Witte waas


GertvdB

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2015
Berichten
131
Beste,

Ik heb sinds ongeveer een week een wittige waas in mijn aquarium. Waterwaarden zijn goed en niet gewijzigd de laatste tijd. Aquarium draait nu ongeveer 3 maanden en sinds 3 weken met garnalen erin. Planten groeiden in het begin behoorlijk hard, maar lijk nu sinds dat de wittige waas erin zit minder snel te groeien. Tevens begint zich er een bruine alg te ontwikkelen. Deze is nog niet extreem, maar het valt wel op.

Jullie tips en tricks?
 
Meestal bacteriebloei.
Je filter toevallig (te) goed schoon gemaakt?
Veel snelgroeiers erin zetten wil nog wel eens helpen.
Wat zijn je water waardes dan kunnen we kijken of er wat raars te zien is?

Bruine alg is genoeg info te vinden op forum en internet.
 
Misschien dat een foto ons beter helpt jou te helpen
 
Ik denk ook aan bacteriebloei. Bruinalg zie je vaak bij een bacterieprobleem en doordat je er bewoners in hebt gezet moet de bacteriecultuur zich wellicht aanpassen. Ik zou dus echt zuinig voeren. Foto zou inderdaad handig zijn.
 
waterwaarden: temperatuur 22C; pH 6.5 - 7; KH 4 - 5; GH 4; NO2 0; NO3 0. De foto heb ik even van de zijkant gemaakt om het duidelijker te maken.

20170227_102655[1].jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: max
Ik heb het water voor 50% ververst, maar resultaat heb ik nog steeds niet. Qua bruine als heb ik alles schoongemaakt en het lichtpatroon wat aangepast.

Wat kan ik verder nog doen aan die bacteriebloei? Meer zuurstof toevoegen?
 
niks doen komt door je grote verversing. Je filter indraaien duurt nu langer. Gebruik je EI methode zeker? Witte waas gaat vanzelf weg. Bruin alg blijven weghalen met algensponsje. Blijf je er last van houden je verlichtingsduur iets verhogen. Let op meer of langer licht betekent dan ook iets meer co2 toevoegen.

Nog een tip. Als je niet wil dat de garnalen je bodemkleuren doorelkaar lopen is het misschien te overwegen nog wat kleine steentjes de kopen as een soort van afscherming.
 
Je zou een flinke bos snelgroeiende planten kunnen nemen maar probeer ze via iemand te krijgen waar ze al een tijd in de bak staan want nieuwe planten uit de winkel zijn vaak behandeld met slakkengif en is dodelijk voor je garnalen.
Heb je vlak voor de witte waas het filter schoongemaakt oid?
 
Ik heb inderdaad het filter iets schoongespoeld, maar een echte reiniging kon ik het niet noemen. Het is een drievoudig filter (scapers flow) waarvan ik alleen de spons heb schoongemaakt.

Zou het tijdelijk toevoegen van een mini oxydator ook kunnen helpen?
 
Toch heeft er iets de boel uit balans gemaakt.
Verversen helpt niet maar was je ook al achter dus iig niet meer zoveel verversen.
Geen idee of een oxydator helpt maar kan je proberen natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
gelukkig heeft het verder geen invloed op de dieren die erin zitten. Het is wachten op de eerste zwangeren in de bak. Ben benieuwd.

Zal morgen eens een oxydator plaatsen. Vind het risico van slakken of vervuilde plantjes toch te groot.
 
Ik snap het,zijn trouwens hele mooie garnalen iig!
 
pure red lines. Hoge gradatie. Via particulier aangeschaft, maar wel een echte goede hobby kweker.
 
Ik heb toch even enkele video's gemaakt om te laten zien welke waas er nu door mijn bakkie gaat. Gaat dit alleen om bacterien? Duurt nu al een behoorlijke tijd, maar lijkt geen invloed te hebben op de dieren (beeld even vergroten tot maximaal)



 
Komt wel goed met die witte waas. Geduld! leuke video's btw
 
Geduld is denk ik de enige oplossing hier.
 
Mooie garnaaltjes hoor!

Je geeft aan dat je plantengroei tot stilstand gekomen is. Ook zie ik dat je NO3 0 is. Ik weet niet of je plantenvoeding toevoegd, maar kan me voorstellen dat ze zonder NO3 niet goed groeien.
Verder lijkt de witte waas erg op de eerder genoemde bacteriebloei, ik had dat ook een paar dagen nadat ik een nieuw filter geplaatst had (oude was lek) en dus het filtermateriaal van het oude naar het nieuwe filter had overgezet. Wat voor filter gebruik je?
 
Mooie garnaaltjes hoor!

Je geeft aan dat je plantengroei tot stilstand gekomen is. Ook zie ik dat je NO3 0 is. Ik weet niet of je plantenvoeding toevoegd, maar kan me voorstellen dat ze zonder NO3 niet goed groeien.
Verder lijkt de witte waas erg op de eerder genoemde bacteriebloei, ik had dat ook een paar dagen nadat ik een nieuw filter geplaatst had (oude was lek) en dus het filtermateriaal van het oude naar het nieuwe filter had overgezet. Wat voor filter gebruik je?

Ik gebruik een scaper's flow van Dennerle. Dat bestaat uit een voorfilterpatroon, biofilter materiaal en een fijnfilterpatroon. Het voorfilterpatroon heb ik schoongespoeld, maar de andere twee delen van het filter niet aangeraakt.

Plantengroei is al weer gestart en de bruine alg trekt weg (de rotsen zijn alweer netjes schoon).
 
Ah vandaar dat je ook een lilypipe en instroom met sponsje hebt :)

Alleen voorfilter schoonspoelen lijkt me inderdaad wel te moeten kunnen. Misschien dat de bacteriën in rest van het filter nog even moesten meegroeien met de bezetting? Mooi dat het in ieder geval weer de goede kant op gaat.
 
Om dit topic te sluiten. Geduld was inderdaad de oplossing! Water is weer helder, planten groeien weer zoals het hoort en de bruine alg is nergens meer te vinden (geen enkele soort van als trouwens).

Hier nog enkele foto's.

20170312_212933[1].jpg
20170312_213004[1].jpg
 
Mooi dat het weer is zoals het hoort:thumbs:
 

Terug
Bovenaan