een aquarium wil houden. Dit is iets wat sinds mijn eerste zeeaquarium al op het lijstje stond maar er passen maar zoveel aquariums in een huis. Whahahhahaha.
 
Zeggen ze daar niet 40 liter voor het eerste kogeltje en 20 voor iedere volgende?

Denken dat ze eenzaam worden is antropomorphisme. Sommige diersoorten zijn liever alleen en voor mensen is dat moeilijk te geloven omdat we anders in elkaar zitten. Daarom stoppen we in dierentuinen ook dieren die gewoonlijk alleen soortgenoten in de paartijd zouden zien bij elkaar. Niet 'the way to go' lijkt me.
 
Tsja, je zult zelf moeten filteren, dat kan niemand voor je doen.

En ik neem eigenlijk aan dat ze bedoelen dat je voor een kogelvis 20 liter per vis moet rekenen, maar niet dat je in een 20 liter bakje een kogelvis kan houden. Het is een vuistregel om een x aantal liters per individu te rekenen, maar er zit nog steeds een minimum maat aan een aquarium voor vissen. Bedenk ook dat een kleinere bak veel moeilijker stabiel te houden is.
 
Op het kogelforum adviseren ze 40 liter voor de eerste en 20 liter voor elke die er bij komt ;)

Dat er wat meer liters nodig zijn voor een dwergkogeltje komt omdat ze vrij grote vervuilers zijn en nog eens slordig eten ook (laten veel resten liggen). Daarbij zijn ze nog extra gevoelig voor nitriet en ammoniak. Persoonlijk denk ik dat het met een goede inrichting en waterverversingsbeleid wel kan, zou het alleen niet snel aan iemand adviseren ;) Aqua60 zou een betere bak zijn voor kogeltjes.
 
Plus,moet er wel te eten zijn.
Hier heeft hij genoeg,in de 1.20 m.
Slakkenbak,haast.
 
Aqua 65 heb ik helaas niet meer en die was zeewater ingericht. Het was meer mijn vraag of ze niet eenzaam worden. En een slakkenkweek dat wist ik en had al slakken gwvonden dus dat had ik hoe dan ook wel eerst op orde gebracht.

maar ik ga een andere bak kopen van 60x40x45. De aqua 40 wordt de slakken kweekbak. Dan kan ik zeker 2 dwergkogeltjes nemen :)
 

Terug
Bovenaan