wolfvis aquarium water verversen?


Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,159
Locatie
Rotterdam
Goede dag ik heb een erythrinus erythrinus in een vol beplante bak. De bak is 80x50x40 en er zitten ook nog rond de 5000 garnalen in.
Ik heb de bak nu 2 weken niet ververst en nog steeds is ammonia, nitraat,nitriet 0. Ik ververs normaal om de week maar heeft het eigenlijk zin om deze bak zo vaak te verversen? Je ververst eigenlijk toch alleen voor deze 3 waardes? Dus zolang dit 0 zou blijven hoef je niet te verversen? of denk ik nu verkeerd
 
Door te verversen voeg je ook nieuw water toe met bepaalde voedingsstoffen en verlaag je de belasting van de bak.
Calcium en magnesium voeg je bijvoorbeeld toe en dat hebben vooral de garnalen ook weer nodig.
 
In een bak met planten mag de nitraat wel hoger zijn want dat hebben planten vooral nodig net als fosfaat. Wellicht maakt de bak net voldoende nitraat aan voor de planten maar het kan de groei wel beperken.
 
Goede dag ik heb een erythrinus erythrinus in een vol beplante bak. De bak is 80x50x40 en er zitten ook nog rond de 5000 garnalen in.
Ik heb de bak nu 2 weken niet ververst en nog steeds is ammonia, nitraat,nitriet 0. Ik ververs normaal om de week maar heeft het eigenlijk zin om deze bak zo vaak te verversen? Je ververst eigenlijk toch alleen voor deze 3 waardes? Dus zolang dit 0 zou blijven hoef je niet te verversen? of denk ik nu verkeerd
Was het maar zo'n feest dat je alleen daarom ververst, de grootste vervuiling (poep) meet je niet met die testjes maar is wel de reden waarom je moet verversen, het beste is om een tds-meter aan te schaffen, die meet de geleidbaarheid van je water (hoe hoger de geleidbaarheid hoe viezer je water)
 
Maar goed ook een tds meter zegt niets over wat je meet natuurlijk. Maar je kan het wel als richtlijn aanhouden. In theorie hoef je niet een hoge TDS te hebben maar kun je wel no2 in je bak hebben.
 
Was het maar zo'n feest dat je alleen daarom ververst, de grootste vervuiling (poep) meet je niet met die testjes maar is wel de reden waarom je moet verversen, het beste is om een tds-meter aan te schaffen, die meet de geleidbaarheid van je water (hoe hoger de geleidbaarheid hoe viezer je water)
Welk deel van de ontlasting breekt niet af naar ammoniak, dan? Naar mijn weten zijn er zat aquariumhouders die letterlijk nooit verversen. De dieren krijgen alle voedingsstoffen uit het voer, en overschot gaat de bak weer uit dmv snoeibeurten.
 
Welk deel van de ontlasting breekt niet af naar ammoniak, dan? Naar mijn weten zijn er zat aquariumhouders die letterlijk nooit verversen. De dieren krijgen alle voedingsstoffen uit het voer, en overschot gaat de bak weer uit dmv snoeibeurten.
Dat mensen hun bak nooit verversen en de vissen daarin overleven is al een doemscenario imo, maar probeer maar eens een nieuwe school vissen in een open riool als dat te zetten, dan gaat die nieuwe school dood (old tank syndrom) , zulke bakken kun je nou niet bepaald een schoolvoorbeeld noemen, die vissen zwemmen in hun eigen schijt, erg ongezond
 
Dat mensen hun bak nooit verversen en de vissen daarin overleven is al een doemscenario imo, maar probeer maar eens een nieuwe school vissen in een open riool als dat te zetten, dan gaat die nieuwe school dood (old tank syndrom) , zulke bakken kun je nou niet bepaald een schoolvoorbeeld noemen, die vissen zwemmen in hun eigen schijt, erg ongezond

Net als letterlijk elke andere vis in een meer? Ik snap best dat bij een bak die overbevolkt is de vissen sterven, maar wanneer je weet wat de bak in en uit gaat moet je in ieder geval in theorie met bijvullen van verdampt water uit de voeten kunnen.
Is verversen makkelijker? Absoluut.
 
Als je telkens verdampt water bijvoegd dan loopt de geleidbaarheid op want de zouten blijven bij verdamping achter in het water. Daarom wordt bij zeewater ook telkens bijgevuld met osmose.
 
Net als letterlijk elke andere vis in een meer? Ik snap best dat bij een bak die overbevolkt is de vissen sterven, maar wanneer je weet wat de bak in en uit gaat moet je in ieder geval in theorie met bijvullen van verdampt water uit de voeten kunnen.
Is verversen makkelijker? Absoluut.
Dus jij wil een meer van miljarden liters aan water vergelijken met een aquarium van 150 liter? :LOL:
 
Okee, een vijver, dan? Ken bar weinig mensen die daarvan het water verversen. En daar gaat de vis ook niet zomaar in kapot, tenzij hij serieus overbevolkt is.
De familie waar ik in oktober mij acolotl vandaan haal heeft in de dertig jaar dat hun huis staat nog nooit ververst, en de vijver vangt enkel regenwater. Toch zit er in krap een kuub water tachtig plus axolotl, die juist bekend staan als serieuze vervuilers. Maar het water zit vol planten en bodemdieren die de boel schoon houden, dus er is een balans.

Er bestaat in mijn hoofd geen twijfel dat een systeem zonder verversing mogelijk is. Je visbestand dient enkel aanzienlijk lager te zijn (of plantenbestand groter), zodat de beplanting en bacteriecultuur de boel rond kan krijgen. Dan is er voor de gemiddelde aquariumgek weinig lol meer aan, maar dat neemt niet weg dat het weldegelijk kan.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan